Vasatlık neden prim yapıyor?

Günümüz dünyasının en büyük sorunlarından birisi vasatlık. ‘Ortalama’ bir anlamına gelen vasatlık neden popüler hale geldi? Molatik olmaya karar verdiğimiz konu bu defa vasatlık ve onun yükselişi…

Vasatlık neden prim yapıyor?

İletişim çağındayız ve bir tıkla istediğimiz kişiye ulaşabiliyoruz. Başkalarıyla kendimizi kıyaslayabiliyoruz. Mamafih iletişim çağının her şeyi kolaylaştırması bir sorunu daha ortaya çıkardı; Vasatlık.

Vasatlık nedir?

 

Vasat kelimesinin manası ‘orta, ortalama, bir şeyin ortalaması’ olarak açıklanabilir. Yani birçok şeyin toplamını alıp ortalama bir sonuç elde etmek için kullanılan bir kelime ya da ne iyi ne kötü, “10 üzerinde 5” dediğimiz şeyler için kullanırız.

Günümüz dünyasında da kabul edilen bir gerçek oldu vasatlık. Vasat futbolcu, vasat sanatçı, vasat ünlü, vasat bilim insanı diye devamını getirebiliriz. Haliyle vasat tipleri çoğalınca gündemi de onlar belirlemeye başlıyorlar. Haklı olan değil çok olanın sesi çıkıyor bu durumda.

İnsanlar akın ediyorlar

Vasat bir tip ortaya çıktığında insanlar önce uzaktan takip etmekle yetiniyorlar. Daha sonra ise kendisi gibi vasat tipleri etrafına topluyor ve sesi daha gür çıkmaya başlıyor. Vasat tipin yaptığı bir hata sonrası diğer vasatlar da “Ona bu kadar yüklenilmesi haksızlık. Sonuçta o da bir insan” diyerek onu savunuyor. Bunu gören diğer insanlar da gereksiz bir suçluluk duyuyor ve vasattan taraf oluyorlar. Ancak o kişi vasat.

İnsanlar vasat kişiyi görünce "Anaaa bu bizimle aynı kalibrede" diyebiliyor. Sonuçta herkes kaliteli bir yaşam sürmüyor. Kendisi gibi vasar birinin ünlü olduğunu gören, "Aynısını ben de yapabilirim" hissiyle davranıyorlar. 

Merak merak merak

 

Etrafındakiler çoğalınca merak duygusu devreye giriyor. “Acaba bu vasat neler yapıyor? Kimlerle geziyor? Kiminle sevgili?” gibi sorular takipçi sayısını bir anda arttırıyor. Takipçisi artan vasatımız da kendisini bir anda önemli biri gibi hissetmeye başlıyor. Bu kadarla da kalmıyor reklamcılar peşine düşüyor. Haliyle vasat bir anda hayatında hayal edemeyeceği şeylerle yaşamaya başlıyor. Halbuki kendisi bir vasat.

Aldığı reklamlara da doğru yanlış demeden paylaşıldığı için ortalıkta bir kapitalist kirlilik yaşanıyor. “Takipçisi çok. Reklam yaptıysa kalitelidir” mantığı ile insanlar hareket edip, ihtiyaç duymadıkları şeyleri ya da kalitesiz ürünleri alabiliyorlar.

Neyse, uzadı konu başka diyarlara gidiyor. Sonuçta vasat vasattır. Bugün var yarın yoklar ancak asıl yapmamız gereken vasatın bugün de olmaması.

selcuk.bulut@milliyet.com.tr

 

 

Bu makaleye ifade bırak