Teknoloji Haberleri Tüpten çıkan kazanıyor!

Tüpten çıkan kazanıyor!

03.01.2008 - 00:00 | Son Güncellenme:

Televizyon paneli üretiminde büyükoyuncular hızla 'ince ekran TV’ üretimine geçerken, yerli firmalar pazar payı azalan 'tüplü TV’ üretimiyle baş başa kaldı.

Tüpten çıkan kazanıyor

Şükrü Andaç

Global büyüklüğü 60 milyar doları aşan elektronik ekranendüstrisinde, dijital teknolojilerin hızlı gelişimi sonucu ince ekranlı TV’lerin ve HD (yüksek görüntü kalitesi) yayınlara ilgi arttı. Bu gelişmeyle birliktetüm dünyada LCD ve plazma gibi ince ekranlı TV pazarı hızla büyümeye başladı. Buna karşılık geleneksel TV (tüplü TV /CRT) pazarı daralıyor.

Tüplü TV konusunda Avrupa pazarında hayli iddialı olan Türk üreticilerden bazıları, LCD’ye hızlı geçiş sürecinde pazar kaybıyla karşı karşıya kaldı. Avrupa LCD’de üretim üssü oldu Sektörün global oyuncuları, LCD’ye talep patlamasını iyi değerlendirdi. Sony, Samsung, LG Electronics gibi önde gelen üreticiler, Doğu Avrupa’ya fabrika açıp Avrupa pazarına üstlenerek dengeleri zorlamaya başladı.

Sony, Slovakya’da iki fabrika kurdu. Samsung’un Slovakya, Macaristan ve Rusya’da; LG Electronics’in de Polonya’da 2, Rusya’da bir olmak üzere bölgede 3 fabrikası üretimde. Pazarda ciddi söz sahibi olan Türk üreticiler, tüplü TV pazarını Ortadoğu Afrika bölgesinin yanı sıra Hindistan’a yaymaya yöneldi.

Pazarda neler oldu?

■ Az yer kaplaması, şık tasarımı, parlak ve canlı görüntü kalitesi, dijital teknolojilere uyumu sayesinde ince ekranlı TV’ler hızla tüplü TV’lerin yerini aldı.

■ Televizyon pazarının önde gelen oyuncuları tüplü TV işini yıllar önce fason üreticilere devretti. Bu şirketler Ar - Ge yatırımı yaparak ince ekranlı TV üretimine geçti.

■ Türkiye’deki üreticiler Avrupa’ya yakın olduğu için fason üretici olarak bu alanda öne çıktı. Ancak yeni teknolojiye geçişle birlikte bu alandaki rekabet şansı azaldı.

■ LCD ve plazma panellerin üretiminde Uzakdoğulu üreticiler öne çıktı. Türkiye’ye ise sadece panel ithal ederek bunları montajlamak işi kaldı.

■ Türkiye’de ince ekranlı televizyon konusunda fabrika ve yeni teknoloji yatırımı gecikti.

Türkiye’de pazar hızla küçülüyor

2006’da toplam 2.8 milyon adet TV satılan Türkiye televizyon pazarı yüzde 10 daraldı. TV ihracatında da 14 milyon adete ulaşılmasına karşın yüzde 15’lik daralma oldu. Bu daralmaya Türkiye’nin en önemli ihracat pazarı olan Avrupa’daki dijital ürünlere kayış etkili oldu. Türkiye’nin toplam TV üretimi yüzde 14 azaldı. Türkiye’de TV üretimi 17 milyon adete ulaşmış durumda. Bunun 14 milyonu ihraç ediliyor. İhraç edilen 14 milyon TV’nin 11 milyonunu tüplü TV’ler oluşturuyor. 2007’de her iki alanda da yaklaşık 1 milyon adetlik üretim azalması bekleniyor. Türkiye’de 2006’da yüzde 10’larda olan LCD pazarı, tüm dünyadaki büyümeye paralel olarak 2007’de yüzde 35’lere ulaştı.

LCD TV teknolojisi ağırlığını koydu

Dünya televizyon pazarında, 2007’nin üçüncü çeyreğinde 50.6 milyon adetlik satışa ulaşıldı. Bu rakam bir önceki yıla göre yüzde 11’lik büyümeye işaret ediyor. Aynı dönemde Avrupa pazarında adet bazında yüzde 29’luk, gelirler bazında da yüzde 25’lik büyüme gerçekleşti. LCD ile plazma TV’ler karşılaştırıldığında 2007’nin üçüncü çeyreğinde bir önceki yıla göre LCD TV pazarı önemli oranda büyüme kaydetti. Bir yıllık dönemde LCD panel
satışları yüzde 86’lık artış kaydederken, plazma satışlarında yüzde 21’lik büyüme gerçekleşti. 2007’nin üçüncü çeyreği itibariyle 20.3 milyon adetlik rekor satış rakamını yakalayan LCD paneller, pazarın yüzde 40’ını kontrol eder hale geldi.

Bugün Avrupa’da satılan 10 TV’den 8’ini LCD TV’ler oluşturuyor.
Bölgesel olarak bakıldığında Sharp, Japonya pazarında; Sony, Kuzey Amerika, Samsung, Avrupa pazarı ve Asya Pasifik, Latin Amerika ve Ortadoğu-Afrika bölgesinde lider durumda. Bir önceki yıla göre yüzde 9 büyüme kaydeden Çin pazarında ise Hisense, Skyworth ve Sony’nin ağırlığı var.