THY, Skylife ve Ramazan eki için iki Ramazan ilanı hazırlamış. İkisini yan yana koyunca aklınıza ilk ne geliyor?
Türk Hava Yolları’nın dergisi Skylife, Ramazan için turistlere yönelik İngilizce bir ek hazırlamış. Kapakta ‘İstanbul’da Unutulmaz Bir Ramazan’ yazıyor. İçinde Ramazan’la ilgili birçok bilgi ve görülmesi gereken yerler listeleri var. Buraya kadar tamam.
Derken arka kapaktaki ilan gözüme çarpıyor. Fotoğraftaki babanın kıyafetine bakacak olursak 4 kişilik bir Arap ailesi, arkalarında Kız Kulesi manzarası eşliğinde bir iftar yemeğindeler. Üstlerinde de ‘Experince Ramadan in the City of Lights, İstanbul’ yazıyor. “Ramazan’ı ışıklar şehri İstanbul’da yaşayın” diyorlar. Malum ‘Işıklar Şehri’ denince akla ilk Paris geliyor. Sırf Vikipedi’de bile ‘Işıklar Şehri’ denince Paris’in yanı sıra 16 şehir çıkıyor. Hayır, aralarında İstanbul yok. Asya’yla Avrupa’yı birleştiren İstanbul kadar özel bir şehri ‘Işıklar Şehri’ne indirgemek haksızlık değil mi? En altta da ‘Globally Yours, Turkish Airlines’ yazıyor.
Daha bu reklam hakkında konuşurken bir de Skylife’ı açıyorum, aynı reklam yine karşımda. Tam da Temel Kotil’in ‘Hoşgeldiniz’ yazısının yanında. Aynı kadraj, aynı insanlar. Sofra aynı yemeklerle donatılmış, arkada yine aynı manzara, Kız Kulesi ve hilal. Önde yine 4 kişilik aile. Çocuklar aynı, küçük kızın hırkası bile aynı, bir tek içindeki tişört değişmiş. Küçük oğlanın gömleği yine kareli ama bu sefer kısa kollu. Anneyle babaysa yüzlerinde aynı gülümsemeyle ama farklı kıyafetlerle karşımızdalar.
İki ilanı yanyana koyup bakınca herkesi kucaklayan bir manzaradan çok sanki uçakta sıkılmayalım, ‘Aradaki 8 farkı bulun’ gibi oyunlar oynayalım diye yapılmış hissi veriyor. Avrupa’nın en iyi havayolu seçilen, yakın zamanda 3 ödül birden alan THY’ye yakışıyor mu?
Herkes birbirini suçluyor
Giderek işin içinden çıkılmaz bir hal alıyor. Önce isim değişikliği, ardından sponsor firma Efes Pilsen’den açıklama, hemen akabinde olay mahali Bilgi Üniversitesi’nden açıklama, sonrasında başlamasına yarım saat kala gelen içki yasağı ve sponsordan bir açıklama daha, içkiyi ve içki yasağını protesto edenler, yasağa rağmen kapı önünde bira satanlar ve festivalin ardından santralistanbul’daki alkol ruhsatlı mekanlardan Tamirane’den, ‘mekanı tahsis eden yetkili firma’ya yani Bilgi Üniversitesi’ne topu atan bir açıklama daha. Zaten her gün içki satışı yapan mekanların festival günü durup dururken içki satışını yasaklamayacağını biliyoruz.
One Love organizasyonunda adı geçen bütün firmalar -Pozitif Live hariç- topu birbirine atıyor. Hepsinden ayrı ses çıkıyor. Bir araya gelip ortak bir açıklama yapılamıyor. Sadece anlamsız açıklamalar yapılıyor. Herkes birbirini suçluyor. Bir kriz yönetilemiyor. Bilinçli mi, bilinçsiz mi, bilemiyorum. Ama en çok zararı üniversite görüyor.
Uzadıkça konular birbirine karışıyor. Konu, “İçki firması adı müzik festivaline ya da spor takımına verilir mi?”ye geliyor. İçki yasağına kızan bunlara da kızıyor. Oysa bu dünyanın hiçbir yerinde yok. İçki firması tabii ki etkinliklere sponsor oluyor ama adını veremiyor. Zaten festivale gidenler için önemli olan adı değil. Belirli düzenlemeler yapılmasına kimse karşı değil. Ama 18 yaş altındakilerin giremediği bir müzik festivalinde bira içip içmeyeceğine herkes kendi karar verebilmeli.