PazarSahnenin arkasında kimler var?

Sahnenin arkasında kimler var?

25.05.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Aksesuvarcı, butafor, gardıropçu, mekanikçi, sahne kunduracısı... Tiyatro ve opera gibi sahne sanatlarının gizli kahramanları onlar. Her oyunu başından sonuna dek izliyor, her oyunda sanatçılarla birlikte çalışıyorlar

Sahnenin arkasında kimler var

Büyük emek ve yıllarla gelecek bir ustalık isteyen, üstelik de tiyatro dışında hiçbir yerde geçerliliği olmayan mesleklerine ömürlerini adıyorlar.Tiyatro ve operanın görünmez kahramanları mesleklerini anlattılar... iyatro ve opera gibi sanatlarda seyirci sadece sahnedeki oyuncuları, yıldızları görür. Oysa sahne arkasında çok önemli görevler üstlenen o kadar çok kişi çalışır ki... Kimisinin görevi oyuncunun mendilini cebine koyup koymadığını kontrol etmek, kimisininki oyuncuyu oyun sırasında giydirip soymak. Bir diğeri replikleri ezberleyip perdeyi doğru zamanda kapamak zorunda, bir başkasının işi her eşyanın sahtesini yapmak. Onlara hasta olmak yasak, yakınlarını kaybetseler dahi tıpkı oyuncular gibi oyuna gelmek, sahnenin arkasında olmak mecburiyetindeler. Halil Gerey (Kunduracı, 5 yıldır meslekte) Biz normal kunduracılardan farklı olarak tuhaf tuhaf ayakkabılar yaparız. Mesela palyaço ayakkabısı yap derler, 18inci yüzyıla ait bir ayakkabı modeli getirirler, aynısını yaparız. Kolay giyilip, çıkarılan şeyler hazırlarız. Ayakkabılara görünmeyecek şekilde fermuar yaparız. Bağcıklar aslında bir işe yaramaz. Yoksa oyuncunun ayağı dolanır, geç kalır. Yani anormal ayakkabılar yaparız. "Tuhaf tuhaf, anormal ayakkabılar yaparız" Kadir Metin (Erkek gardıropçu, 5 yıldır meslekte) Kostüm dikip erkek oyuncuların giyinip soyunmasına yardımcı oluyorum. Biz her oyuna gitmek zorundayız. Hep kuliste hazır bekliyoruz. Çetin Tekindor, Celal Kadri Kınoğlu, Bülent Emin Yarar, Özgür Erkekli giydirdiklerimden. Kolay giyilip çıkarılan giysiler dikiyoruz. Mesela gömlek düğmeli gibi görünüyor ama aslında düğmeler süs. Cırt cırtla açılıp kapanıyor. "Kolay giyilip çıkarılan giysiler dikiyoruz" Kazım Yalçın (Aksesuvarcı, 33 yıldır meslekte) İşim oyuncunun aksesuvarı neyse onun yerinde olup olmadığını kontrol etmek ve aksesuvarları yapmak. Şöyle düşünün, oyunun ortasında oyuncu eline cebini atarak bir mektubu çıkaracak, mektup cebinde yok. Oyun nasıl devam edecek? Onun için bir liste yapar ve oyundan önce sahnede kullanılacak aksesuvarlar yerinde mi, oyuncunun üstündekiler tamam mı kontrol ederim. Oyuncuya gidip sorarım. "Oyundan önce liste yapıp aksesuvarları kontrol ederim" Aslı Toksat (Kadın gardıropçu, 9 yıldır meslekte) Kostümleri dikip oyun sırasında kadın oyuncuları giydirip soyuyorum. Acele sahnelerde 15 saniyede oyuncuyu giydirmem gerek. Bir oyunda cadı rolündeki üç oyuncuyu giydiriyordum. Kostümleri birbirine iplerle bağlı. Dolanmasınlar diye ben giydirip soyuyorum. Giydirip üçünü sırayla sahnedeki otomobilin bagajına yerleştiriyorum. Bir gün kostüm dolandı. Onları giydireyim derken perde açıldı ve kendimi onlarla bagajda buldum. "Acele sahnelerde oyuncuyu 15 saniyede giydirmem gerek" Hayri Cebeci (Butafor, 34 yıldır meslekte) Aklınıza ne gelirse, silah, kalkan, yüzük, taht, ağaç, ev, hepsinin taklidini yaparım... Gerçek kalkan gibi görünen çok hafif bir kalkan yapıyorum mesela. Tarihi gibi görünen eşyalar yapıyorum. Zaten bende merak vardı. Marangozluğum da vardı. "Benim işim eşyaların sahtesini yapmak" İbrahim Oltuzer (Sahne makinist şefi, 21 yıldır meslekte) Kurumun asıl zor işi bizimdir. Biz sahneye dekorları taşır, kurar, oyun bitince sökeriz. Bazen prova olur oyunun dekorunu kurarız, sonra başka oyunun sırası gelir, onu çıkarıp diğerininkini kurarız. Her şeyi hep aynı şekilde yapmamız gerekir. Mesela "Kamyon" oyununda kamyon yarım metre arkaya konmuş. Soruşturma açıldı. Çünkü oyuncu orada dönecektir, dönemez, oyun bozulur. 15 gün prova yapıp, eşyaların yerini öğreniriz.Oyunda perdenin açılıp kapanmasından, oyun sırasında dekorların inip kalkmasından, döner sahnenin hareket etmesinden hep ben sorumluyum. Bir gün "Üç Kuruşluk Opera"da teknik sorumlu arkadaşın annesi öldü. Yerine ben baktım. Sahnede avize ve pano var. İkisi de hareketli. Bana komut düğmelerini veren arkadaş hem avizenin hem öndeki panonunkini vermiş. Ben farkında olmadan ikisini de indirdim. Pano öndeki orkestranın üstüne uçtu. Eğer kafalarına gelse kesin öleceklerdi. Oyuncular sahneden kaçtı. Perdeyi kapadık. Orkestra çalmaya devam etti. Bu arada panoyu kaldırdık. Hiçbir şey olmamış gibi perdeyi açtık ve kalan yerden oyuna devam ettik. "Eşyaların yerini öğrenmek için 15 gün prova yaparız"

EN ÇOK OKUNANLAR

KEŞFETYENİ

İlgili Haberler