Engellenen projeleri açıklıyorum

“Kamu ya da özel, her kim bir iş yapıyorsa; yasalara, yönetmeliklere, planlara uygun yapılsın” diyenlere “istemezükçü” yaftası yapıştırılıyor ya.


İzmir’in gelişimini, projelerini engelleyen kişiler olarak hedef tahtasına konuyor ya.
Kentin en büyük yatırımcı kuruluşu olan İzmir Büyükşehir Belediyesi’nde durum nasıl diye bir araştırma yaptım.


Son derece çarpıcı sonuçlara ulaştım. Meğer birilerini kentin gelişimini engellemekle suçlayanlar Büyükşehir Belediyesi’nin birçok projesinde “istemezükçülük” yapıyormuş.
Hem de bu projeler öyle yasalara, yönetmeliklere, planlara aykırı projeler de değil. Hepsinin üzerinde uzun uzun çalışılmış, detayları çıkarılmış.


Kamu yararı ise kamu yararı, kentin gelişimiyse gelişim.


Bakın Büyükşehir Belediyesi’nin hangi büyük projeleri bakanlıkların tozlu raflarında aylardır onay bekliyor?


Konak Tramvay Projesi uzun süredir gündemde. Üçkuyular ile Alsancak’ı sahilden şık bir şekilde bağlayacak. Ama Kalkınma Bakanlığı İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü (Eski adıyla Devlet Planlama Teşkilatı) ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı onaylamadığı için bir türlü başlayamıyor.


Karşıyaka Tramvay Projesi ise Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’ne takılmış durumda.


Buca Tramvay Projesi de Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’nün yanı sıra TCDD’nin onayını bekliyor.
Bu üç projeyi bakanlık bir yıla yakın süredir bekletiyor.


Bu kadar da değil. Büyükşehir Belediyesi çok önemli kent yenileme projeleri hazırladı. Bunlardan yedisini onay için İçişleri Bakanlığı’na gönderdi.


Dosyalarda tek bir eksik bile yok. Ama bu projelere İçişleri Bakanlığı ve sonra da Bakanlar Kurulu 16 aydır geçit vermiyor.


O yüzden de Gaziemir Aktepe Emrez, Ballıkuyu, Bayındır, Menemen ,Torbalı, Cennetçeşme, Ege Mahallesi(Kahramanlar), Örnekköy ve Uzundere’de kent yenileme bir türlü başlayamıyor.

Dahası da var. İzmir Körfezi çevresini daha da güzelleştirmek için Büyükşehir Belediyesi son 50 yılın en prestijli projelerini hazırladı.


Ama Maliye Bakanlığı kıyı şeridindeki 5 dolgu alanını kamu yararı için tahsis etmeye yanaşmıyor. Bu yüzden de projeler hayata geçirilemiyor.


Ayrıca Maliye Bakanlığı İzmir’e Büyükşehir Belediyesi’nce yapılacak yedi ayrı prestij projesi için de tahsis konusunda onay vermiyor.


Defterdarlık Milli Emlak Dairesi Başkanlığı Değirmendere Baraj Havzası’nda gerçekleştirilecek işler için gerekli arazi taleplerini dikkate almıyor.


Özelleştirme İdaresi Başkanlığı da yapılacak sosyal amaçlı bir tesis için gerekli araziyi tahsis etmiyor.


Dünyanın en saygın kredi derecelendirme kuruluşlarından biri olan Fitch Ratings İzmir Büyükşehir Belediyesi’ni beşinci kez değerlendirdi ve kredi notu olarak “BB+/AA durağan” verdi. Bunun anlamı çok yüksek kredi kalitesi ve çok düşük kredi riski beklentisi.


Ama Hazine Müsteşarlığı Dış Ekonomik İlişkiler Genel Müdürlüğü öyle düşünmüyor.


Büyükşehir Belediyesi’ne Yeni Foça Kanalizasyon Projesi, Yeni Foça Atıksu Arıtma Tesisi ve Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi 4’üncü faz yapımına olanak sağlayacak dış kredi için onay vermiyor.


Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na bağlı İller Bankası da duktil boru alımı, Çiğli Atıksu Arıtma Tesisi Çamur Çürütme ve Kurutma Tesisi İnşaatı işi ile römork ve gemi alımı için gerekli krediyi vermeye yanaşmıyor.


İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü Kavaklıdere İçmesuyu Arıtma Tesisi Alanı için kamulaştırma kararı almıyor. Ayrıca Torbalı yerleşimlerinde kamu yararı kararı çıkartmıyor.

Alsancak Stadyumu’nu yıkıp yerine alışveriş merkezi yapılmasına karşı çıkanları “istemezükçülükle” suçlayacaksanız, ama İzmir’in tamamen planlara uygun yatırımlarını bekleterek engelleyeceksiniz.


Bence asıl değişmesi gereken işte bu kafadır.