Cadde Kriz, konsere teğet geçiyor

Kriz, konsere teğet geçiyor

09.02.2009 - 00:15 | Son Güncellenme:

Dövizdeki artışın yabancı grup konserlerini olumsuz etkilemesine rağmen, ne konser ne de seyirci sayısında olumsuz bir gidiş var...

Kriz, konsere teğet  geçiyor

Ekonomik kriz döneminde, tahminlerimiz, bireylerin konser gibi sanat etkinliklerine ayırdıkları bütçeyi kısması yönünde olabilir. Ancak görünüşe göre, ne klasik müzik ne de pop seyircisinde azalma var. Dolardaki artış nedeniyle yabancı grupların konser sayısında biraz düşüş olsa da, son aylardaki etkinliklere gösterilen ilgi, insanların kriz zamanı müziğe yöneldiğini düşündürüyor. İstanbul’un önemli sanat kurumlarının yöneticilerine sorularımızı yönelttik.

Özel kurumlar: Seyircimiz arttı!
Özel sektör desteği alan kurumlar krizden etkilenmemiş gibi. Borusan Kültür Sanat’ın Genel Müdürü Ahmet Erenli Borusan Filarmoni Orkestrası’nın dinleyici sayısında azalma olmadığını belirtiyor:
“28 ve 29 Ocak’taki iki konserde doluluk oranımız yüzde 100’e ulaştı. Krizden etkilenenlerin teselliyi sanatta ve klasik müzikte bulduğunu düşünüyorum.”
4 Şubat’taki Yo-Yo Ma konserinin biletleri ocak ayı başında biten İş Sanat’ın yönetmeni Meriç Soylu “Etkinliklerimize 2009 için ayrılan bütçede azalma söz konusu değil. Hatta etkinlik çeşitlilik ve sayılarında geçen seneye göre artış söz konusu. Bu sezon 44 konser gerçekleştirmeyi planlıyoruz” diye konuşurken, Akbank Sanat’ın müdürü Derya Bigalı da “Programda hiçbir aksama olmayacak, bütçemizde de azalma söz konusu değil” diyor.

Kamu da fazla etkilenmedi
Kamu kuruluşlarında da olumsuz bir gidiş söz konusu değil. Cemal Reşit Rey Konser Salonu Genel Sanat Yönetmeni Yalçın Çetinkaya 2009’da konser kalitesinde düşüş olmayacağını açıklayarak ‘CRR Konser Salonu Organizasyonu’ ihalesinin sonuçlanmasıyla birlikte, 2009 döneminde önemli klasik müzik konserlerine evsahipliği yapacaklarını söylüyor.
Caddebostan Kültür Merkezi’nin (CMK) programında ise kısıntı söz konusu. CKM Performans Sanatları Yönetmeni Yücel Canyaran “2009’da bütçeyi biraz azalttık, konser programında bazı iptallerimiz oldu; Kadıköy Belediyesi Filarmonia Orkestrası konserlerini yılda 10’dan 8’e düşürdük” diyor; ancak seyirci azalması yaşamadıklarını belirtiyor.
Popüler müziğin popüler mekânları Babylon ve Ghetto da etkinlik programlarını sürdürüyor. Ocak ayındaki iki Natacha Atlas konserinde de dolu olan Babylon’un kurucu ortağı Mehmet Uluğ, “2008’in son çeyreğinde gündemimize giren krizin eğlence sektöründe derin bir etkisinden söz etmek gerçekçi değil. Konser organizasyonlarımızda önemli bir kısıtlamaya gitmiş değiliz” diyor. Ghetto’nun proje koordinatörü Murat Kanar ise Ghetto’nun krizden etkilendiğini dile getiriyor:
“Ancak kriz nedeniyle vazgeçtiğimiz sanatçı olmadı. Dünya müziğini döviz artışıyla da orantılı olarak daha aza indirdik; ama yine de ayda en az 4 yabancı grubu ağırlıyoruz.”

Sponsorluklar azaldı
Uluslararası İstanbul Müzik Festivali Direktörü Yeşim Gürer Oymak, Borusan Holding’in ana sponsorluğu sayesinde krizden fazla etkilenmediklerini belirtiyor:
“Ancak çeşitli şirketlerin sponsorluklarında önemli azalma görüyoruz. Bütçemizin yüzde 72’sinin sponsor desteğiyle oluşması nedeniyle, 2009’da zorunlu daralma yaşacağız”.
Garanti Bankası ana sponsorluğundaki Caz Festivali’nin direktörü Pelin Opcin Çorumluoğlu, “Sponsorluğun Caz Festivali bütçesindeki oranı yüzde 55-60’lara kadar gerileyebiliyor, çünkü izleyici sayısı itibariyle, bilet geliriyle bütçemizi dengeleyebiliyoruz” derken, bu yıl daha temkinli olacaklarına işaret ediyor.