SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Rota sürdürülebilir moda

Türkiye’nin önde gelen moda şirketlerinden Orka Holding, 2025 yılı itibarıyla koleksiyonlarının yüzde 90’ını geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmeyi hedefliyor. Sürdürülebilir ve dijital modaya öncülük etmek için çalıştığını dile getiren Orka Holding Pazarlama Grup Başkanı Büşra Orakçıoğlu Biberoğlu ile bu iddialı hedefi ve şirketin gelecek planlarını konuştuk...

|

AYLİN RANA AYDİN- "Dijitalleşme ile birlikte odağımıza aldığımız sürdürülebilirlik, vazgeçilmezimiz. 2025’e kadar koleksiyonlarımızın yüzde 90’ı geri dönüştürülmüş malzemeden üretilecek...”

Orka Holding için 2022 nasıl geçti?

2022 yılı, sürdürülebilir ve dijital modaya öncülük ettiğimiz ve büyümede baz aldığımız 2019 yılına göre üç kat ciro artışı yaşadığımız unutulmaz bir sene oldu. ‘Dijital Rönesans’ dönemimizin en hızlı ve en yenilikçi uygulamalarını hayata geçirdik. Üretimde de çok yüksek bir performans gösterdik. Üretim ve kalitede dünyanın en iyileri arasında yer aldık. Çok daha önemlisi, EBITDA’da yüzde 50 yukarıdayız. Üstelik bunu gerek ülkemiz gerekse dünya siyasi ve ekonomik konjonktüründe pandeminin etkilerinin halen sürdüğü, yüksek enflasyon, artan enerji maliyetleri ve küresel resesyon riski gibi faktörlerle katlanarak büyüyen sorunların, Rusya - Ukrayna savaşı ile birlikte iyice derinleştiği zorlu bir dönemde başardık. Dünya trendlerini yakından takip eden ve gelecek öngörüleri sayesinde değişime öncülük eden bir yapımız var. AB’nin stratejik önceliklerinde ikiz dönüşüm olarak yer alan ‘dijital ve yeşil dönüşüm’ konusunda yıllar önce attığımız öncü adımlar bunun bir göstergesi... Bu sayede Ar-Ge ve döngüsel tüketimi odağımıza alarak sürdürülebilir ve dijital modaya öncülük etmeyi ve yeni dünya düzenine liderlik yapmaya devam ettiğimizi söyleyebilirim.

Metaverse’te mağaza

Geçen yıl modanın kalbi İtalya başta olmak üzere dünyanın en güçlü erkek giyim mağazalarının olduğu pek çok ülkede büyümeye devam ettik. Kaliforniya merkezli dünyaca ünlü lüks giyim markası Beverly Hills Polo Club’ı bünyemize katarak daha ilk yılda yurt genelinde 12 mağazaya ulaşmayı başardık. GoArt’ın meta evreninde ilk meta mağazayı açtık. Hemen ardından multiverse ile evrenler arasına yolculuğa ilk adım atan moda markası olduk. Yine Giresun’da yer alan ve Avrupa’nın en yüksek teknoloji ile donatılmış tesislerimizde daha az kaynak tüketimine odaklanarak güneş enerjisi ile çalışmaya başladık. Koleksiyonlarımızda geri dönüştürülmüş malzemeler kullanma oranımız her geçen gün artıyor. Geçen yılı 200’ü yurt dışında olmak üzere 420 mağaza ile de tamamladık.

Yeni yatırımlar olacak mı?

Bu yıl Giresun’daki üretim tesislerimizde yüzde 50 kapasite artışı planlıyoruz. Böylece günlük bin 100 adet olan takım elbise üretimimizi bin 700 adede, 5 bin adet olan gömlek üretimimizi de 7 bin 500 adete çıkarıyoruz. Yıl sonuna kadar hedeflenen yatırımı bitirmeye odaklıyız. Yurt içi ve yurt dışındaki yeni mağazalarımızı da hesaba katarsak, bu yılki toplam yatırım tutarımız 150 milyon TL’yi bulacak.

Metaverse çalışmalarınız nasıl?

Dijital ürünler, özellikle deneyimi ön planda tutan yeni neslin kendisini ifade etmenin önemli bir yolu... Metaverse’ün de yaratıcı ekonominin büyük bir itici gücü olacağı ortada. Ve meta dünyasındaki ortaklıklar da lüks pazar için yeni alanlar yaratabilecek. Bu bağlamda, Damat Tween markamızla geçen yıl kasımda GoArt’ın meta evreninde ilk meta mağazayı açan moda markası olduk. Gerçek dünyada dijital platformlarda alışveriş yapmak gibi iki boyutlu deneyimleri, dijital evrende üç boyutlu sanal bir mağazaya gitme olanağıyla gerçekleştiriyoruz. Dijitalleşmede şimdilik son halkamız multiverse... Yani sanal dünyada boyutlar arası geçiş... Herkesin metaverse’ü konuştuğu bir dönemde bu kez evrenler arasına girişe öncülük ettik.

Yüzde 30’u geri dönüşümden

Şu an dünyanın gündeminde sürdürülebilirlik ilk sıralarda yer alıyor. Bu konuda ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?

konuda ne tür çalışmalar yapıyorsunuz? Global bir moda kuruluşu olarak dijitalleşme ile birlikte odağımıza aldığımız sürdürülebilirlik, vazgeçilmezimiz. Artık koleksiyonlarımızın yüzde 30’u geri dönüşümden oluşuyor. Geri dönüşümlü malzemeleri kullanarak oluşturduğumuz ilk çevre dostu koleksiyonu Damat Tween 2020/21 Sonbahar Kış sezonunda müşterilerimizin beğenisine sunmuştuk. Koleksiyon kapsamında 50 pet şişeden bir takım elbise üretimi gerçekleştirdik. Yine ‘sürdürülebilir gardırop’ felsefesi ile hem kadınların hem de erkeklerin giyebileceği ortak ürünlere ilk kez Damat Tween 2021/22 Sonbahar/Kış Koleksiyonunda yer verdik. Sürdürülebilir moda felsefemiz ile 12 sezondur global mağazalarımıza koleksiyon tanıtımlarını artık tamamen dijital showroomlarda sunmaya başladık. Koleksiyonlarımızın 2025 yılında yüzde 90’ını geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmeyi hedefliyoruz. Yine Giresun’da yer alan üretim tesislerimizde kaynakların verimli kullanımını çok önemsiyoruz. Bu bağlamda geçen yılın son döneminde güneş enerjisini kullanmaya başladık. Yine sürdürülebilirlik alanında geleceğe yönelik yatırımlarımızın en yenisi, Genel Merkez ofisimizin dönüşümü oldu. Geçen kasım ayında taşındığımız yeni merkezimiz Vadi İstanbul Ofisimizin tüm enerji ve elektrik altyapısı tasarruflu özellikte. Toplantı odaları dijitale entegre edildi, ortam daha konforlu ve keyifli hale getirildi, ulaşım koşulları geliştirildi.

Sıkı bir eğitim ve işte giderek artan sorumluluk

Eğitim hayatınız ve iş tecrübelerinizden bahseder misiniz? İş hayatınızda babanızdan neler öğrendiniz?

İlköğretimi TED İstanbul Koleji’nde, lise eğitimini Saint Benoit Fransız Lisesi’nde ve üniversite eğitimini de Koç Üniversitesi İşletme Bölümü’nde tamamladım. Üniversite eğitimi süresince Kaliforniya Üniversitesi’nde de (UCLA) yaz okuluna katılırken, New York Parsons’ta tasarım üzerine eğitim aldım. Eğitim hayatım hem akademik hem de sosyal olarak kendimi geliştirdiğim bir dönem oldu. Eğitimim devam ederken iş hayatına atıldım ve ve Orka Holding’in bütün departmanlarında altı aylık periyotlar halinde çok önemli tecrübeler edindim. Ardından bana belli bir sorumluluk alanı verildi ve böylece şirketteki çalışma hayatım profesyonel olarak başlamış oldu. Sonrasında sorumluluk alanlarım genişledi ve yaklaşık 8 yıldır Orka Holding’de tam zamanlı olarak çalışmaya devam ediyorum. Orka Holding, global bir kimlik kazanan ve kurumsallaşmayı başaran bir aile şirketi. Ve böylesine bir şirkette çalışmak her açıdan çok kıymetli... Babam Halidun Orakçıoğlu ve amcam Süleyman Orakçıoğlu’nu gerek iş gerekse özel hayatta da gözlemleme fırsatımın olması benim için başlı başına bir avantaj. Çünkü başarı, hem hayatın her alanına sirayet eden hem de hepsinden beslenen bir olgu. Ve ben, bu iki idolümden çok çalışmayı, sağduyulu olmayı, bir karar almadan önce etraflıca düşünmeyi ve işimi çok sevmeyi öğrendim.


Metaverse'ün yaratıcı ekonominin büyük bir itici gücü olacağı ifade ediliyor.

Yenilikçi uygulamalar yaygınlaşıyor

Dijital dönüşüm alanındaki çalışmalarınızı anlatır mısınız?

İddiamız; dijitalin öncüsü olmak... Şu anda hizmet verdiğimiz tüm kanallarda dijital entegrasyonu sağladık. Farklı kanallardan müşteri hizmetleri bizim için çok önemli. Bu açıdan omnichannel işimizin merkezine oturdu. Müşteri deneyimini kolaylaştırmak ve kişiselleştirmek adına uzun süredir omnichannel yoluyla uçtan uca hizmet sunuyoruz. Müşterilerimiz online kanalıyla yaptığı alışverişi mağazalardan teslim alabiliyor ya da değişim isteğini sosyal medya üzerinden iletebiliyor. ‘Aynı gün ve ertesi gün teslimat’ gibi müşterimizin alışveriş deneyimini kolaylaştıran yeni hizmetler ekledik. Artık online siparişlerin müşterilerimize en yakın lokasyondan 24 saatte kargoya verilmesi mümkün. Yine online kanallardan verilen siparişlerin en yakın mağazadan teslim alınması, mağazada değiştirilmesi, iade edilmesi ya da ücretsiz kargo hizmeti ile adrese teslim edilmesi ayrıcalığı sunuyoruz. Dijitalleşmenin içeriğinde her şeyden önce müşteriye dokunabilme ve eticarette daha aktif olmak bizim için çok önemliydi. Özellikle online satış kanallarında çok daha aktif olmaya başladık. Grubumuzda da pandemi öncesi e-ticaret toplam cironun yüzde 3’ü seviyesindeyken, pandemi döneminde yüzde 40’lar seviyesine geldi. Mağazaların açılmasıyla birlikte şu anda yüzde 20’ler seviyesindeyiz. Bu da dünya ortalamalarına çok yakın bir seviye. Bu işi en iyi uygulayan İngiltere ile aşağı yukarı aynı sonuçları alıyoruz. Dünyanın moda merkezi İtalya’dan da daha yüksek bir bir e-ticaret performansı gösteriyoruz. Bu yıl da hem Türkiye hem de dünyada online satış kanalları üzerinden pazar payımızı artıracağız. Online satışlarımız katlandı ama mağazalarımızdaki satışlarımızdan da çok memnunuz.

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.