15.07.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
Medyanın favori konusu her zaman can pazarı! Trafik kazalarından sonra yaralıları araçtan çıkarmak için yapılan karga tulumba müdahaleler, hemen herkese "güleriz ağlanacak halimize" deyişini tekrarlattırıyor. Doktorlarımız ve kurtarma uzmanlarımız feryat ediyor. İstanbul Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürü Yardımcısı Kemal Koçak dostumuzun canına tak demiş. Gönderdiği bilgiler akıl almaz ürkünçlükte. Kaza ölümlerinin ancak yüzde 10'u ilk beş dakikada gerçekleşiyor. Yani yaralıların yaklaşık yüzde doksanı olay yerinde ölmüyor da araçtan dışarı taşınırken veya hastane yolunda can veriyor. Artık ülkemizde hemen herkes sürücü olmuş veya olma yolunda. Sürücü olmanın temel sorumluluğu trafik kazalarında mutlaka müdahale etme zorunluluğu... Ama önce sürücü belgesi alma konusuna eğilelim! Herkesin bildiği, bastır parayı geç direksiyona skandalının radikal bir biçimde halledilmesi gerekmiyor mu? Heyhat, her zaman sadece şikayet mi edilecek bilinçsizlikten? Sürücü eğitiminin çok ciddiye alınması şart. Uzmanlara göre sürücü olacaklara verilecek kurtarma ve ilkyardım eğitiminin temeli galiba insanların neyi yapmayı değil de neyi yapmamayı öğrenmelerinde. Yaralıyı sakın bilinçsizce kıpırdatma! Bilmediğin hiçbir hareketi yapma! Olay yerine gelecek profesyonel ekiplerin hareketlerine engel olacak davranışlardan kaçın! Kuru bilgiden daha önemlisi temel mantığı kavramak gerek! Ve tabii ki tatbikat, tatbikat, tatbikat! Buyur ola kurtarma faaliyetinin temel anlarına bu testusta bu kez de...1- Kurtarma faaliyetinde en önemli unsur nedir?a. Merakb. Sempatic. Empatid. Haberleşme2- Bir kaza gerçekleşmeden sürücünün alması gereken önlem hangisi?a. Araç bakım ve kontrolb. Lastiklerin doğru düzeyde şişirilmiş olmasıc. Koltuk başlıklarının tam kafa seviyesinde tutulması ve doğru ayarlanmış koltukla sürüş pozisyonud. Hepsi3- Trafik kazasıyla karşılaşan biri ilk hangi numarayı aramalı?a. 155 (Polis) b. 156 (Jandarma)c. 110 (İtfaiye) d. 112 (Ambulans)4- Kaza yapan bir aracın içinden kazaya uğrayanları çıkarmaya başlamadan önce kurtarma ekibi hangi değerlendirmeyi mutlaka yapmalı?a. Aracın markası ve modelib. Kazazedelerin üzerlerindeki kıymetli takılarc. Aracın yanma veya devrilme tehlikesinin olup olmadığıd. Hepsi veya hiçbiri5- Kaza yapan bir araca müdahalede önce ne yapılır?a. Herhangi bir sızıntı olup olmadığı kontrol edilir (benzin, mazot, LPG).b. Araç çalışıyorsa kontak kapatılır ve akü kutup başları sökülür.c. Başka kazalara neden olmayacak biçimde araç uygun noktaya çekilir.d. Olay yerine emniyet şeridi çekilir, olay yerinin ön ve arkasına 50-150 metre mesafede işaret levhası ve reflektör konur.e. Hepsi6- Eğer araç önden çarparak kaza yapmış ise genellikle araca nereden girilir?a. Ön camdanb. Arka camdan, cam sağlam ise bantlanarak kırılır. c. Tavan delinerek üsttend. Arka kapılardan7- Araçtan çıkarma işi ne kadar basit halledilirse o kadar iyi olur. Kazazede ön panel ile koltuk arasına sıkışmış ise, kesme ve ayırma işlemine başlamadan önce ne yapılsa iyidir?a. Dua edilmeli.b. Kazazedeyle helalleşilmeli.c. Sadece koltuğu ayar butonundan veya kolundan geri iterek kazazedeyi sıkışmışlıktan kurtarmak mümkün.d. Hepsi8- Kazazedede kanama varsa ilk yapacağınız şey kanamayı durdurmak! Bunu nasıl yapmalı?a. Steril bir gazlı bezle kanayan yere basınç uygulayın.b. Gazlı bez yoksa bir gömleği kanayan yerin üzerine bastırarak düğümleyin.c. Kanamanın olduğu yeri kalbin yukarındaki bir noktaya kaldırmaya çalışın.d. Hepsi9- Soluk alıp veren ve nabzı hissedilen bir kazazedeye baygın bile olsa kesinlikle ne yapılmamalı?a. Dokunmamalıb. Konuşmamalıc. Ağzını koklamamalıd. Suni teneffüs ve kalp masajı yapmamalı İstatistik tanrısının verilerine göre yurdumuzda trafik kazaları en çok haziran ve ağustos ayları arasında oluyor. Yani içinde bulunduğumuz bu günler en can alıcı zamanlar... Özellikle pazartesi günleri saat 16.00 ve 20.00 arası kazalar artıyor. Haftanın ilk iş günü eve dönüş saatlerine dikkat...