Geri Dön
Uzaydan gelen güçlü radyo sinyalleri tespit edildi

Bilim insanları, uzayın derinliklerinden geldiğini açıkladığı güçlü radyo sinyalleri saptadıklarını duyurdu. Peki tespit edilen radyo sinyallerinin kaynağı ne?

Mehmet Can Kömürcü

Uzaydan gelen radyo sinyalleri haberleri hepimizde uzaylılar bulundu heyecanı yaratıyor olsa da bazı sinyallerin Dünya kaynaklı olduğu daha sonradan açığa çıkabiliyor.

Fakat bilim insanları uzayın uzak bir noktasından sürekli olarak gelen güçlü bir sinyal keşfettiklerini açıkladı. Amsterdam Üniversitesi'nde astrofizikçi olarak görev yapan Jason Hessels, tespit edilen sinyalin bilinen tek mükerrer hızlı radyo patlamaları (FBR) olduğunu söylüyor.

Hızlı radyo patlamaları yalnızca milisaniye süren ve Güneş'in haftalarca verdiği enerjiye eşdeğer enerjiyi 1 saniyenin daha da altında bir sürede açığa çıkarır.

İlk olarak 2007'de keşfedilen hızlı radyo patlamalarından bugüne kadar 20 adet tespit edildi. Tahminlere göre evrende günde on bin kadar hızlı radyo patlamaları yaşanıyor.

Çok kısa sürmeleri sebebiyle hızlı radyo patlamaları hakkında bilinen pek fazla bir şey yok.

Fakat yine de yapılan bazı araştırmaların neticesinde hızlı radyo patlamalarının kaynağının kara deliklerin buharlaşması ve nötron yıldızlarının çarpışması olabileceği kanıtlarına erişilmiş durumda.

Bilim isanları, tespit edilen son hızlı radyo patlamasını Porto Riko'daki Arecibo Gözlemevi'nde araştırdı.

FRB 121102 olarak bilinen sinyal mükerrer olarak patladığı saptandı. Bu sebeple sinyalin yukarıda saydığımız uzay olayları sebebiyle oluşmadığı sonucuna varıldı.

FRB 121102 sinyali, Dünya'dan 3 milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan cüce bir galaksiden geliyor.

Bu denli uzak mesafeden tespit edilebilen sinyaller, Güneş'in bir gün içerisinde verdiği enerjiyi milisaniye gibi oldukça kısa bir sürede açığa çıkarıyor.

Araştırmayı yürüten bilim insanları radyo sinyallerinin kutuplaşma adı verilen bir özelliği üzerinde de durdu.

Tüm ışık dalgaları yukarı ve aşağı doğru dalgalanır ve bunun sonucunda kutuplaşma ortaya çıkar.

FRB 121102'nin kısa olan dalgaları dalgaların birçoğunun aynı yöne gitmesi sebebiyle son derece kutuplaşmış.

Radyo sinyalleri, manyetize olmuş ya da elektrik yüklü parçacık bulutları içerisinde geçerse kutuplaşma yönleri bükülür. Buna Faraday Etkisi adı verilir.

FRB 121102'nin radyo patlamaları diğer tespit edilen hızlı radyo patlamalarından 500 kat daha fazla bükülmüş durumda. Bilim insanları bu denli yüksek Faraday Etkisi'nin oldukça nadir olduğunu belirtiyor.

FRB 121102'nin kaynağının bir ya da birden çok temeli bulunup bulunmadığı ise gerçek bir sır. Belki de 3 milyar ışık yılı ötede gelişmiş bir uzaylı medeniyeti bulunuyordur, kim bilir...