SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Oyun bilgisayarından ‘canavar’ çıkardı

İlhan Yılmaz... Oyun bilgisayarında yerli bir marka yaratan bir girişimci. Monster Notebook’u sıfırdan yaratıp dünyaya açtı. Firmanın adını izlediği filmden esinlenerek monster (canavar) koydu...

|

HANİFE BAŞ- O yun son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de çok önemli bir alan haline geldi. Önceden çocukların ilgilendiği bir alan olarak bakılan dijital oyun çok büyük bir sektöre dönüştü. Oyunun pek çok alanı var. Oyun geliştirme, oyun bilgisayarları, oyun aksesuarları. Oyun bilgisayarı alanında yerli bir marka yaratan girişimci İlhan Yılmaz. Monster Notebook’u sıfırdan yaratıp dünyaya açtı. Eşiyle beraber kurduğu firmanın adını izlediği filmden esinlenerek monster (canavar) koydu. 20 yılda çok büyük yol kat etti. Bugün Avrupa operasyonları yanında Dubai, İngiltere, Almanya ve Kıbrıs’ta da operasyonları bulunuyor. Yeni ülkelere açılma planları da yapıyor. Monster Notebook Kurucusu ve CEO’su İlhan Yılmaz’la, kariyerini, sektörü ve hedeflerini konuştuk.

Eğitiminizden bahsederek çocukken ne olmak istediğinizi anlatır mısınız?

O dönem içinde bulunduğumuz ekonomik koşullara bakıldığında Türkiye’nin büyük bir kesimini temsil eden orta düzey gelire sahip bir aile yapımız vardı. Annem ve babam işçi olarak çalışıyorlardı. 3 erkek kardeştik ve hepimiz okula gidiyorduk. Okumaya yoğun biçimde ilgim vardı ancak o yıllarda evimizde sadece Hayat Ansiklopedisi’nin 2 cildi bulunuyordu. İlkokul döneminde tanıştığım bir arkadaşımın dayısı TRT’ye diziler için senaryo yazıyordu ve müthiş bir kitaplığı vardı. Onun kitaplığı sayesinde yüzlerce kitap, bilim kurgu romanları, fantastik çizgi romanlar ve her hafta yenilenen mizah dergilerinin içinde buldum kendimi. İlkokul dönemi boyunca bu dünyadan faydalanmak bana müthiş bir kapı açtı. Böylece, bugün aslında nesnelerin interneti, yapay zekâ gibi başlıklar altında konuştuğumuz teknolojik gelişmeleri bundan yaklaşık 40 yıl kadar önce çizgi romanlar aracılığıyla keşfetme şansını yakaladım.

Su sattı, çıraklık yaptı

Çocukluk yıllarımda bana sorduklarında elektronik cihazlara olan ilgim sebebiyle elektronik mühendisi olmak istediğimi söylerdim. Liseyi, Endüstri Meslek Lisesi Elektronik bölümünde okudum. Ardından 1992 yılında Marmara Üniversitesi Elektronik bölümünde eğitimime devam ettim. 1993 yılının yaz döneminde okul stajımı yaparken İnfo Bilgisayar firmasında çalışmaya başlamıştım. Bu çalışma benim için bir dönüm noktası oldu ve artık yapmak istediğim işin mutlaka bilgisayarlar ile ilgili olmasına karar vermiştim.

Nerelerde çalıştınız?

Çalışma hayatıma oldukça erken yıllarda başladım. İlkokul döneminde semt pazarında su satmak ilk işimdi. Ortaokulun son senesinin ve lise birinci sınıfın yaz tatillerinde sanayide çırak olarak çalıştım. Üniversitenin ilk yaz döneminde ise bilgisayar parçaları satan bir firmada staj yaparak bilişim sektörüne ilk adımımı atmış oldum. Ardından bilişim sektöründe farklı firmalarda, çeşitli pozisyonlarda çalıştım.

Monster Notebook’un kuruluş hikayesini anlatır mısınız?

2000 yılının yaz döneminde son çalıştığım iş yerinden ayrıldım. Bir karar vermem gerekiyordu. Önümde üç seçeneğim vardı. Bunlardan ilki askerliğimi yapmak, ikincisi bir başka kurum bünyesinde yönetici olarak çalışmaktı. Üçüncü ve en zor, en riskli ama bir o kadar de heyecan verici olan seçenekse girişimci olmaktı. Bu yol ayrımı, Matrix’teki Morpheus’un Neo’ya kırmızı ve mavi hapları uzattığı sahneyi getirmişti aklıma. Ben, eşim Meryem Hanım’ın da desteğiyle yeşil hapı seçtim. 2000 yılının eylül ayında eşim Meryem Hanım’la birlikte Fokus Bilgisayar'ı kurarak girişimcilik maceramıza başladık. Türkiye’nin her yerindeki küçük ölçekteki bilgisayar firmalarına bilgisayar parçaları alıp sattığımız ara toptancılık işi yapıyorduk. Yaptığımız işin gelecek vadeden bir iş olmadığını biliyorduk ve bu süreçte bir yandan da marka arayışı içindeydik.

20 yılda global marka

2001 yılının yaz döneminde seyrettiğimiz bir animasyonun etkisiyle Monster markasını bulduk ve tescil işlemlerini gerçekleştirdik. Ardından hedef kitle analizi, pazar araştırması, stratejilerin kurgulanması gibi süreçlere yoğunlaştık. 2005 yılına geldiğimizde, yüksek performanslı oyuncu bilgisayarlarına odaklanarak Monster Notebook markası ile ilk modellerimizi pazara sunduk.

20 yılda şirket nereden nereye geldi?

Monster Notebook olarak yaklaşık 20 yıl önce Türkiye’de başlayan yolculuğumuza bugün global bir marka olarak devam ediyoruz. İstanbul’daki 2, İzmir ve Ankara’da 1 mağazamızın yanı sıra Berlin’de Alexanderplatz Meydanı’nda ve Kıbrıs’ta mağazalarımız bulunuyor. Ayrıca Türkiye de dahil olmak üzere Dubai, İngiltere, Almanya ve Kıbrıs’ta da operasyonlarımız var. Globale açılmak için ciddi yatırımlar yaptık ve bu yatırımlarımızı artırarak devam ettiriyoruz. Sizlere birkaç eğlenceli örnek vermem gerekirse, bir keresinde bir kullanıcımızın teknik servisimize gönderdiği ürün üzerindeki Hello Kitty sticker’ı işlem esnasında yerinden çıkmış, ürünü teslim aldığında sticker’ı göremeyen kullanıcımız konuyla ilgili sosyal medya paylaşımı yapmıştı. Paylaşımdan haberdar olan arkadaşlar kullanıcımıza kocaman bir Hello Kitty peluş oyuncağı, onlarca da sticker gönderdi. Yakın zamanda sosyal medya üzerinden bir başka kullanıcımız yıllardır keyifle Monster kullandığını fakat geliştirdiği yazılımları test edebilmesi için macOS işletim sistemine ihtiyaç duyduğunu ancak ekonomik şartlarının yeterli olmadığını dile getiren bir paylaşım yapmıştı. Biz de hem genç arkadaşımızın kariyerine destek olmak hem de üretmeye özgürce devam etmesi adına ona bir Macbook hediye ettik. Monster Notebook kullanıcılarıyla ömür boyu sürecek bir bağ kurmak, en değer verdiğimiz prensiplerimizin başında geliyor.

2022 yılını nasıl geçirdiniz, 2023 yılından beklentiniz nedir? Hedefiniz nedir?

Geçtiğimiz yıl Türk oyun sektörü 437 milyon dolar yatırım alarak yeni bir rekor kırdı. Biz de Monster Notebook olarak 2022’de; Intel Monsters Reloaded 2022 Turnuvası, Avrupa Yakası’nda hizmet veren Monster Notebook Beşyol Mağazası ve Teknik Servisi açılışı, oyuncular, influencer ve twitch yayıncılarıyla mağaza buluşmaları gibi birçok etkinlik gerçekleştirdik. Bunun yanı sıra Semruk Games adında yeni bir oyun stüdyosu kurduk. Kısacası bizim için oldukça keyifli, verimli ve kullanıcılarımızla olan bağımızı güçlendirdiğimiz bir yıldı. 2023 yılında da yeni yatırımlarımızla birlikte hem globaldeki konumumuzu güçlendireceğiz hem de kullanıcılarımızı sevindirecek yeni sürprizlerimiz olacak.

Pazarda yeni fırsatlar var

Türkiye’de bilgisayar satışları ve bilgisayar sahipliği konusunda neler söylersiniz?

Gartner’ın raporuna göre, geçtiğimiz sene dünyadaki bilgisayar satışları yüzde 16.2 düşerek 286.2 milyon adede geriledi. Türkiye için de benzer bir tablo söz konusu. Özellikle pandemi ve buna bağlı olarak yaşanan çip kriziyle beraber bilgisayar satış rakamlarında düşüş yaşansa da pazarda yeni fırsatlar olduğuna inanıyorum. Bilgisayarlarımızı yanı sıra üretkenliği artıran kulaklık, klavye, monitör, mouse gibi birçok aksesuar ve oyuncu ekipmanlarımızla da kullanıcılarımızla da hizmet sunuyoruz.

Oyun bilgisayarında yeni trendler neler?

Oyun bilgisayarlarındaki trendleri 3 kelimeyle özetleyebilirim. Güç, performans ve dayanıklılık. Kullanıcılar, gerçekçi grafiklere sahip canlı ve yaratıcı deneyimler arıyor. Bir yandan da bilgisayarlarının uzun ömürlü olmalarına önem veriyor. Biz de tam bu noktada hem teknik açıdan bilgisayarlarımızın yüksek performanslı olmasıyla hem de satış sonrası sunduğumuz hizmetlerle kullanıcılarımızla kusursuz bir deneyim yaşatmaya çalışıyoruz.

Yeni projeleriniz var mı?

Microsoft, Intel ve NVIDIA ile olan stratejik partnerliklerimiz kapsamında espor ve oyun dünyasına katkı sağlayan projelerimizi önümüzdeki dönemlerde de sürdüreceğiz. İlk defa 2020 yılında düzenlemeye başladığımız Monsters Reloaded turnuvamızla son iki yıldır Intel ile iş birliği yaparak çok daha büyük bir organizasyon gerçekleştirdik. Bu yıl, Almanya ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden de katılan takımlarla çok daha büyük bir şölene dönüşen Intel Monsters Reloaded, birbirinden yetenekli takımları ağırlayarak espor ekosistemine önemli katkılarda bulundu.

Almanya açılımınız nasıl gidiyor? Yeni ülke açılımı düşünüyor musunuz?

Almanya mağazamızı Kasım 2020’de açtık. Şu anda Berlin’de bulunan mağazamız, 1000 metrekarelik alanıyla Avrupa’nın en büyük oyun deneyim merkezi konumunda. Berlin’deki mağazamız sayesinde Avrupa operasyonlarımızı yönetiyor ve bu sene oradaki büyümemizi hızlandırmayı hedefliyoruz. Avrupa operasyonumuzun yanı sıra Dubai, İngiltere, Almanya ve Kıbrıs’ta da operasyonlarımız bulunuyor. Önümüzdeki süreçlerde Dubai’deki operasyonlarımızla S. Arabistan, Kuveyt, Mısır gibi ülkelerdeki varlığımızı güçlendirmeyi ve İngiltere operasyonlarımızı genişletmeyi planlıyoruz.

Semruk Games’i dünyaya açacak

Başka bir alanda girişim planınız var mı?

Tıpkı Monster Notebook gibi Türkiye’den dünyaya açılma hedefiyle, Ekim 2021’de kurulan Semruk Games adlı bir oyun stüdyomuz var. Bu oyun stüdyosunda sosyal sorumluluk temelinde oyunlar geliştirmeyi hedefliyoruz. Mobil oyunlarla başladığımız stüdyomuzda yakın zamanda PC ve konsol platformlarında da oyun geliştirmeyi planlıyoruz.

 

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.