Didem Özel Tümer

Didem Özel Tümer

didem.tumer@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Boğaz’ın korunması ve ticaret için alternatif bir suyolu gerektiğini söyleyen Bakan Karaismailoğlu, “Gemi sayısı düşüyor ama taşınan yük miktarı artıyor. Gemi boyutları ve hacimleri çok büyüdü” diyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kanal İstanbul’un dünya ticaretinin merkezlerinden biri olacağını belirterek, “Dünyaya bu altyapıyla yön vereceksiniz. Denizde de, ticaret hareketlerinde de söz sahibi olacaksınız” dedi. Karaismailoğlu, “Gemi sayısı düşüyor, Kanal İstanbul yapılıyor” eleştirisi için “Hata” ifadesini kullanarak, “Önümüzdeki yıllarda ticaret hacminin 30 milyar tona çıkması hedefleniyor. Bunun yüzde 90’ı denizlerden sağlanıyor. 43 bin dediğiniz gemi sayısı, önümüzdeki yıllarda 78 - 80 binlere çıkacak. Boğaz’dan yılda 78 bin gemi geçmesini karşılayacak mıyız biz?” diye konuştu.

Haberin Devamı

Gemi sayısı düşüyor taşınan yük artıyor

Karaismailoğlu, Montrö Sözleşmesi tartışmalarıyla yeniden alevlenen Kanal İstanbul projesine yönelik eleştirilere bir grup gazeteciyle sohbetinde yanıt verdi. Karaismailoğlu özetle şunları söyledi:

İLAVE ULAŞIM AKSI:“(Neden köprü yapımı ile başlanıyor?) 6 sene sürecek projede, inşaat başladığı zaman milletin ulaşımını sağlayamazsan, ayrı bir sosyal problem olur. Yeni bir ilave ulaşım aksı koyulacak, oradaki trafik rahatlayacak. 6 köprü olacak. Şu an 4 tanesi var; Çatalca Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, TEM Otoyolu, E-5 D-100’deki köprü. Yapacağımız köprü (haziranda temeli atılacak), Sazlıbosna Köyü ve Hadımköy’ün arasında olan. Onu da kanala göre revize edeceğiz.”

GEMİ SAYISI 78 - 80 BİNE ÇIKACAK: “Dünyanın her tarafında çok büyük liman yatırımları var. Bu limanlar, ticaret hacmi genişlediği için yapılıyor. Şu an dünyada ticaret hacmi 12 milyar ton. Önümüzdeki yıllarda 30 milyar tona çıkması hedefleniyor. Bunun yüzde 90’ı denizlerden sağlanıyor. Paralel olarak Karadeniz limanlarına yapılan yatırımlar, Avrupa’ya ulaşan Köstence - Romanya, Tuna Nehri; ulaşım aksları, Kuzey - Güney Koridorları, Afrika’da üretim artıyor, iklim değişikliği yüzünden Rusya’da ciddi bir üretim artışı var. Tüketim aşağıda, üretim yukarıda, bunların gidiş gelişi trafiği daha çok artacak. Bugün 43 bin dediğiniz gemi sayısı, önümüzdeki yıllarda 78 - 80 binlere çıkacak. Çok uzak zamanda değil, yakında.”

Haberin Devamı

Bekleme yapıyorlar

DÜNYA TİCARETİNİN MERKEZİ: “İstanbul Havaalanı dünyanın en büyük transfer alanı oldu. Kuzey Marmara Otoyolu, Bakü - Tiflis - Kars, Pekin’den gelen Londra’ya kadar uzanan Orta Koridor Tren Yolu’muz... Halkalı’da çok büyük bir lojistik merkezimiz var. Hepsi bir araya geldiğinde, bölge Kanal İstanbul ile birlikte dünya ticaretinin merkezlerinden olacak. Dünyaya bu altyapıyla yön vereceksiniz. Hem denizde de söz sahibi olacaksınız, ticaret hareketlerinde de söz sahibi olacaksınız.”

GEMİ SAYISI VE YÜK: “Şu an 43 bin gemi var (Boğaz’dan geçen). Bazıları diyor ki ‘gemi sayısı düşüyor’. Çok büyük bir hata var: Gemi sayısı düşüyor ama taşınan yük miktarı artıyor.

Gemi boyutları ve hacimleri çok büyüdü. Tehlikeli maddeler bu gemilerle taşınıyor, tehlikenin boyutları daha da arttı. Tarihi dokusu var buranın, Boğaz çok kıymetli. Yılda 78 bin gemi geçmesini karşılayacak mıyız biz? 43 bin diyorum da burada şehir içi trafiğinde ciddi bir akım var.

Haberin Devamı

Şehir içi trafiği de inanılmaz artıyor. Gezi tekneleri, boğaz turu yapan tekneler, turist arttıkça bunlar da artıyor. Boğaz’ı kaderine mi terk edeceğiz? Mutlaka, bir alternatif suyolu gerekiyor. Bu ticaret için gerekiyor, Boğaz’ın korunması için gerekiyor. 43 bin gemiyle bile, 16 saatten başlayan, günlerce süren beklemeler oluyor. (Boğazı) İşletmek için gemileri mecbur bekletiyorsun. Bekleme süreleri ileriki yıllarda çok çok artacak.”

ÖNEMLİ REZERV ALANI VAR:“(Çevre ve rant eleştirileri) İstanbul’da riskli binaların dönüşümü için alan gerekiyor. Burada da önemli bir rezerv alan var, bir kısmı bunun için kullanılacak. Hem diyorlar ki; İstanbul’da deprem var ne yapacaksınız? Rezerv alanları kullanıyoruz işte.”

KAYNAK AYIRIYORUZ: “Yaptığımız projeler 100 yıl hizmet edecek. Kolay değil. Bir maliyet belirliyorsunuz, başka yerlerden kısıp kaynak ayırıyorsunuz, oradan dayak yiyorsunuz. Büyük ülke olmanın gereğidir bunlar.”

Karadeniz’e dolgu planı

Karadeniz’e dolgu alanlar oluşturulacak. Rekreasyon alanları, yeşil enerji alanlarıyla donatıp İstanbul’a kazandıracağız. Planımız bu. İnşaatın teknik kısmını Ulaştırma Bakanlığı, 170 milyon metrekare rezerv alanındaki konut - imar işlerini tamamen Çevre Bakanlığımız yapacak. Kanal ve suyolu tarafı tamamen bizde olacak.

‘Süveyş ve Panama kanalı da yapay’

Kuzey Avrupa ülkeleri kanal ülkesi. Danimarka - Almanya arası yüzlerce kilometre. Hepsi yapay kanal. Süveyş ve Panama Kanalı, yapay onlar da. Onlar yaptıkları zaman sıkıntı yok, biz yaptığımızda ayağa kalkıyorlar.

Kanalda trafik nasıl işler?

Gemilerin boyutuna göre çift giriş yolu da kullanılabilir, tek yönlü de çalışılabilir. Belli saatlere göre düzenlemeler de yapılabilir. O bir işletme modelidir. Boğaz’da da uyguluyoruz.

‘Normalde maliyet gizli, söylenmez’

Son fizibilite çalışmalarında 600 - 700 milyon dolar civarında gözüküyor. Bittiğinde, o zamanki ücretlerle, dünya hacmiyle ne kadar olur tekrar hesaplanır. Normalde maliyetler gizlidir, söylenmez.

İhale ilanı ne zaman?

Finansal modeline karar verdikten sonra, bir de imar planlaması bittikten sonra bu yıl içinde hepsini yapacağız.