SAĞLIK
YEMEK
ASTROLOJİ
GÜZELLİK

Ahlat'ta Budist mabedi bulundu

Gazi Üniversitesi öğretim üyesi Karamağaralı, Harabeşir'de yaptıkları kazı çalışmaları sırasında bir Budist mabedi bulduklarını açıkladı

|

axyas011.jpg Bir mağara evin süslemesinin dikkatini çektiğini belirten Karamağaralı, şöyle konuştu: "Bu süslemenin hangi amaçla, hangi dönemde yapıldığını ve benzer örneklerinin nerelerde bulunduğunu araştırmaya başladık. Bu işlemelerin diğer Budist manastırlarında da figürün aynen uygulanmış bir kompozisyon olduğunu gördük. İlçenin geçmişte Moğol tesirinde kaldığını düşününce ve Budist inancına bağlı altyapıyla şekillendirince de, buranın mabet için kullanılan bir mekân olduğunun sonucuna vardık." Tarihi Selçuklu Mezarlığı ve kaya evlerin bulunduğu Harabeşir çevresinde kazı çalışmaları yürüten Gazi Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Nakış Karamağaralı, Harabeşir'deki mağaraların birinin, Budist manastırı olarak kullanıldığına dair birtakım figürlere rastlandığını söyledi. Mağaranın giriş kapısında iki tavus kuşu figürünün bulunduğunu ve bu kuşların ortasında lotus yer aldığını, bunun özellikle Budist manastırlarında aynı şekilde kullanıldığını bildiklerini ifade eden Karamağaralı, şunları söyledi:"Lotusu başka amaçlarla oymuşlar. Tavus kuşları bilindiği üzere Budizm'de sonsuzluk ve cennet sembolüdür. Aslında Hıristiyanlık'da da Müslümanlık'ta da tavus kuşu, cennet ve sonsuzluk kavramlarıyla ilişkilendirilir. Ahlat'ta bunun iki örneğine rastladık. Biri Harabeşir mağaraları dediğimiz kaya yerleşim yerinde. Diğeri de Buğatayaka Kümbeti'nin içinde."Harabeşir'deki buluntuların Moğol tesiri altındaki Selçuklu yaşamına ışık tuttuğunu da dile getiren Karamağaralı, Ahlat'ta bulunan tapınağın, Budist inancına ait Anadolu'da bilinen tek örnek olması bakımından önem taşıdığını söyledi. 'Girişte iki tavus kuşu figürü var'

© Copyright 2025

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.