PazarDizilere kulak verin

Dizilere kulak verin

25.03.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Asmalı Konak"ın albümü çıktı, "Zerda"nınki de yolda... Artık televizyon dizilerinin sadece senaryoları ya da oyuncuları değil müzikleri de dikkat çekiyor

Dizilere kulak verin

Televizyon dizilerinin müzikleri neredeyse başrol oyuncuları kadar önem kazandı Yerli diziler son yılların en popüler yapımları. Sadece oyuncuları, senaryoları ve görüntü kaliteleri değil, müzikleri de çok konuşuluyor. "Asmalı Konak" ve "Zerda" akla gelen ilk örnekler. "Asmalı Konak"ın albümü çıktı, "Zerda"nınki yolda. Daha önce "Süper Baba", "Deli Yürek" gibi dizilerin de albümleri yapılmıştı. Bu dizilerin müziğine imza atan müzisyenlere sorduk: Nasıl çalışıyorsunuz, hangi dizileri beğeniyorsunuz?... Bugünlerde sevdiğiniz diziyi bir de "sessiz" seyredin. Müziğin diziyi nasıl etkilediğini daha iyi anlayacaksınız. Her şeyden önce samimiyet önemli lAldığım tepkilerden şöyle bir sonuç çıkarıyorum: "Asmalı Konak" ve sonrası var. "Zerda"nınki çok güzel ama tek bir tema üzerine kurulu. "Asmalı Konak"ta öyle değil. Her tema albümde bir şarkı olmuştur. Albüme girmeyenler haricinde elimde olan 40 tane ayrı tema var. Her beş temadan bir dizi yapmış olsaydım elimdekilerle sekiz tane dizi çıkardı.l Bundan sonra farklı bir bakış açısı gelecek. İyi ile kötü, samimi olanla olmayan ayırt edilecek. Ve iddia ediyorum bundan sonra bir başka dizinin müziği "Asmalı Konak"ı aşacak. Tabii "Asmalı Konak" gibi diğer yönleriyle de iyi olursa. l"Asmalı Konak" hikaye olarak çok sıcak, bu müziği de etkiledi. Her şeyden önce samimiyet önemli. Bize ait olan etnik şeyleri ön plana çıkartmaya çalıştık. Batı normlarıyla pekiştirip teknolojik bir ortamda harmanladık. Müziği çıkarsak tabii eksiklik olur dizilerde. "Asmalı Konak" için de geçerli bu. "Asmalı Konak"ın ilk iki bölümünde zorlandık, sonra rahattı. Kapadokya dışında başka bir yerde çekilseydi de müzik pek değişmezdi. Ben klasik müzik dinlerim. Cem vurmalı enstrümanlar konusunda profesyoneldir. Birleştirerek farklı bir şey yaptık. Mesela yerli sazlar kuartetinin yanında davul kullandık. Piyano, vurmalı sazlar ön plandadır. Etnik enstrümanlar vardır. Karakterin bakışında gerginlik mi, mutluluk mu var, bunu müzik ifade ediyor. İfadeyi doğru yakalamak çok çalışma ve gözleme dayanıyor. Büyük bir kitleye hitap ediyorsunuz, ortak bir nokta bulmak zorundasınız ama çok keyifli. "İkinci Bahar" başarılıydı. "Asmalı Konak"ın da iyi bir örnek olduğunu söylüyorlar. Klasik müziğe artık dizilerde daha fazla yer verildiğini duyuyorum. Bach bile dinleyebiliyoruz dizilerde... (Erman ve Kılıç, "Asmalı Konak"ın yanı sıra "Karaoğlan" ve "Canım Kocacım"a müzik yaptılar.) "Artık Bach bile var dizilerde" "Zerda"nın albümü yakında çıkacak. Senfonik tarzda yorumladık. 16 kişilik bir koro geldi. Ece Usluya şiir okuttuk, jenerik müziğine söz yazdık. Şarkıların tamamını ben okudum. Türkiyede dizi müziklerini çok başarılı bulmuyorum. Genelde alaturka etkisi ya da Güneydoğu kültürünü yansıtan müzikler vardır. Yeni şeyler denenmiyor. "Süper Baba"nın jenerik müziği çok başarılıydı. "Asmalı Konak"ta çok fazla klasik enstrüman var. Kapadokyada geçiyor, müzik ise Üsküdarı anlatıyor. Yine de son derece başarılı. "Zerda"da aydınlık bir müzik yaratmak istedim. 70leri anımsatan bir armonisi kullanıyorum. En çok gitar ve insan sesi var. Flüt ve keman da. Özellikle bağlamaya yer vermedim. Çok ufak kısımları hariç hepsini müzisyenler çalmıştır, bilgisayarlar değil. Bilgisayara yükleniyorlar, duygusuz dijital müzikler çıkıyor ortaya. Gitar ve insan sesi Sahneye göre müzik Sinema müziği yapar gibi düşünüyorum. Sahneye göre müzik yapıyorum. Hangi yörede geçiyor, o yörenin melodik yapısı neler önce bunların analizini yapıp dizinin konseptine uygun hale getiriyorum. Çok pimpiriğim. Müziği dizinin bütününden ayrı tutmuyorum... ("Kınalı Kar", "Yılan Hikayesi", "Aşkın Dağlarda Gezer", Ali Otyamın müziğini yaptığı diziler arasında.) "Çocuklar Duymasın"da Batı soundunun dışında alaturka motifler de kullanıyorum. Ağırlıklı olarak piyano-gitar var ama Türk müziği sazları da var. Amacımız konsepti doğru melodilerle vermek, mesajı doğru yere götürmek. Konservatuvar mezunuyum, armonik yapı benim için önemli. Kalite gittikçe artıyor. Soundtrack denilen olay Türkiyede fazla yoktu, yeni yeni gelişiyor. Yurtdışında eğitimi var, bizde ise böyle bir imkan yok. (Erdem Özyılmaz, "En Son Babalar Duyar" ve "Ayrılsak da Beraberiz" adlı dizilerin de müziğini yapıyor.) Amaç mesajı müzikle vermek "Süper Baba" bir dönüm noktası. Hem dizi kalitesi hem de müziğiyle çok değişik bir yeri oldu. Bunun nedeni sıcaklığıydı, müzik de bunu yansıtıyordu. "Yeditepe İstanbul" çok seviyeli bir diziydi. Karşılıksız aşklar beni etkileyen tarafı oldu. Bir ayrılık ve buluşamama durumu vardı. Zaman zaman ney ve akordeon kullandım. "Havada Bulut" edebiyat uyarlaması. Büyük usta Sait Faik Abasıyanıkı yorumlamanın sorumluluğunu omuzlarımızda hissettik. İç içe 15 hikaye bir araya geldi. O dönemi yansıtmak kaygısı vardı melodilerde, özellikle jenerik temasında. 1950lerdeki Türk sanat müziğine yaklaşmaya çalıştım. İki dizinin müziklerini birleştirip albüm yapmak istiyorum. Sürekli olmasa da seyrediyorum dizileri. "Süper Baba"dan sonra müziğe odaklanma arttı. Güzel müziklere rastlıyorum. Ama birçok dizi var ve hâlâ çoğu müzik açısından dökülüyor. "Asmalı Konak" ve "Zerda"nın müzikleri iyi. Yapımcılar çok az bütçe ayırıyorlar müziğe. O yüzden elektronik orglardan çıkma müziklerle süslenmiş diziler çıkıyor ortaya. Çok az bütçe ayrılıyor Bu işi "Süper Baba"yla siz başlattınız diyorlar. Saçma buluyorum. Farkımız her bölüm için eski dizilerde olduğu gibi bir-iki değil, 50-60 temayla çalışmamız oldu sanırım. "Süper Baba"nın duygusal yönü ağırdı. "Deli Yürek" aksiyona dayalıydı. Diğerlerinden farklı olarak "Deli Yürek"te pek çok türkü yazdık. Sounda biraz bu türküler damga vurdu. "Ekmek Teknesi"nde, Gırgırı müzikliyormuş gibi düşünüyoruz. Dizi nasıl bir tını, nasıl bir müzikal cümle ister bunları düşünürüz, kendimize sorular sorarız. Hangi enstrümanı kullanmalı ya da kullanmamalı buna karar veririz. Bazı dizi daha klasik tavırda, bazı dizi ise daha uçuk ve modern besteler ister. "Ekmek Teknesi"nde, İncesaz grubunun soundunu kullanıyoruz. Bir taraftan alaturkalığı, bir taraftan mizahı taşıyabileceğini düşündüğümüz için. Ariada dört kişiyiz: Ben, Bora Ebeoğlu, Murat Aydemir ve Ceyda Piral. Kesin işbölümleri yok aramızda, herkes her işi yapıyor. Ceyda Pirali, Berklee Müzik Okulunda film müziği okudu. Bizim yaptığımız işi Amerikan film endüstrisinde 25-30 kişinin yaptığını söylüyor. (Cengiz Onural, Yeni Türkü grubunda olduğu dönemde "Süper Baba"nın müziklerini yaptı.) Her bölüme 50-60 tema

EN ÇOK OKUNANLAR

KEŞFETYENİ

İlgili Haberler