Geri Dön
Aleyna Tilki'nin 'Tanırım İntiharı' şarkısı kaç milyonu geçer?

Aleyna Tilki'nin 'Tanırım İntiharı' şarkısı kaç milyonu geçer?

Geçen yıl 'Sır' ile Türkçe üretimleri arasındaki en cool işine imza atan Aleyna Tilki, İngilizce şarkılarından sonra 'Tanırım İntiharı' ile bu kez 'damar'dan ilerliyor. Aleyna Tilki, sözlerini kendi yazdığı yeni şarkısı 'Tanırım İntiharı' ile "Gençlere kötü örnek oluyor" diyenlere sağlam bir tokat atmayı ihmal etmiyor...

Mayk Şişman
Mayk Şişman

Aleyna Tilki'yi sevin ya da sevmeyin sonuç değişmiyor. Aleyna Tilki, tıpkı çağdaşı Billie Eilish gibi sıkışmış bir düzen içinde bir genç, bir kadın, bir azim hikâyesiyle yoluna devam ediyor. Her ne kadar Billie Eilish kadar muazzam bir vizyona sahip olmasa da ve ondan bunu şu aşamada beklemesek de sonuçta en popüler popçuları 50'li yaşlarda olan bir ülkede genç yaşından itibaren milyonluk dinlenme ve izlenmelere ulaşan şarkılarıyla, dozunda ve kararında arabesk tınılarını pop sound'uyla harmanlamasıyla takip edilen ve daha da önemlisi ilgi uyandıran bir yıldız konumunda şu anda. Her çıkardığı şarkı mutlaka ilgi uyandırıyor. Bana göre müzik kariyerinin en cool ve biraz da klibinin fazlasıyla çocuksu ve birçoklarına gayriciddi gelen klibi sebebiyle 'kaynayan' işi olan 'Sır'dan sonra ne yapacağını merak ediyordum. Malum, kış aylarındayız. Emrah Karaduman'la birlikte kaydettiği 'Dipsiz Kuyum' kadar olmasa da benzer şekilde arabesk tınılarına döneceğini düşünüyordum. 'Take It Or Leave It'le pop-rock bir sound yakalayan Tilki'nin yerel piyasada 'damar'dan vazgeçmemesi şaşırtıcı değil. Üstelik de gayet eğlenceli olan ancak bir reklam filminde kullanıldığı, daha doğrusu 'harcandığı' için kaynayan bir diğer şarkısı 'Aşk Ateşi'ni saymazsak bir önceki Türkçe işi 'Sır' niteliksel açıdan övgü toplasa da niceliksel olarak tam da beklentileri karşılayamamıştı. Dolayısıyla Tilki'nin 'Tanırım İntiharı' ile gerek sözel, gerekse tını olarak 'damar'dan ilerleyen bir şarkıyla sahalara dönmesi, konserlerine ya da projelerine engel olmaya çalışanlara karşı bir "Hodri meydan!" çekmesi hem şaşırtıcı değil hem de gayet olağan ve beklenilen bir sonuç.

Haberin Devamı

Süresi dijital için uyumlu olsa da algılanma bazında handikap yaratıyor

Sözü ve müziği Aleyna Tilki'ye ait olan 'Tanırım İntiharı'nın düzenlemesi Can Atayılmaz ve canımız, ciğerimiz Ozan Çolakoğlu'na ait. Mix ve mastering Utku Ünsal'a emanet edilirken şarkıyı epey yükselten, "Bu şarkıyı klipsiz dinlemeyin!" dedirten videosu ise Damla Demircioğlu yönetmenliğinde çekilmiş. Şarkı, dijital müzik platformlarıyla 'süre' bazında uyumlu. Malum, dinleyiciye alttan altta "Bir daha dinle!" dedirten şarkılar artık 2 dakikayı çok az aşan şarkılar. Eskisi gibi 3 ya da 4 dakikalık şarkılara çok fazla denk gelmiyoruz. Aranjörler de işin 'tık' kısmına adapte olarak şarkıların sürelerinde daha 'ekonomik' seçimler yapıyor. Hiçbiri şaşırtıcı değil. Dünyada başlayan bu trend, özellikle Gülşen ve Edis ortaklığı 'Nirvana'yla ana akım Türkçe pop'ta karşımıza çıkmış ve pozitif anlamda şaşırtmıştı. 'Nirvana' gibi Türkçe pop'a yenilik katan fakat standart dinleyici için 'zor' olduğu için kolay algılanması zor olan bir şarkının 4 dakika sürmesi beklenemezdi zaten. Artık Beşiktaş 5 değil, 2 dakikada geçilen bir yolculuk. Fakat 'Tanırım İntiharı'nın bu 'yeni süre düzeni'nine uyumlu olması şarkı için niceliksel bazda bir artı puan kazandırsa da aslında ciddi bir handikap da yaratıyor. Çünkü şarkı, derdini ve ruhunu 2 dakika 47 saniye içinde, ki 3 dakikaya yakınlığı nedeniyle eskiyle de uyumlu aslında, çok da fazla aktaramıyor. Ansızın çıkıp gelen final şarkıda ciddi bir yarım kalmışlık hissi veriyor. Bu, şarkının niceliksel açıdan 'tık' kazanmasını sağlayıp dinleyiciye "Dur bir daha dinleyeyim" dedirtse de, bir bütün olarak değerlendirdiğimizde şarkının süresi bize iletilmek istenen ruh halini ilk dinlemede algılamamızı oldukça güçleştiriyor. Niceliksel açıdan doğru olsa da başından sonuna değerlendirdiğimizde dinleyicide ciddi bir eksiklik hissi yaratıyor. Özellikle ilk dinlemede şarkının içine girmek neredeyse imkânsız gibi. Halbuki 2:19'luk Gülşen ve Edis ortaklığı 'Nirvana' ya da 2:17'lik Bengü'nün 'Tatlı'sı başı ve sonu belli olan, yapması gerekenleri tam olarak yaparak sona eren şarkılardı. 'Tanırım İntiharı' ise bu noktada ciddi bir handikapa sahip.

Haberin Devamı

Haberin Devamı

'Sistemle uyumlu olmayı dert etmeyen hakiki bir özgür kız'

"Aleyna gençlere kötü örnek oluyor"culara sağlam bir mesaj veren şarkıcının yazdığı sözler elbette şarkının en önemli gücünü oluşturuyor. "Tanırım intiharı, yaşatmam birine" diyen Tilki, bugüne kadar özgür bir genç kadın olarak kendini ifade edip ortaya koysa da yalnızca kadın olmasından ötürü ve Nil Karaibrahimgil'in aksine 'uyumlu bir özgür kız' profili yerine 'sistemle uyumlu olmayı dert etmeyen hakiki bir özgür kız' imajı çizmesi nedeniyle, yalnızca bu yüzden kadın-erkek eşitliğine inanmayan, kadının her zaman erkeğin bir tık gerisinde kaldığını açık açık ya da gizliden gizliye düşünen, sergilediği cinsiyetçiliğin aslında insan haklarına aykırı bir hareket olduğunun farkında bile olmayan kimseler tarafından eleştiriliyor. Eleştirilecek de. Aleyna Tilki peki ne yapacak? "Tanırım intiharı, yaşatmam birine" diyerek gençlere yanlış değil doğru bir yol gösterdiğini ortaya koyacak ama bunu yaparken uyumlu olmayı değil yine inandığı gibi yaşamayı seçecek. Şarkı, Tilki'nin diskografisinde beste bazında çok da parlak olmasa da, 'bulunmaz hit kumaşı'na sahip olmasa da sırf sözel bazda başardığı ve attığı tokatlar nedeniyle elbette milyonluk izlenme ve dinlenme rakamlarına rahatlıkla erişebilecek gibi duruyor. Kaç milyonu geçer, açıkçası bunu zaman gösterecek ama ben son tahlilde iyi bir rakam yakalayacağını düşünüyorum. Özellikle de süre azizliğine rağmen akılda kalmayı başardığı noktada kısa vadede dikkat çekmesinin yarattığı avantajı uzun vadede daha iyi algılanacak olması nedeniyle daha ciddi bir atılım yapabilir. Şarkının hem kısa hem de uzun ömürlü olmasında akılda kalan nakaratının ve Tilki'nin artık yavaştan "Nerede duysak tanırız" dedirtmeye başlayan vokalinin gücü de var tabii ki. 'Tanırım İntiharı', Aleyna Tilki'nin diskografisindeki önemli 'kapak'lardan biri. Gerekli ve iyi bir prodüksiyonla ortaya konulmuş, rahatlıkla sınıfı geçen, kotaran ve başaran bir şarkı. Ben Aleyna Tilki'nin 'nabza göre şerbet verme' dönemlerinin bitmesini ve gerçek gücünü gösterip müziğini çeşitlendirmesini, son dönemde Gülşen'in üretimlerinde yaptığı gibi kritik nokta atışlarıyla az biraz şekil vermesini diliyorum. Bunun için elbette süremiz var. Aleyna Tilki daha 22 yaşında. Billboard'a röportaj veren, 'Retrograde'le beklentilerin altında kalsa da 'Take It Or Leave It'le gayet çağdaşı Gayle'i yakalayan Tilki çok daha iyilerini yapacak uzun vadede. Bunun için yalnızca 'Tanırım İntiharı'nın video klibine bakmanız yeterli. Aleyna Tilki'nin işine duyduğu önem, ciddiyeti, tutkusu, sistemle uyumlu olmayı dert etmeyen, sanatın değiştirici ve dönüştürücü gücüne inanan özgür ruhu klipten dışarıya taşıyor. Görmek isteyene elbette...

Haberin Devamı

 

twitter.com/mayksisman
instagram.com/mayksisman
youtube.com/mayksisman
can.sisman@milliyet.com.tr

Benzer İçerikler