Başka bir medya...

Dünyada internet yayıncılığı geleneksel medyadan çok daha hızlı gelişse de Türkiye’de henüz epey geride... Batı’da dijital medyanın avantajlarını daha iyi değerlendirebilmek için yurttaş haberciliğinden kolektif haberciliğe, veri gazeteciliğinden kısa videolara, farklı yollar deneniyor.
Haberciliğin dili ve okurla ilişki değişiyor. Oysa Türkiye’de internet gazeteciliğinin “başarısı” hâlâ “tık adedi”ne yani çoklukla pornografik içeriğe göre belirleniyor.
Neyse ki Gezi’den sonra medyada da bir şeyler değişti: Her şeyden evvel sansürcülük, dezenformasyon ve patronların hükümetle kurduğu siyasi-ekonomik ilişkiler, ilk kez bu kadar yaygın biçimde, sokaklarda protesto edildi.
Gezi sınavını veremeyen kurumlar, yollarına başka yöneticilerle devam etse de zaten var olan prestij kaybı iyice hızlandı...
Bu kayıp, havuz medyasıyla, daha fazla gazetecinin işinden olmasıyla, kapatma, el değiştirme ve küçültme kararlarıyla, artan baskılarla iyice büyüyor.

Her deliğe girdiler
Türkiye’de gerçek manada alternatif medyanın doğuşuna Gezi’de şahit olduk... Twitter’ın “baş belası” ilan edilmesi ve yerel seçimler öncesi sansürlenmesi boşuna değil: İnsanlar, çok daha hızlı ve çeşitli haber kaynaklarına ulaşma, dahası kendi yorumunu ekleme şansını keşfetti. Alternatif medya, sosyal medya aracılığıyla geniş kitlelere ulaştı.
Evet, ne milyon dolarlık stüdyoları vardı ne de “profesyonel” ekipmanları! Ancak gerek habercilikleri, gerek ana akımın giremediği her yere girebilecek esnekliğe sahip olmalarıyla azımsanmayacak bir başarı elde ettiler.
Bu başarının meyveleri yavaş yavaş alınıyor... Yeşil Düşünce Derneği’nin yürüttüğü “İnteraktivist” projesinde “Direnişin @Hali-Yılın İnteraktivist hareketleri” halk oylarıyla belirlendi.
Yılın internet gazetesi ödülü, daha bir yılını doldurmayan Diken.com.tr’ye, yılın yurttaş haberciliği Ötekilerin Postası’na ve yılın yurttaş haberi ödülü Çapul TV’ye verildi.

Dayanışmayla ‘çapulling’
Gezi Parkı’nda doğan Çapul TV, bir yıl içinde iki stüdyo açtı, gönüllü muhabirlere eğitim verdi, Alternatif Medya Derneği’ni kurdu.
İlke olarak reklam ve sponsor kabul etmeyen Çapul Tv, ipad’le Meclis’e de girmeyi başardı: CHP’li Melda Onur’un yolsuzluk görüşmelerini u-stream’den yayınlaması, kuşkusuz yılın basın olaylarından biriydi. (Çapul TV’ye destek için bilgi: http://capul.tv/dayanisma/)
Dokuzsekizhaber, kamerasokak, NaberMedya, Dağ Medya, 140journos gibi çoğu gönüllülük esasına dayanan dijital medya oluşumları, başka bir medya yaratmanın, basın özgürlüğü sorunlarını aşmanın tek yolu. Bu yayınlara destek olmak, hem bugünün hem de geleceğin gazeteciliği açısından hayati önemde...

VERİMSİZ TARLADA NAMUSLU GAZETECİLİK

- Diken.com.tr’nin kurucusu Harun Simavi, dedesi Sedat Simavi’nin 100 yıl önce, gazetecilik öldü denilen bir devirde bir arkadaşına ettiği sözü hatırlatıyor:
- “İnşallah ben bu verimsiz tarlada namuslu olarak gazetecilik yapacağım. Muvaffak olursam ne âlâ, muvaffak olamazsam talihime küseceğim...”
- Adıyla müsemma Diken’in misyonu, “gül bahçesine dönüştürülmek istenen medyanın dikeni” olup, gazetecilik mesleğine hak ettiği itibar ve onuru yeniden kazandırmak! Prensip olarak Diken de reklam kabul etmiyor.