Sürücüler 4 Mayıs sınavında başarılı

Sürücüler 4 Mayıs sınavında başarılı

     Trafikte Kaza Yapmama Günü'nün ilkinde kaza sayısı da, ölü sayısı da azaldı.

       Trafikte Kaza Yapmama Günü'nün birincisi olan 4 Mayıs'ı alnımızın akıyla atlattık.
       Yandaki tablolardan da görebileceğiniz gibi ölümle sonuçlanan trafik kazalarında gerek 1 Mayıs, 2 Mayıs ve 3 Mayıs günlerine oranla, gerekse 4 Mayıs'lar 5 yıl geriye giderek yapılan karşılaştırmalarda 4 Mayıs pazartesi günü önemli oranda azalma var.
       Trafik Hizmetleri Başkanlığı'ndan aldığımız rakamlara göre bu yıl ilk kez kural ihlal etmeme ve kaza yapmama konusunda sürücülerin kendini sınadığı Trafikte Kaza Yapmama Günü'nde 10 ölü var. 4'ünde araçların çarptığı yayalar, 4'ü yolda giderken kendi başına devrilen ya da takla atan araçlardaki sürücüler, sadece 2'si çarpışma sonucu ölüm.
       4 Mayıs günü kaza yapan araçların tümünün otomobil olduğunu da sanmayın. Otomobilin yanı sıra motosikletten traktöre, otobüsten TIR'a 5 ayrı çeşit araç var. Kazalar Rize'den Maraş'a, Konya'dan Edirne'ye yurdun değişik yörelerinde olmuş. Tek bir yörede toplanmış değil.
       Tablolardan da görebileceğiniz gibi 1 Mayıs günü meydana gelen trafik kazalarında ölü sayısı 15'ken, 2 Mayıs'ta 23 kişi, 3 Mayıs'ta 23 kişi trafikte yaşamını yitirmiş. 4 Mayıs günü bu sayı 9'a düşmüş.
       4 Mayıs günlerini 5 yıl geriye giderek karşılaştırdığımızda ise her yönüyle "biz bu işi başaracağız" sonucu çıkıyor. Tablodan görebileceğiniz gibi istatistikler trafik kazalarında ölenlerin sayısını 4 Mayıs 1993 için 13 kişi, 4 Mayıs 1994 için 12 kişi, 4 Mayıs 1995 için 15 kişi, aynı gün 1996 için 21 ve 1997 için 19 olarak verirken bu yıl ölü sayısının birden 10'a düştüğü dikkati çekiyor. Ancak bu rakamlarda ülkemizdeki araç sayısında son 5 yılda meydana gelen artış dikkate alınmamış.
       Araç başına düşen kaza sayısına göre hesaplandığında rakamlar daha da olumlu:
       4 Mayıs 1993: 17 ölü.
       4 Mayıs 1994: 14 ölü.
       4 Mayıs 1995: 17 ölü.
       4 Mayıs 1996: 21 ölü.
       4 Mayıs 1997: 18 ölü.
       4 Mayıs 1998: 9 ölü.


Küçük bir not: Trafik Hizmetleri Başkanlığı'ndaki bu istatistiklerde 24 saatlik bir gün, gece yarısından değil, sabah 08. 00'den itibaren 24 saatlik süreler alınmak suretiyle hesaplanıyor.

     "Avrupa'da yıllar önce yasaklanan tahta kasalı kamyonlar, ülkemizde sadece yollarda cirit atmakla kalmıyor, üretimi de hala devam ediyor!"

       Renault Trucks Genel Müdürü Doğan Sılay'ın Türkiye'deki kamyon standartlarının Avrupa'daki standartların hayli altında kaldığına değinen yazısı, Şükrü Kara adlı okurumuzun özellikle ilgisini çekmiş. Çünkü Kara, 2 kardeşini de Avrupa'da yıllar önce yasaklanan tahta kasalı bir kamyon yüzünden kaybetmiş.
       Kara'nın mektubu şöyle:
       "Ben iki kardeşimi, 19 şubat'ta bir trafik kazasında kaybettim ve o günden bu yana yaşadığım ve gördüklerim beni her gün biraz daha kahretti.
       Kardeşlerim, TEM'de bilinmeyen bir nedenle, orta şeritte giden bir kamyona arkadan çarpıyorlar. Her ikisi de başlarından yaralandılar ve beyin kanamasından vefat ettiler.
       Kardeşlerimin çarptığı kamyon, tüm Avrupa'da yıllarca önce yasaklanan klasik Türk imalatı tahta kasalı türden. Kardeşlerimin arabası, doğrudan kamyonun altına kayıyor. Çünkü bu kamyonlarda 1.5 metre yükseklikteki kasanın altında herhangi bir önlem alınmamış ve halen de alınmıyor. Bu şekilde üretim devam ediyor.
       Sayın Sılay, araçların yük kapasitesinden bahsediyor. Daha geçen gün Chrysler'di galiba, "ekstra dingil - ekstra yük" diye ilan veren.
       Her ne kadar sorumluluk ilk önce bizde olsa da yine de yetkililer önlemleri artırmazsa, bizler daha çok can veririz."
       Tahta kasalı kamyonların yenilerinin hala üretilip üretilmediğini bilemiyoruz, ancak yollarda cirit attıkları hepimizin malumu.
       2 kardeşini bu tip bir kamyona kurban veren okurumuz Şükrü Kara'nın uyarısı doğrultusunda, bu kamyonların trafiğe çıkmalarının yasaklanması için biz de yetkili merciler nezdinde gerekli girişimlerde bulunacağız.

     Bursa Emniyet Müdürlüğü ile meslek odaları işbirliğine giderek, özellikle ticari araç sürücülerini videolu ekiplerle denetlemeye başladılar.

       Bursa Emniyet Müdürlüğü ve meslek odaları, trafik sorununa ortak bir çözüm bulmak amacıyla işbirliğine giderek yeni bir uygulamayı başlattılar.
       Şoförler ve Otomobilciler Odası, Minibüsçüler Odası, Kamyon ve Kamyonetçiler Odası, Umum Servisçiler Odası ve Bursa Emniyet Müdürlüğü'nde trafikten sorumlu yetkililer, yaptıkları bir dizi toplantının ardından, hergün trafik sorununun bizzat içinde olan kişiler olarak güçbirliğine karar verdiler.
       Meslek odalarının sponsorluğunda gerçekleştirilecek bu çalışmaların pek çoğu, Türkiye'de ilk kez denenecek. Bunlar arasında video kameralı ve fotoğraf makineli ekiplerin araçları seyir halinde denetlemesi, kural ihlal eden ticari sürücülerin, bağlı bulunduğu meslek odası tarafından da cezalandırılması gibi uygulamalar var.
       Bursa Emniyet Müdür yardımcısı Celal Uzunkaya'nın imzasını taşıyan faks mesajında, yapılacak çalışmalar hakkında şu bilgiler yer alıyor:
       * Her Oda'dan ve Emniyet'ten belirlenen toplam 25 personel, 5 ayrı ekip olarak kentin değişik bölgelerine dağılarak, haftada 3 gün 3'er saat süreyle görev yapacak.
       * Bu ekipler başta taksi, dolmuş, minibüs, kamyon gibi ticari araçlar olmak üzere, tüm sürücü ve yayaları seyir halinde denetleyecek, yolcu kapasitesi dışına çıkıp çıkmadıklarını, yayalara karşı tavırlarını ve tüm trafik kurallarına ne kadar uyduklarını saptayacak ve raporlarını Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü'ne verecek. Bu çalışmalarda kamera ve fotoğraf makinesi de kullanılacak.
       * Açık ve bilinçli olarak kural ihlal eden sürücünün bağlı bulunduğu meslek odasına ve aracın ruhsat sahibine (kişi ya da şirket) bilgi ulaştırılacak ve benzeri ihlallerin tekrarlanması durumunda, trafik cezası dışında sürücüye Oda nezdinde de teşhir, tasfiye gibi yöntemler uygulanacak.
       * Her aracın içine ve ön cephesine yolcuların okuyabileceği büyüklükte ve altında telefon numaralarının da belirtildiği şu tabela asılacak:
       "Şu anda içinde bulunduğunuz aracın sürücüsünün trafik kurallarını ihlalini, tedbirsiz dikkatsiz sürüşünü ve yolcuları rahatsız eden tavırlarını aşağıdaki telefon numaralarına bildiriniz."
       * Yıl içinde Oda'ların ve özel kuruluşların sponsorluğunda konferans salonlarında öncelikle ticari araç sürülerine yönelik periyodik trafik eğitimi verilecek. Ayrıca diğer sürücü, yaya ve öğrenciler de panel, söyleşi gibi etkinliklerle bilinçlendirilecek.
       * Komisyona bağlı ekiplerin çalışmaları -cezalandırma, teşhir ve çözüm önerileri- 10 bin tirajlı bir bültenle kamuoyuna duyurulacak.


Yazara E-Posta: M.Tamer@milliyet.com.tr