Felekşan Onar’ı Fyshan Glass Studio ile tanıyoruz. Yurt dışındaki sergileri takip edenler sanatçının Londra’daki Victoria&Albert Müzesi’nden Berlin’deki Bergama Müzesi’ne uzanan sergilerini de biliyor.
Aslında yüksek öğrenimini ekonomi ve müzik dalında Cornell Üniversitesi’nde tamamladıktan sonra bankacılıkla başlayan kariyerini 15 yıl boyunca tekstil-konfeksiyon sektöründeki çalışmalarıyla sürdürüyor Felekşan Onar.
TÜSİAD’dan KAGİDER’e birçok önemli iş derneğinde görev alıyor.
2003 yılında Harvard Üniversitesi OPM programından mezun olduktan sonra aktif iş hayatından çekilerek cam sanatı çalışmalarına başlıyor. Özel bir atölyede aldığı eğitim ve sonrasında Cam Ocağı Vakfı’ndaki çalışmalarıyla birlikte Aralık 2003’te kendi atölyesini kuruyor.

İstanbul, New York ve Venedik üçgeni

Halen çalışmalarına Pera’daki atölyesinde devam ediyor. Ayrıca eserlerinin üretimini sergilenecekleri yerlerde yapmayı tercih ediyor. Bazen Murano’da, bazen ABD’de üretim yapıyor. Eserleri Baksı Müzesi’nden Venedik Cam Haftası’na birçok yerde sergileniyor.

Zamanının çoğunu İstanbul, New York ve Venedik üçgeninde geçiriyor. Bu üç şehri de hem bizlerin hem de farelerin asla terk etmemesinden yola çıkarak Murano’da camdan fareler yapmaya başlıyor pandemi öncesinde.
Venedik Cam Haftası’nda bu çalışmaları sergileniyor. Türkiye’de ise Baksı Müzesi’nin 20’nci yılı için düzenlenen, 20 sanatçının işlerinin yer aldığı karma sergide camdan maskeleri sergilendi, maskelerin kullanıldıktan sonra atılmış halini, çevre kirliliğini eleştirdi.
Ayrıca pandemi döneminde sınırlı sayıda ürettiği cam dekoratif objelerini de online satışa geçirdi.
Bir de atılmış şarap ve bira şişelerini geri dönüştürerek yaptığı bir bardak koleksiyonu var.

Beyoğlunda Artakalan sergisi

İlk kitabı ‘Perched’

Felekşan Onar’ın İngiltere’de basılan ve satışa çıkan ilk kitabı ise ‘Perched’. Konusu, sanatçının Victoria&Albert Müzesi’nde sergilediği camdan kanatsız kuşlardan oluşan ‘Perched’ enstalasyonu. Suriyeli göçmenlerin yaşadıkları sorunları anlatan ‘Perched’ için ilham aldığı ‘Birds Without Wings’in yazarı Louis de Bernieres’den de kitaba bir yazıyla katkıda bulunmasını rica ediyor Felekşan Onar.
Yazar sadece enstalasyonla ilgili bir yazı yazmaktansa, ‘The Debt To The Birds’ başlıklı bir kısa hikaye yazıyor, kitapta bu eser de yer alıyor. Ayrıca Amerikalı küratör Glenn Adamson’ın Felekşan Onar’la yaptığı röportaj ve Bergama Müzesi İslam Sanatları Müzesi direktörü Prof. Dr. Stefan Weber’in yazısı da kitapta dikkat çekiyor.
Şimdi ise Felekşan Onar’ın, ileri dönüşüm yöntemleriyle tasarlayıp ürettiği cam eserleri Serra Yentürk’ün küratörlüğünde bir araya getiren ‘Artakalan’ başlıklı sergisi Beyoğlu’ndaki Kale Tasarım ve Sanat Merkezi’nde (KTSM) açıldı.
“Bence işin kırılma noktası, geriye kalanların biricik güzelliğini fark etmek, onlara birincil üretimler kadar saygı ve özen göstermek ve tabii hayal kurabilmek. Bu bilinç ve hassasiyeti yaratımın her aşamasına yansıtabilirsek, sürdürülebilirlik adına kayda değer bir fark yaratabiliriz. ‘Artakalan’ın buna vesile olmasını diliyorum” diyor Felekşan Onar.
31 Aralık’a kadar devam edecek sergiyi kaçırmamakta fayda var!