SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

Bilerek için

Bilerek için

|
Sibel Arna MEYED (Meyve Suyu Endüstrisi Derneği) tüketicileri meyve suyu ve benzeri bir içecek satın alırken ürünün adından başlayarak etiketi dikkatlice okumaya, özellikle de meyve oranını titizlikle incelemeye çağırıyor.

Sandviçlerin yanında, televizyon seyrederken ille de kahvaltılarda en fazla tükettiğimiz şeylerin başında gelir meyve suyu. Ancak her markanın üretimi de zevkle içilmiyor. Çünkü hepsi meyve suyu değil. Diyelim ki buna rağmen içtiniz; demek ki siz bilinçsiz bir tüketicisiniz. Çünkü meyve suyu, meyve nektarı ve meyveli içecek gibi tanımlamalar kesinlikle farklı şeyleri anlatıyor. Ülkemizdeki dernekleşme faaliyetlerinin en önemli örneklerinden biri olan MEYED (Meyve Suyu Endüstrisi Derneği) geçtiğimiz günlerde bir açıklama yaparak tüketicileri "bilerek içmeleri" konusunda uyardı.
Coca Cola, Tamek, Pınar, Dimes, Ersu, Elmasu, Konfrut, Targıd, Etap ve Tetra Pak'ın üye olduğu MEYED, tüketicileri meyve suyu ve benzeri bir içecek satın alırken ürünün adından başlayarak etiketi dikkatlice okumaya, özellikle de meyve oranını titizlikle incelemeye çağırdı. "Meyve suyu", "meyve nektarı" ve "meyveli içecek" grubundaki içeceklere koruyucu ve renklendirici gibi maddeler ilave edilmesinin yasak olduğunu hatırlatan MEYED Yönetim Kurulu Başkanı Ali Akman, "Türk Gıda Kodeksi"nin başarısının kamu kontrolüne bağlı olduğu kadar tüketici bilinciyle de ilgili olduğunu söyledi.
MEYED Başkanı Ali Akman, ülkemizde meyve suyu tüketiminin istenen düzeye çıkarılamamasına, Türk Gıda Kanunu'nun çok geç kabul edilmesinin ve buna bağlı olarak da "Türk Gıda Kodeksi"nin meyve suları ve benzeri içecekle ilişkin tebliğinin ancak 1998 yılının haziran ayında yürürlüğe girmesinin neden olduğunu söyledi. Akman söz konusu tebliğ gereği, meyve sularının tamamen steril ortamda pastörize olarak doldurulmuş olması gerektiğini belirterek şöyle devam etti: "Herkes ambalajında ne yazıyorsa onu satacak, 'Meyve suyu satıyorum,' diye tüketiciyi kandıramayacak, meyve suyunu tamamen steril ortamda pastörize olarak doldurmuş olacaktır. Bunun için de tüketicinin ne içtiğini bilmesi konusunda bilinçli olması gerekiyor."
Ülkemizde taze meyvenin bolluğu ve çeşitliliğine rağmen meyve suyu tüketiminin diğer ülkelere göre çok düşük olduğuna dikkat çeken MEYED Yönetim Kurulu Başkanı Ali Akman, iç pazara yönelik olarak da sektörün 1998 yılında pazar kaybına uğradığını belirtti. Akman, "Yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre geçtiğimiz yıl, içinde hiç meyve bulunmayan, sadece boya ve aroma maddelerinden yapılan tozlu içecekler yüzde 35 pazar payına sahip olmuştur," dedi.
"Bilerek için" kampanyasının hem MEYED üyelerinin hem de tüketicilerin çıkarlarını korumayı amaçladığını belirten Ali Akman, piyasada satılan meyve sularının "Türk Gıda Kodeksi"ne uygun olup olmadığını dernek olarak yılda iki kez denetleyeceklerini hatırlattı. Akman uygun üretim yapmayan firmaların uyarılara rağmen üretime devam etmeleri durumunda yasal önlemlere başvurulacağını vurguladı.

Tüketim artıyor
Türkiye'nin önde gelen araştırma şirketlerinden ProCon GfK'nın 12 ilde 2 bin 600 aile ile beraber gerçekleştirdiği "Tüketici Paneli" araştırmalarının sonuçlarına göre Türkiye'de meyve suyu tüketimi artıyor. 1997, 1998 ve 1999 yılları sonuçlarına göre Türkiye'de meyve suyu tüketimi 1997'de 79 bin 324 ton, 1998'de 91 bin 815 ton ve 1999'un ilk yarısında 47 bin 664 ton olarak gerçekleşti. Pazarın lideri yüzde 72.1 ile geleneksel meyve suları (Aroma, Meysu, Cappy, Meyöz, Dimes, Tamek, Pınar). İkinci sırada ise yüzde 22.6 pazar payı ile toz meyve suları (Tang) var. Üçüncü ve son sırada ise yüzde 5.3 ile devamlı pazar kaptıran konsantre içecekler (Çardak, Sunquick) bulunuyor.

Sektör ve MEYED
1993 yılında kurulan MEYED meyve suyunda hammadde, yardımcı maddeler, teknoloji, ambalaj, pazarlama konularında bilimsel, teknolojik araştırmalar yapmak, bunları yerli ve yabancı kuruluşlara aktarmak ve işbirliği sağlamak amacıyla kuruldu. Merkezi Ankara'da bulunan ve başka şubesi bulunmayan derneğin 26 firma temsilcisi ve 10 akademisyen kurucu üyesi bulunuyor. Meyve suyu sektörünün ekonomik ve teknik problemlerinin çözümüne katkıda bulunmayı amaçlayan MEYED, birçok teknik toplantı düzenlemenin yanı sıra sektöre yararlı olacak konularda üniversitelere çeşitli araştırmalar da yaptırıyor.

© Copyright 2024

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.