Vitrin Kadınları kızdıran reklamlar

Kadınları kızdıran reklamlar

22.05.1999 - 00:00 | Son Güncellenme:

Kadınları kızdıran reklamlar

Kadınları kızdıran reklamlar
Kadınları kızdıran reklamlar
Nazire KALKAN Galiba kadınlar televizyonda en fazla bilumum temizlik maddesi ve deterjan reklamına sinirleniyor. Geçtiğimiz hafta Henkel Turyağ Genel Müdür yardımcısı Erdoğan Yumuk bir grup gazeteciyle sohbet toplantısı düzenledi. Henkel adı tüketiciye doğrudan bir şey ifade etmese de aslında pek çok tüketim ürünleri var. Persil gibi.
Belki toplantıya katılan gazetecilerin çoğunluğu kadın olduğu için söz döndü dolaştı ve televizyondaki deterjan reklamlarına geldi. Kadınların genel kanısı deterjan reklamlarında aşırı abartıya yer verildiği ve özellikle ev kadınlarının resmen aptal yerine konulduğu şeklindeydi.
Bugüne dek izlediğiniz deterjan reklamlarını şöyle bir gözünüzün önünden geçirin. Bu reklamlarda kadın sürekli kendisine bir şeyler öğretilen kişi konumundadır. Hiçbir şeyi kendiliğinden akıl edemez, sürekli yeterince temiz olmadığına inandığı çamaşırlarına bakıp bakıp dertlenir. Sonunda da biri ona doğru yolu gösterir. Mesela çantasından bir kutu çamaşır suyu çıkarır vs.
Ey reklamcılar, kadınlar bu tür reklamlardan nefret ediyor bilesiniz. Hala reklamın iyisi kötüsü olmaz diyorsanız, fena halde yanılıyorsunuz, ona göre.
Ama bu kadarla kalmıyor tabii. Örneğin son zamanlarda yayınlanan bir çamaşır tozu reklamında "akıllı moleküller" ifadesi geçiyor. Reklam filminde iddia edildiğine göre, yeni geliştirilen bir yöntemle deterjan tozunun içinde yer alan bu akıllı moleküller giysilerdeki lekeyi önce tespit ediyor, sonra lekenin cinsini belirliyor, sonra da bu cins lekeye deterjanın içindeki hangi aktif maddenin etki edebileceğine karar veriyor ve müdahale ediyor.
Böyle bir şey olabilir mi?
Ancak Erdoğan Yumuk'la konuşurken yumuşatıcılar hakkında bilmediğim bir şeyi öğrendim. Yine bir reklamda yumuşatıcının çamaşırları deterjanın yıpratıcı etkisinden koruduğu mesajı veriliyor. İzleyenlerin çoğu bu reklamı mantıksız buluyor. Çünkü yumuşatıcı, deterjana karıştırılan bir madde değil. Çamaşır deterjanla yıkandıktan sonra durulama aşamasında yumuşatıcıyla temas ediyor. Bu durumda yumuşatıcı nasıl oluyor da çamaşırı koruyor, insan bağlantı kuramıyor. Ancak Yumuk'un verdiği bilgiye göre çamaşırın yıpranması demek dokunun eksilmesi demek değilmiş. Deterjanla yıkama sırasında lifler yer değiştiriyormuş. Yumuşatıcı ise yerleri bozulan lifleri tekrar eski yerine oturtuyormuş. Yani aslında reklamda verilen mesaj doğruymuş.

e-mail:nkalkan@milliyet.com.tr