Geri Dön
Sen hangi kuşaksın? X, Y, Z?

Sen hangi kuşaksın? X, Y, Z?

Bilindiği üzere son zamanlarda kuşak araştırmaları oldukça ilgi görüyor. Özellikle kurumsal firmalar bu alanı mercek altına almış durumda. Nesilleri anlamaya yönelik bu araştırmalar belli yıl aralıklarına göre kuşakların genel özelliklerini tespit etmeye çalışıyor. Peki bu kuşaklar farklı bir kuşağın özelliklerini gösterir mi? Örneğin bir Y kuşağının, X kuşağı özelliği gösterdiği olur mu?

Şule Kızıltuğ
Şule Kızıltuğ

Kuşak araştırmacısı Evrim Kuran’a göre bu sorunun cevabı evet. X kuşağına daha yakın özellikler gösteren bir Y kuşağından bahsediyorsak eğer, o bireyin içinde büyüdüğü aile, mahalle, okul ortamı yaşama dair beklentisini etkilerken, çalıştığı işyerindeki kurum kültürü de bunda etkili olabiliyor. Örneğin geleneksel bir aile yapısında yetişmiş, ‘garantili bir işin olsun’la büyümüş bir Y kuşağı, çalışma hayatına atıldığında yine geleneksel yapının hakim olduğu bir işyerinde çalışmaya başlıyor ve daha çok X kuşağı özellikleri gösterebiliyor. Ancak; değişime açık, inovasyonu yüksek bir şirkete geçtiğinde, böyle kişiler tekrar kendi kuşağının özelliklerini göstermeye başlıyor.

Haberin Devamı

Peki doğum yıllarına göre belirlenen bu kuşaklar neler ve bu kuşaklar hangi özellikleri gösteriyor?

Görüldüğü üzere her kuşağın farklı bir karakteristik özelliği var. Hali hazırda birçok şirkette iki kuşak, bazen üç kuşak birlikte çalışıyor. Ve kuşaklar arası farklılıklar zaman zaman eski ve yeni neslin birbirini anlamasını zorlaştırıyor. “Aramızda kuşak farkı var bir kere!" diye annemize söylendiğimiz ergen halimizi hatırlayalım mesela. İşte kuşak araştırmaları, nesillerin birbirlerini anlaması, yargılamadan daha kolay iletişim kurabilmesi, iş ortamında uyumun yakalanabilmesi için iyi bir imkan sunuyor.

Hali hazırda Türkiye nüfusunun yüzde 32’si Y kuşağı, yüzde 20’si X kuşağı, yüzde 15’i BB kuşağından oluşuyor. Çalışan ve tüketen nüfusun önemli bir yüzdesi de Y kuşağı. Hal böyle olunca bu araştırmaların önemi daha fazla öne çıkıyor. Firmalar bu kuşakların eğilimlerini ölçerek satış, pazarlama, marka stratejilerini belirliyor. Patronlar hali hazırda ağırlıkla X kuşağı yöneticiler ve Y kuşağı çalışanlarla uyumlu bir iş ortamı yakalamaya, yanı sıra performans, inovasyon arttırıcı çözümlere odaklanıyor. Hatta Kanada gibi gelişmiş ülkelerde bir X kuşağı olan Kanada Başbakanı Justin Trudeau, Y kuşağından tersine mentorluk alıyor. Velhasıl kuşak araştırmaları bizi birbirimize tekrar anlatıyor ve her bir kuşaktan öğreneceklerimiz olduğunu hatırlatıyor...

Benzer İçerikler