Bilimin açıklayamadığı gizemli fosiller

Fosiller, milyonlarca yıl öncesine ışık tutan kalıntılar olarak biliniyor. Bulunan fosillerin birçoğu mantık çerçevesinde açıklanabiliyorken bazılarının sırrı bir türlü çözülemiyor. İşte bilim dünyasının sırrını bir türlü çözemediği o fosillerden bazıları...

Bilimin açıklayamadığı gizemli fosiller

1. ALH84001 (Mars bakteri fosili)

Kızıl Gezegen Mars'taki olası bir yaşamı resmeden sayısız bilim kurgu hikayesi bulunuyor. Bilim insanları Mars'ta bir zamanlar yaşam olduğuna dair son derece ciddi düşünüyor. Bunun en büyük kanıtlarından birisinin de ALH84001 adlı Mars göktaşı olduğu söyleniyor.

1984 yılında Dünya'ya düşen ufak Mars göktaşı ALH84001, son derece ilginç bir örnek. ALH84001 üzerinde inceleme yapan bilim insanları, göktaşında son derece sıra dışı bir bulgu elde etti. 4.1 milyar yaşında olan göktaşı Mars'tan Dünya'ya gelmişti. ALH84001 göktaşının bir çarpışma sonucu uzaya fırladığı ve daha sonra uzayda seyahat ederek Dünya'ya düştüğü tahmin ediliyor. ALH84001 göktaşını daha da ilginç kılan şey bunun bir tür fosli andırması. Keşfin ardından ALH84001 dünyanın en ünkü göktaşı haline geldi.

ALH84001'i inceleyen bilim insanları, göktaşının üzerinde bakteri olduğu düşünülse de yapılan çalışmaların ardından bu tahminin gerçek olmayabileceği ihtimali ortaya çıktı. Araştırmanın sonucuna göre ALH84001, yıllar önce Mars'ta bulunan minerallerin kalıntısı ya da bir tür jeolojik yapı olabilirdi. Yine de ALH84001 göktaşının gizemi bugün dahi çözülemedi.

ALH84001 göktaşının, başka gezegen ya da uydularda bir zamanlar yaşam olabileceğine dair ilk somut kanıt olma ihtimali bulunsa da bilim dünyası bu konuya henüz netlik getiremiyor.

2. Homo Naledi

İnsana ait ilk fosilin bulunduğu günden bu yana bilim insanları genellikle atalarımızın fosillerini bulacaklarıan emin oldukları ofak coğrafik bölgelere odaklanmıştı. Fakat bu durum 2015 yılında değişti. Araştırmacılar Güney Afrika'da, bilinen hiçbir insan fosiline benzemeyen yeni bir tür insan fosili keşfetti ve buna Homo Naledi adını verdi. Yapılan bu keşfe göre Homo Naledi yeni bir insan türüydü.

Homo Naledi'yi bu kadar farklı kılan şey insan ve maymun arasında bir geçiş formu özelliği olmasıydı. Buna göre Homo Naledi hem insan hem de maymun özelliklerini bir arada taşıyordu. Bulunan Homo Naledi fosili 1 milyon yıl yaşındaydı. Böylece Homo Naledi'nin Homo Sapiens'ten önce yaşadığı kesinleşti. Fakat Homo Naledi'nin bedeni daha sonra ortaya çıkan insan türleri ile de benzerlik gösteriyordu. Bu durumda Neandertaller'in tahmin edilen tarihten daha sonra neslinin tükendiği sonucuna ulaşılıyordu.

Homo Naledi ile ilgili en ilginç detay davranış özellikleri analizinde tespit edildi. Homo Naledi fosillerinin tümü mezarlara gömülü durumdaydı. Bu tespit Homo Naledi'nin karmaşık bir düşünce yapısına sahip olduğunu gösteriyordu. Daha sonra yapılan araştırmalar ise Homo Naledi'nin ölüleri mezara gömmesinin herhangi bir ritüelle ilgili olmayabileceğini ortaya koydu.

Homo Naledi'nin keşfi ile beraber bazı uzmanlar Homo Sapiensler'in daha küçük beyinli insan formlarıyla karşılaşmış olabilecekleri ihtimalini gündeme getirdi. Homo Naledi fosilinin sırrı bugün bile tam olarak açıklanamıyor.

3. Tully Canavarı

Tully Canavarı ilk kez 1955 yılında koleksiyoncu Francis Tully tarafından keşfedildi. Paleontologlar Tully Canavarı'nı ilk olarak bilinen tür sınıflandırmaları arasında yerleştirmeye çalıştı.

Fakat Tully Canavarı'nı sınıflandırmak pek de kolay olmadı. Bedeni mürekkep balığını andıran Tully Canavarı'nın kemiği yoktu fakat yumuşakçalar ve solucanlar gibi bedenini sabit biçimde tutabiliyordu. Canavarın baş kısmında hortum benzeri bir organ ve bu organın sonunda bir baş bulunuyordu. Canavarın bu özelliği ile akıllara kelebekleri getiriyor olsa da başının son kısmı dişlerle sona eriyordu. Aslına bakılırsa Tully Canavarı çok küçük yaşta bir çocuğun çizebileceği resmin gerçeğe dönüşmüş haline benziyordu.

Araştırmacılar Tully Canavarı'nı hangi tür altında sınıflandıracağına bir türlü karar veremedi. Tully Canavarı bir tür mürekkep balığı, eklem bacaklı ya da konodont olabilirdi. Bu sınıflandırmalar da birbirinden son derece alakasızdı. Canavarı biraz daha araştıran bilim insanları en sonunda ilkel omurilik tespitinde bulundu. Bu durumda Tully Canavarı ilkel omurgalı hayvan olarak sınıflandırıldı. Sınıflandırılması yapılmış olsa dahi Tully Canavarı'nın, gezegenin evrim tarihinde hangi yerde durduğu bir türlü açıklanamıyor.

4. Kuzey Kutbu'nda bulunan dinozor fosili

Dinozorların nedense her zaman torpikal iklimlerde yaşadığını düşünüyoruz. Çünkü keşfedilen dinozor fosillerinin tümü tropikal iklim bölgesinde bulunuyor. Fakat bilim insanları Alaska'da yeni bir tür dinozor fosili keşfetti.

Ugrunaaluk kuukpikensis olarak adlandırılan yeni dinozor türünün 70 milyon yıl önce donmuş Kuzey'de yaşadığı tespit edildi. Fakat ördek gagalı dinozorun keşfi ile ortaya sayısız soru ve iddia atıldı. Bazı bilim insanları bu keşfin dinozorlarla ilgili bilinen her şeyin yeniden gözden geçirilmesi gerektiği anlamına geldiğini söyledi. Kutuplarda yaşayan dev sürüngenlerin keşfi, bazı dinozorların sıcak kanlı hayvan olabileceği ihtimalini de güçlendirdi. Buna göre Kutup bölgesinde yaşayan dinozorlar kendi vücut ısılarını üretme yeteneğine sahipti.

Peki Ugrunaaluk Kuukpikensis nasıl oldu da diğer akrabalarından bu kadar uzak ve soğuk bir yerde hayatta kalmayı başardı? Eğer göç ettilerse buna ne sebep oldu?

5. Klerksdorp Küreleri

Klerksdorp Küreleri ilk olarak Afrika'da Ottosdal bölgesinde keşfedildi. Madenciler ve jeologlar bu kürelerin oluşmasına neyin sebep olduğu konusunda çokça düşündü. Küre biçimleri ve metal yapıları işi daha da gizemli kılıyordu.

Klerksdorp Küreleri genellikle ekvator bölgesi üzerinde bulunuyor. Kürelerin en eskisi 3 milyon yaşındaydı. Bazıları bu kürelerin antik ve çok gelişmiş bir uygarlıktan kalanlar olarak değerlendiriyordu. Son derece kusursuz görünen kürelerin doğal süreçlerle bu şekli alması son derece imkansız olarak düşünülüyordu. Daha sonra NASA'nın bu küreleri incelediği ve ancak sıfır yer çekimi ortamında bu kadar kusursuz bir şekle ulaşılabileceğini konu alan bir hikaye ortaya çıktı. Bu hikaye daha sonra bilim insanları tarafından yalanlandı.

Jeologlar bu kürelerin volkanik faaliyetler sonucu oluşmuş olabilecek formlar olduğunu öne sürdü. Buna göre bazı volkanik demir maddeler bu küreleri oluşturuyor ve hava şartları da kürelere kusursuz biçimini veriyordu.

Komplo teorisyenleri ise kürelerin uzaylılar tarafından yapıldığını öne sürüyordu.

En nihayetinde hiçbir grup iddialarını tam kesinlikle açıklayamadı. Klerksdorp Küreleri'nin ne olduğu bugün birl hala büyük bir sır.

6. Godzillus

ABD'nin Kentuck eyaletinde bulunan Godzillus fosili de gizemini koruyan bir başka keşif. Yumurta biçimindeki şekli ile son derece ilginç görünen Godzillus fosilinin 450 milyon yıllık olduğu düşünülüyor. Bu durumda Godzillus'un bir tür su canlısı olma ihtimali yüksek çünkü o dönemde Kentuck eyaleti sular altında bulunuyordu.

Su ihtimalini cebe koyan ekip Godzillus'un su canlısı olduğu fikri üzerinde tahminler yapmaya başladı. Fakat Godzillus şekli ile dikensiz bir kaktüsü de andırıyordu. Godzillus'un bazı yerlerinden dallar da çıkıyordu.

Godzillus'un bitki mi hayvan mı olduğu tartışmaları bir sonuca ulaşmadı.

7. Homo Floresiensis

Avustralyalı ve Endonezyalı araştırma ekipleri 2003 yılında Homo Floresiensis adlı yeni bir insan türü keşfetti. Keşfin ardından bilim insanları Homo Floresiensis'in hangi insan ailesine daha yakın olduğunu ve modern insanlarla benzerliğini araştırmaya koyuldu.

Homo Floresiensis son derece küçüktü. Boyları ortalama 90 cm civarındaydı. Bu sebeple araştırmacılar Homo Floresiensis için Hobbit ifadesini kullanmaya başladı.

Homo Floresiensis yalnızca Endonezya'nın bir adasında bulunuyordu. Araştırmaya göre Homo Floresiensis 18 bin yıl önce yaşamıştı. O tarihte atalarımız Homo Sapiensler medeniyetin ilk yapı taşlarını inşa ediyordu. Homo Floresiensis'in Homo Sapiens ile aynı dönemde yaşıyor olması bilim insanları arasında görüş ayrılıkları yarattı.

Bazıları Homo Floresiensis'in insan olmayan bir tür olduğunu öne sürdü. Bazıları ise Homo Floresiensis'in Endonezya'ya yerleşen Homo Sapiens'ten bir başkası olmadığı görüşündeydi. Buna göre Endonezya'ya göç eden Homo Sapiens burada cüceleşti ve Homo Floresiensis halini aldı.

Bunca iddiaya rağmen bugün bile Homo Floresiensis üzerindeki sır perdesi ortadan kaldırılamadı.

Neandertal nedir?

8. Chandra Wickramasinghe'nin göktaşı fosilleri

Fosiller yanlızca yer altından çıkmıyor. Bazıları uzaydan da gelebiliyor! 29 Aralık 2012'de Güneydoğu Asya ülkesi Sri Lanka'ya bir göktaşı düştüğü öne sürüldü. Öne sürüldü diyoruz çünkü Uluslararası Astronomi Birliği, göktaşının düştüğüne dair bir kaydın olmadığını söylüyordu. Yine de göktaşı incelemeye alındı. Ünlü matematikçi Chandra Wickramasinghe, göktaşının fosil içerdiğini öne sürdü.

Chandra Wickramasinghe ve ekibi göktaşında tek hücreli yosun diyatom keşfettiğini kayıtlara geçirdi. Diyatomların son derece zorlu koşullarda bile korunabildiği biliniyor. Diyatom uzmanı Patrick Kociolek de göktaşında diyatomların mevcudiyetini onayladı. Fakat Kociolek bu diyatomların tıpkı Dünya'daki örneklere benzediğini açıkladı. Bu açıklamanın ardından göktaşı olduğu iddia edilen taşın aslında göktaşı olmadığı fikri ağırlık kazandı.

Bazı bilim insanları göktaşının uzak geçmişte Dünya'ya düştüğü öne sürdü. Fakat hiçbir açıklama bugün bile netlik kazanmadı.

9. Conrad Kafatası

Yaklaşık 360 milyon yıl önce Dünya Paleozoik Çağ'a girdi. Paleozoik Çağ'da Dünya'nın büyük bir kısmı karbon ve bataklıkla kaplıydı. Bu dönemde yaşam daha modern bir hal aldı, bitki türleri arttı. Fakat döneme ait hiçbir insan fosili örneği tespit edilememişti. Ta ki Ed Conrad'ın gizemli keşfine kadar.

Ed Conrad 1981 yılında gerçekleştirdiği Java seyahatinde kurukafa keşfetti. Tarih öncesi kömür çağına ait olduğu düşünülen kurukafanın Paleozoik Çağ'a ait olduğu tahmin ediliyordu. Conrad ve diğerleri kurukafanın modern insanın kafatası ile aynı özellikleri gösterdiğini düşünüyordu. Fakat Paleozoik Çağ'da insanların yaşadığına dair herhangi bir kanıt da yoktu. Bilinen ilk insan türü 4.5 milyon yıl önce ortaya çıkmıştı.

Kurukafa üzerinde yapılan araştırmalar sonucunda bunun Paleozoik Çağ'a ait olduğu ve 280 milyon yıl önce yaşadığı tespit edildi. Fakat sonuçlar bilim dünyası tarafından kabul görmedi. Çünkü 4.5 milyon yıl ve 280 milyon yıl öncesi arasında ciddi bir zaman farkı bulunuyordu. Fakat 2011 yılında Tayvan'da yapılan bir araştırma kurukafanın insan ırkına ait olduğunu kanıtladı. Bazıları kurukafanın Darwin'in evrim teorisini çürütebileceğini öne sürdü. Kurukafa günümüzde sırrı çözülemeyen bir fosil olma özelliğini koruyor.

10. Nampa Taş Bebeği

ABD'nin Idaho eyaletinde 1889 yılında maden işçileri Nampa'da kazı yaparken insan şeklinde bir bebek buldu. Taş bebek yerin 97 metre altına gömülüydü. 97 metre derinlikte taş bir bebek bulmak zaten son derece ilginç bir keşifti.

2 milyon yaşında olduğu tespit edilen taş bebeğin insanlar tarafından yapılmış olma ihtimali son derece zayıftı çünkü o dönemde bölgede yaşamış insan toğluluğu olduğuna dair bir kanıt yoktu. Homp Sapiens türü de daha Dünya tarihindeki yerini almamıştı. Araç gereç yapabilen insan türü Homo Sapiens 200 bin yıl önce ortaya çıkmıştı. Fakat elle yontulan bu bebeği kimin yaptığı kafaları iyice karıştırdı. Taş bebek son derece usta bir işçilikle yapılmıştı.

Peki taş bebek yerin bu kadar altına girmeyi nasıl başardı? Bu konu hakkında bazı teoriler üretiliyor olabilse de bebeği kimin yaptığı büyük bir sır. Belki de bu bebek insanlık tarihinin yeniden yazılmasına sebep olabilir. Fakat mantıklı bir açıklama gelene kadar Nampa Taş Bebeği açıklanamayanlar arasındaki yerini alıyor.

11. UC Riverside'ın gizemli halkaları

1986'da Kaliforniya Üniversitesi'nde görev yapan bilim insanları Wisconsin bölgesinde son derece gizemli bir kaya keşfetti. Kayanın tarihi bölgenin sular altında olduğu döneme kadar uzanıyordu. Kayanın üzerinde ayrıca son derece ilginç halka çizimleri yer alıyordu. Yapılan araştırmalar sonuç vermedi ve kayanın gizemi bir türlü çözülemedi.

12. Nevada devleri

ABD'nin Nevada eyaletindeki Paiute yerlileri, Si-Te-Cah adında kızıl tüylü dev bir canavarın binlerce yıl önce bölgede yaşadığı hikayelerini anlatıyorlar. Amerika'daki diğer yerli gruplar da benzer hikayelerden söz ediyor. Hikayeye göre tüm yerli kavimler devleri alt etmek için bir araya geldi ve savaşın ardından devlere karşı zafer elde etti.

Batılı göçmenler bu hikayelere inanmadı ve bunları efsane olarka kabul etti. Fakat 1911 yılında Lovelock Mağarası'nda gerçekleştirilen keşif tüm anlayışı değiştirdi. Mağarayı inceleyen insanlar burada insan yapımı bazı malzemelerin ve insan benzeri bir canlının kemiklerinin bulunduğunu tespit etti. Son derece büyük bu kemiklerin yerlilerin anlattığı devlere ait olabileceği ihtimali gündeme geldi. Kazı çalışmaları ile beraber el izi fosilleri bulundu. Bu fosiller insanlardan çok daha büyük bir canlıya işaret ediyordu.

Araştırmanın en ilginç yanı ise bulunan kemik örnekleri. İnsan bedeninden çok daha büyük olan bu kemikler Lovelock Mağaraları'nda başka bir tür canlının yaşamış olduğu fikrini ortaya çıkardı. Bulunan kemikler bugün eyaletteki bir müzede sergileniyor.

13. Permiyen Dönemi sonu kitlesel yok oluş fosilleri

Dinozorların Meksika Körfezi'ne çarpan bir asteroid sonucu yok olduğunu artık biliyoruz. Fakat yok olan tek tür dinozorlar değildi. Gezegenimiz beş defa kitlesel yok oluşa tanık oldu. Bunlardan en büyük çaplı olanı 252 milyon yıl önce Permiyen Dönemi sonunda gerçekleşti.

Yapılan araştırmalar ve döneme ait fosiller Permiyan Dönemi'ne ait su canlılarının yüzde 95'i, kara canlılarının ise yüzde 75'i bir anda yok oldu. Bu durum son derece dehşet verici olarak nitelendirilebilir.

Fakat işin ilginç kısmı Permiyen Dönemi'nde neden bu denli büyük kitlesel yok oluşun yaşandığına dair hiçbir bilginin olmaması. Canlıların çok büyük bir kısmı bilinmeyen bir sebeple bir anda tarihe karıştı. Kitlesel yok oluşu açıklamaya çalışan çok sayıda teori olsa da en çok kabul gören teori küresel ısınmanın buna yol açmış olabileceği.

Jeolog Gregory Retallack'in fosiller üzerinde yaptığı araştırmaya göre canlılar ani bir etki sonucu yaşamını yitirdi. Bu da dev bir asteroidin Dünya'ya çarpmış olabileceği ihtimalini güçlendiriyor. Ayrıca Kanada ve Sibirya'da bulunan kömür ve bazaltın bir anda Dünya atmosferine salınmış olabilme ihtimali de toplu ölümleri yaratmış olabilir.

Yine de Permiyen Dönemi sonunda yaşanan kitlesel yok oluşların mantıklı bir açıklaması hala yapılamıyor.

14. Atacama Çölü'nde bulunan uzaylı iskeleti

Listemizdeki en gizemli madde sanırım bu. New York Times gazetesine göre 1990'lı yıllarında sonunda Şili'nin hayalet kasabası olarak nitelendirilen bir bölgesinde 15 cm'lik bir iskelet bulundu. Atacama Çölü'nde bulunan bu iskelete Ata adı verildi. İskeletin yapısı insana benzemesine rapmen bazı tuhaflıkları da bulunuyordu. Son derece büyük göz bebekleri, iki kayıp kaburga ve sivri uçlu kafatası gibi özelliklerle insan ayrılan Ata iskeletinin uzaylı olabileceği iddia edildi.

Fakat 2018'de bilim insanları iskeleti DNA testine tabi tuttu ve iskeletin insana ait olduğunu ortaya çıkardı. Stanford Üniversitesi araştırmacıları tarafından yapılan keşifle beraber daha da ilginç sonuçlar ortaya çıktı. Buna göre Ata 16. yüzyıldan sonra doğan ve ataları Avrupalı olan bir prematüre bebek.

Fakat iskelette bazı genetik mutasyonlar da dikkatten kaçmadı. Cücelik ve skolyoz gibi özelliklere sahip iskelet bilim insanları arasında da karmaşaya yok açtı. Ata iskeletindeki son derece nadir görülen 54 mutasyonun tümü bulunuyordu. Bu mutasyonlar Ata'nın durumunu açıklıyor gibi görünse de bilim dünyası Ata'nın hala ne olduğu konusunda bir fikir bilrilğine varabilmiş değil.

ATA belki bir uzaylı değil fakat uzaylı olsa bu kadar tartışma konusu olmazdı.

Instagram.com/mehmetcankmrc