Filtreli fotoğraflara yasal uyarı şartı

7 Ağustos 2022

Sosyal medya fenomenlerinin paylaştığı filtreli selfieler beklentileri ister istemez yükseltiyor. Norveç’ten sonra şimdi İngiltere de gençlerin akıl sağlığını korumak için yeni yasa tasarılarıyla çözümler arıyor.

Uzun yıllar dergi kapakları ve moda çekimlerindeki photoshoplu görüntüler ve tabii bunun getirdiği yüksek beklenti gündemdeydi. Ünlü isimleri hep kusursuz tenleri ve vücutlarıyla görmekten herkesin cildini pırıl pırıl, vücudunu ise Barbie-Ken ölçülerinde sandık. Neyse ki daha sonra her alanda öne çıkan ‘çeşitlilik ve kapsayıcılık’ sayesinde her bedeni olumlu kabul etme eğilimi başladı. Ünlü yıldızlar photoshoplu görüntülerini fotoğrafların oynanmamış haliyle paylaşarak protesto etti. Bkz. Zendaya kendi sosyal medya hesabında photoshoplu ve photoshopsuz iki fotoğrafını yanyana paylaşarak kendisini fazlasıyla incelten dergiye ateş püskürdü. Kate Winslet, bir kozmetik firmasıyla olan reklam anlaşmasına ‘Fotoğraflarına photoshop yapılamaz’ maddesi koydurdu. Vogue dergisinden Victoria’s Secret’a bir dönem kadınların güzellik beklentilerini fazlasıyla artıran markalar bile  artık 34 bedenler yerine, her bedenden modele yer vermeye başladı fotoğraf çekimlerinde. 

Ünlü isimler artık makyajsız fotoğraflarını paylaşırken, doğallığı ön plana çıkarmaya çalışırken, ideal vücut ölçüleri aşırı zayıflıktan Kardashian kadınlarına geçiş yaparken, yine de ölçü kaçtı. Üstelik bu sefer ünlüler değil, gönüllüler, yani influencer olmak isteyenler çeşitli filtre uygulamaları sayesinde kendilerinden photoshoplu başka bireyler yarattı. Kendilerine benzemeyen bu görüntüleri zamanla daha çok beğenip plastik cerrahiye ya da botoks ve dolgu gibi işlemlere koştu. 

Sonuç, aslında birbirine çok benzeyen ve genç görünmeye çalışırken daha yaşlı görünen yeni bir kitle ortaya çıktı. Ama göz bu, alışıyor işte. Bu görüntülere maruz kala kala bu filtreli görüntüler kadar kendilerini ‘güzel’ hissetmeyenler arasında bunalıma sürüklenenler de oldu, akıl sağlığını kaybedenler de. İşte şimdi devletler bu konuyla ilgili çalışmalar yapıyor.   

Belirtmemek suç olacak  

İngiliz sosyal medya influencerları pek yakında bir görüntüye rötuş yapıldığında açıklama yapmak zorunda kalacak. Bir fotoğrafın filtrelendiğini belirtmemek yasa dışı suç olacak. Geçen yıl Norveç, sosyal medya fenomenlerinin ve reklamverenlerin sosyal medya hesaplarında ücretli bir gönderiye rötuş yapıldığında bildirimde bulunmamalarını yasa dışı sayan yeni bir düzenleme çıkardı. Kötü ruh sağlığına ilişkin artan endişelerle mücadele etme hareketi, sosyal medya platformlarından ve artan vücut dismorfisi vakalarından kaynaklandı. Şimdi, İngiltere Norveç’teki yeni yasanın izinden geliyor.  

İngiliz milletvekilleri dijital olarak filtrelenmiş yüz ve vücut görüntülerinde bunu belirten bir logonun gösterilmesi şartını getiren yeni bir yasa tasarısını tartışıyor. Yeni yasa, şu anda en çok da Z kuşağını etkileyen vücut beklentilerini değiştirmeye başlayacağı umuduyla Sağlık ve Sosyal Bakım komitesindeki milletvekilleri tarafından destekleniyor. Yeni yasa ayrıca, dermal dolgu maddeleri gibi kozmetik hizmetlerin sosyal medyada tanıtımının ve estetik bir işlem yaptırmak isteyenlerin akıl sağlığı geçmişinin de kontrolünün sıkı bir şekilde düzenlenmesi gerektiğini belirtiyor. İngiltere’nin yeni yasaya uymayanları nasıl cezalandıracağı henüz belli değil, ancak 2017’de Fransa’nın çıkardığı photoshop yasası örneği var önümüzde. Ticari görüntülerde “Filtrelenmiş fotoğraf” yazan uyarıyı  paylaşmayanlar 37 bin Euro’ya kadar veya reklam maliyetinin yüzde 30’una kadar para cezası alabiliyor. İngiltere’de yeni yasanın ne zaman yürürlüğe gireceği konusunda belirli bir tarih henüz açıklanmadı, ancak çok yakında gerçekleşmesi bekleniyor. 

Yazının devamı...

Müzikten sonra sırada pop art var

31 Temmuz 2022

Johnny Depp uzun süredir filmlerinden çok boşanma davasıyla gündemdeydi. Dava sonuçlandıktan sonra ise önce müzik kariyeriyle, şimdi de pop art tarzı resimleriyle gündemde

Tam 2 hafta önce Montreux Caz Festivali’nde Jeff Beck ile aynı sahneyi paylaştı Johnny Depp. Bu, Johnny Depp’in Montreux Caz Festivali’ndeki ilk konseri değildi. Daha önce, 2018’de Alice Cooper ve Joe Perry ile birlikte kurduğu Hollywood Vampires adlı grupla da Montreux’de sahneye çıkmıştı. Daha sonra ise Jeff Beck ve Johnny Depp ortak bir albüm çıkaracaklarını açıkladı. 13 parçalık albümün adı: “18”. 15 Temmuz’daki Montreux konseriyle aynı gün yayınlandı. 

Albümde bir dizi klasik rock cover’ının yanı sıra iki orijinal beste de yer alıyor. Johnny Depp, geçen ay Londra’da sahnede usta müzisyen Jeff Beck’e katıldığında izleyicileri ve hayranlarını şaşırttı. Malum, Amber Heard ile ABD’de devam eden davasını kazandıktan sonra 2020’de “Isolation” adlı parçasında iş birliği yaptığı Jeff Beck’in İngiltere turnesinin geri kalanında Beck’e katılacağı açıkladı. 

Beatles yıldızı John Lennon, 1970’te “Isolation”ı yayınladı ve o zamandan beri Joe Cocker, Marianne Faithfull ve Spoon da dâhil olmak üzere birçok kez “Isolation”ın cover’ı yapıldı. 

Johnny Depp ve Jeff Beck, Montreux Caz Festivali’ndeki Auditorium Stravinski sahnesinde “Isolation”ı da yeni albümlerinden parçaları da çaldı. 

Birkaç saatte 3 milyon sterlin kazandı 

Bu hafta ise Johnny Depp, çağdaş sanat piyasasının gündemindeydi. Eserlerinin satışından birkaç saat içinde 3 milyon sterlin kazandı. Johnny Depp, Instagram’da satışı duyurduktan birkaç saat sonra Castle Fine Art’ın Londra’daki Covent Garden da dâhil olmak üzere 37 galerisinde tam 780 parça sattı. Friends and Heroes koleksiyonu, Rolling Stone’dan Keith Richards ve Hollywood yıldızı Elizabeth Taylor da dâhil olmak üzere ona ilham veren kişileri resmetti. Johnny Depp, “Duygularımı ifade etmek için her zaman sanatı kullandım. Resimlerim hayatımı kuşatıyor ama onları kendime sakladım ve şimdiye kadar hep kendimi sınırlandırdım. Kimse kendini sınırlamasın” dedi. 

Yazının devamı...

'Made in Italy'yi öne çıkarıyor

30 Temmuz 2022

Geçen hafta Bodrum’da Villa Maça Kızı’nda Azimut-Benetti Group’un kurucusu ve başkanı Paolo Vitelli’nin kızı grubun başkan yardımcısı Giovanna Vitelli ile bir araya geldik.
Grup, 2 milyar euro’yu aşan sipariş listesiyle rekor kırmış. Şimdi de arka fonda Bodrum’da Bill Gates’in de kiraladığı tekne Luna var. Markanın daha birçok dev teknesi Bodrum’da dikkatleri çekerken Vitelli’yle uzun uzun sohbet etme şansımız oluyor. Türkiye’de aslında çok iyi bir sanayi ve işçilik olduğunu anlatıyor Vitelli, uzun bir süre yatlarının Türkiye’de yapıldığını da ekliyor ama daha sonra Türk imalatını bırakmak zorunda kaldıklarını, çünkü müşterilerinin kendi markalarını tercih etme nedenlerinin ‘made in Italy’ etiketi olduğunu söylüyor. “İtalyan yapımı olmanın dünyada çok etkili bir gücü var” diyor. Zaten İtalyan markaları da işte bu nedenle tasarımı öne çıkararak ve her zaman bu etiketi paylaşarak kendi kültürel miraslarına sahip çıkıyor.

Pandeminin etkisi

Giovanna Vitelli’nin babası Azimut’u 1969’da kurmuş, şimdi üretimin bir kısmı Torino’da, bir kısmı da Toskana’da yapılıyormuş. Vitelli, Türk teknelerine de meraklı.

Özellikle ailesiyle birlikte yaptıkları gulet tatilini anlata anlata bitiremiyor.
Guletlerin çok konforlu olduğunu, kullanım alanının genişliğini ve kiraladıkları teknedeki yemeklerin ne kadar güzel olduğunu paylaşıyor.

Yazının devamı...