Yüksek performans lastikler Türkiye için ölüm tuzağı mı?

Yüksek performans lastikler Türkiye için ölüm tuzağı mı?


Gökçümen’e göre kaygan, mıcırlı ve çamurlu yollarımıza uygun az hızlı, çok güvenli kış ve yağmur lastiklerinin tanıtımı daha çok yapılmalı ki sürücüler uyarılsın


       Susurluk Komisyonu sözcüsü FP Gaziantep milletvekili Mehmet Bedri İncetahtacı’yı Esenboğa yolunda ölüme götüren trafik kazasında, acaba karayollarımızın koşullarına ve kaygan zemine uygun olmayan lastiklerin de hatırı sayılır payı olabilir mi?
       Bu soruyu ortaya atan Eczacıbaşı Holding’e bağlı İpek Kağıt’ın Genel Müdürü Aslan Baki Gökçümen, ülkemizde yüksek performans lastikleri yerine kaygan, mıcırlı ve çamurlu yollarımıza uygun lastiklerin tanıtımının ön plana çıkartılması gereğine işaret ediyor. Konunun uzmanı olmadığının da özellikle altını çizerek...
       Şoförümün arabama kış lastiklerini taktığı gün geldi Gökçümen’in faks mesajı. Okuyunca belki siz de daha emniyetli sürüş için kendi lastiklerinizi gözden geçirirsiniz:
       “Bana göre ülkemizdeki kazaların bir kısmı yollarımızın durumundan ve kullandığımız binek araçlarının lastiklerinden kaynaklanıyor. Özellikle yüksek devirli araçlarda bu kaza tipine çok rastlıyoruz. Size bu yazıyı yazmama sebep de FP milletvekili Mehmet Bedri İncetahtacı’nın Esenboğa yolunda ıslak zeminde direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu yaptığı kaza olmuştur. Ayrıca rahmetli Ahmet Taner Kışlalı’nın da ilk eşini kaybettiği trafik kazasının güney bölgelerindeki mıcırlı yol şartlarından kaynaklandığını biliyoruz.
       Kısaca, lastiklerimizin ülkemizin karayolu şartlarına uygun olmadığını düşünüyorum. Uzmanlar muhakkak bunu çok iyi biliyorlardır. Ancak yaygın ve etkin biçimde tanıtımı yapılmıyor. Güvenliğe önem veren sürücüler bu bilgilere kolayca ulaşamıyorlar. Yollarımız genelde toz ve toprak kaplıdır. İnce bir yağmurda bu tozlar ince çamur tabakası haline gelmektedir. Sürekli yağmurlarda da su tahliyesi etkin değildir. Yollarımızda yağmur ve sonrası sürekli bir sulu film tabakası vardır. Ayrıca başta güney bölgelerimiz olmak üzere Anadolu yolları genelde mıcırlıdır. Mıcır iyi işlenmediyse yolda bilye vazifezi görür.
       Bizim yollara az hızlı,
       çok güvenli lastik uygun
       Gelelim lastiklerimize... Genelde araçlara, lüks araçlara bile sıfır kilometrede yüksek performans lastikler takılıyor. Yani km başına daha az yakıt, daha uzun ömür, daha yüksek sürat ve daha konforlu (sarsıntısız) sürüş lastikleri tercih ediliyor. Halbuki özellikle yağmur ve kar lastikleri bu spesifikasyonları sağlamaz. Km başına az da olsa daha fazla yakıt, daha kısa ömür, hızda düşüş ve sürüşte az da olsa sarsıntı, bu lastiklerin dezavantajıdır. Ancak kimseye sormaz ve tanıtmazlar ki, önceliği güvenlik olan sürücüler yağmur ya da kış lastiklerini tercih edebilsinler.
       Bu verdiğim bilgilerden sanmayın ki, bu konuda uzmanım. Başıma gelen 1 - 2 kayma olayından sonra yaptığım kısa bir araştırma sonucu kişisel olarak bu yargıya vardım. İki yıldır kış aylarında (ekim - mayıs arası) Pirelli winter 210 kullanıyorum. Yaz aylarında da yağmur lastiklerini (ismini ve tipini bile unuttum) kullanıyorum. Ancak bu lastiklere ve lastik bilgilerine ulaşmakta güçlük çektim. Çünkü piyasadaki lastikler, genelde yukarıda ifade ettiğim gibi yüksek performans (hız, yakıt, aşınma, sarsıntı) lastikleriydi.
       İsterdim ki, uzmanlar tarafından sık sık ve etkin biçimde kaymaya karşı güvenli lastiklerin de tanıtımı yapılsın. Hiç olmazsa zor yetiştirip özen gösterdiğimiz değerli ve bilinçli insanlarımız bunların önemini ve varlığını kavrayabilsin. Hatta gerekirse ülke şartlarına uygun lastikler üretilebilsin.

ABD’de aile içi cep görüşmesi bedava

       Turkcell ve Telsim, bir süre önce kendi aralarındaki gece indirimini bile kaldırırlarken, Amerika’da GSM şirketleri arasındaki rekabet, bedava görüşmelere kadar uzanabiliyor. Bize zaman zaman e - posta yollayan genç okurumuz Onur Ümit son mesajında, GSM şirketleri arasında olması gereken rekabete ilişkin hoş bir örnek veriyor:
       “Amerika’da cep telefonu firmaları, ailelere yönelik bir uygulama yapıyorlar. Firma, ‘Gelin bana abone olun, ailecek 2 - 3 numara alın. Aile arasında yaptığımız görüşmelerden ben ücret almayacağım’ diyor. Aslında ne kadar mantıklı. Nasıl olsa annenizle, arkadaşlarınızla olduğu gibi saatlerce konuşmazsınız! Bizim evde üç tane cep telefonu var. Böyle bir sistem olsa babam kızkardeşimi arayıp ‘Eve ne zaman geleceksin?’ diye sorduğunda ücret ödemeyecek. Türkiye’de de sadece Turkcell’in abone sayısı 5 milyona vardığına göre kulanıcılara bu tür kolaylıklar sağlanabilir."
       Arkadaşımız İlkay Özcan, Turkcell ve Telsim’de ailelere yönelik indirim uygulamaları olup olmadığını araştırdı ve eli boş döndü. Sadece Telsim’de bir kişinin adına birden fazla telefon kayıtlıysa, sabit ücrette indirim söz konusu. Aynı kişi adına 2 Telsim aboneliği varsa 3.5 milyon lira olan sabit ücret 3 milyon 150 bin liraya, 3 abonelik ve fazlası için 2.8 milyon liraya iniyor.

İş - Net’te sınırsız erişim kapasiteye takıldı

       İstanbullu okurumuz Emin İpek, üyesi olduğu internet erişim şirketinden pek memnun değildi. İş Bankası’nın internet şirketi İş - Net’in 9.95 dolara sattığı sınırsız paket çok daha cazip görünüyordu.
       İş Bankası’nda vadesiz bir hesap açtırıp, interaktif bankacılık talimatı verdi ve beklemeye başladı. Paket tam 20 gün sonra geldi. Ancak gecikmenin dışında daha önemli bir sorun vardı. Tarife bölümündeki sınırsız erişim seçeneğinin altında “Bu seçenek işbank.net’in alt yapı çalışmaları tamamlanınca açılacaktır" yazıyordu. Onun yerine indirimli seçenek diye kendisine sunulan ise okurumuza göre evlere şenlikti. İş - Net aylık 6 dolar karşılığı 02.00 - 19.00 saatleri arasında günlük 17 saatlik kullanım veriyordu. Okurumuz, “Saat aralığına bakmazsanız ‘Bundan iyisi Şam’da kayısı’ diyebilirsiniz ama bu saatlerde ya işteyim ya uykuda. Akşam 19.00’dan sonra internete bağlanmaya kalktığınızda saat başına 2 dolarlık bir sürpriz söz konusu! Kazara 19.00 - 02.00 arası internete bağlanırsam günde 14 dolar ödemem gerekecek" diyor. En çok da sınırsız erişim diye günlerce beklediğine yanıyor.
       Arkadaşımız İlkay Özcan’ın sorularını yanıtlayan İş Bankası halkla ilişkiler yetkilileri, abone sayısı 20 bini aşınca kapasite sorunu nedeniyle sınırsız erişimi geçici bir süre için durdurduklarını söylediler. Kapasite artırıldıktan sonra sınırsız kullanım yeniden açılacakmış. Bu durumdan okurumuzun ve daha pek çoklarının haberi bile olmadığını söylemeye gerek yok herhalde. Dediklerine göre “Erişim paketleri önceden hazırlandığı için üzerinde ‘sınırsız’ yazıyor, ancak şubeler gerekli bilgiyi veriyor."
       Banka şubelerinin hali malum. Bu tür işler onlara angarya geliyor. Dolayısıyla okurumuzun haberi olmamasına şaşmamak gerek.
       İş - Net, okurumuz isterse parasını hesabına iade edecek.


Yazara E-Posta: mtamer@milliyet.com.tr