The Others Kaynak sorunlarına yaratıcı yaklaşımlar

Kaynak sorunlarına yaratıcı yaklaşımlar

28.10.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

Kaynak sorunlarına yaratıcı yaklaşımlar

Kaynak sorunlarına yaratıcı yaklaşımlar

Haftanın Hikayesi
Kaynak sorunlarına yaratıcı yaklaşımlar

MELİH ARAT

Güzel ve zengin görünüşlü bir kadın, New York’un önde gelen bankalarından birine girer; üç haftalığına Avrupa’ya gideceğini ve 2 bin dolar kredi almak istediğini söyler. Kredi yetkilisi, güzel kadına teminat olarak ne verebileceğini sorar. Kadın, 'benim bir Rolls Royce arabam var, krediyi size geri ödeyinceye kadar rehin alabilirsiniz' der. Banka görevlisi, bir görevliye arabayı bankanın garajına çektirir ve kadına hemen 2 bin doları verir. Üç hafta sonra, kadın 2 bin doları ve 10 dolar faizi getirir ve arabanın anahtarını alır. Ayrılmadan önce banka yetkilisi merakla sorar: 'Efendim, Avrupa’ya seyahate gidecek ve bir Rolls Royce’a sahip olacak kadar zenginsiniz, niçin bizden 2 bin dolar kredi aldınız?'
Kadın gülümseyerek cevaplar: 'Avrupa’ya gitmek zorunda olan bir insan, kıymetli bir Rolls Royce’u üç hafta için 10 dolar gibi cazip bir fiyata başka nereye park edebilir?'
***

Türkiye’de her zaman bir kaynak sorunu olduğu söylenir durulur. Sorunlar kaynaklarla değil, bakış açısıyla ve girişimle ilgilidir. Herhangi bir kuruluş için ya da ülke için ihtiyaç duyulan şey kaynak değil, amaç doğrultusunda kaynakları sağlayacak yaratıcı bakış açısıdır. Bu anlayış son dönemde birçok hizmetin de ortaya çıkmasına yol açmıştır. Örneğin internette bir şirket, sadece üyelik bedeliyle istediğiniz ülke ve şehirde konaklama imkanı sağlıyor. Sistem şöyle çalışıyor: Siz evinizden ayrıldığınızda gittiğiniz ülkeden de biri sizin evinize konaklamaya geliyor. Otomobilleri düşünün. Kaç insan sahip olduğu otomobili günün 24 saati kullanır? Sahip olduğunuz otomobili çoğu zaman günde bir ya da iki saat kullanırsınız. Diğer zamanlar bu kaynaklar atıl olarak kalır. Aynı durum ofisler için de geçerlidir. Bir ofis dokuz saat aktif hizmet verirken, on beş saat kadar atıl kalır.
Bu ve benzeri kaynakları etkili kullanmak için ihtiyaç duyduğumuz iki unsur 'yaygın yaratıcı bakış açısı' ve 'girişimciliktir.' Herkes bu şekilde yaratıcı ve yenilikçi yaklaşmazsa kaynakların verimli kullanımı için gerekli ortam oluşmaz.

Haftanın Sorusu
Sizin tanımadığınız, ama birbirlerini tanıyan bir gruba kendini hızla kabul ettirmenin yaratıcı yolu nedir?
Cevaplar:

Geçen Haftanın Cevabı
Geçen hafta, bir işi daha kısa sürede yapmanın yaratıcı yolu nedir, diye sormuştuk.
• İşin yapılması gereken tarihe az bir süre kalana dek, en 'yaratıcı' şekillerde eğlenin. Bunun anlamı kendinize önceden bir ödül vermenizdir. Son ana kadar işi bitirmemiş olmanız, sizi dar zamanda gerçekten etkin kılacaktır. Ve en verimli şekilde, daha kısa sürede 'aynı işi' yapacaksınız./Göksel Tüy
• İpek Kışlalı’dan da bir yorum: Bazı işleri olması gerekenden daha az zamanda yapmak, zararlı sonuçlar ya da daha az yararlı sonuçlar doğurabilir.

Haftanın kitabı:
Gelen e-postalarda benim kitabımın olup olmadığı soruluyor. Geçenlerde Milliyet İş Yaşamı’nda işlenen Değişimin Liderleri isimli kitabımın dışında, kişisel ve kurumsal gelişime dönük Yönetimin Yazılı Olmayan Kuralları isimli kitabım bulunuyor. Mavi Kitaplar’ın yayınladığı bu kitaplar, büyük kitapçılarda bulunuyor.

Haftanın web sitesi:

Tınaz Titiz’in web sitesinde çok ilginç ve düşündürücü yazılar bulunuyor.

Haftanın Sözü:
Ne kadar çok kestirme yola sapılırsa, kaybolma olasılığı o kadar çok artar.
Knedall