Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Geçen hafta Bodrum’da Villa Maça Kızı’nda Azimut-Benetti Group’un kurucusu ve başkanı Paolo Vitelli’nin kızı grubun başkan yardımcısı Giovanna Vitelli ile bir araya geldik.
Grup, 2 milyar euro’yu aşan sipariş listesiyle rekor kırmış. Şimdi de arka fonda Bodrum’da Bill Gates’in de kiraladığı tekne Luna var. Markanın daha birçok dev teknesi Bodrum’da dikkatleri çekerken Vitelli’yle uzun uzun sohbet etme şansımız oluyor. Türkiye’de aslında çok iyi bir sanayi ve işçilik olduğunu anlatıyor Vitelli, uzun bir süre yatlarının Türkiye’de yapıldığını da ekliyor ama daha sonra Türk imalatını bırakmak zorunda kaldıklarını, çünkü müşterilerinin kendi markalarını tercih etme nedenlerinin ‘made in Italy’ etiketi olduğunu söylüyor. “İtalyan yapımı olmanın dünyada çok etkili bir gücü var” diyor. Zaten İtalyan markaları da işte bu nedenle tasarımı öne çıkararak ve her zaman bu etiketi paylaşarak kendi kültürel miraslarına sahip çıkıyor.

Haberin Devamı

Made in Italyyi öne çıkarıyor

Pandeminin etkisi

Giovanna Vitelli’nin babası Azimut’u 1969’da kurmuş, şimdi üretimin bir kısmı Torino’da, bir kısmı da Toskana’da yapılıyormuş. Vitelli, Türk teknelerine de meraklı.

Made in Italyyi öne çıkarıyor
Özellikle ailesiyle birlikte yaptıkları gulet tatilini anlata anlata bitiremiyor.
Guletlerin çok konforlu olduğunu, kullanım alanının genişliğini ve kiraladıkları teknedeki yemeklerin ne kadar güzel olduğunu paylaşıyor.
“Ama ince işçilikte, özellikle son dokunuşlarda daha iyi olmalısınız” diyor.
Türk markalarını bilip bilmediğini soruyorum, Numarine’i sayıyor, konu Numarine’in tasarımcısı Can Yalman’a geliyor.
Vitelli, Türk tasarımlarını da beğeniyor.
Son yıllarda tekne siparişlerinin artmasında pandeminin de çok etkili olduğunun altını çiziyor.
“Artık imkanı olanlar sadece kendi sevdikleriyle aynı ortamda olmak istiyor, başkalarıyla dipdibe tatil yapmak istemiyor” diyor.
“Peki ama tekne siparişleri ne kadar sürüyor?” diye soruyoruz.
“3-4 yıl, bir teknenin yapımı kadar” diyor.
“Bu, listede sıra beklemekten çok, teknenin yapım süreci” diye de üstüne basıyor.
Malum markalarının birçok Rus oligark müşterisi var.
Tekne siparişlerinin Rusya-Ukrayna savaşından etkilenip etkilenmediğini de soruyorum.
“Şu anda Ruslar’dan sipariş kabul edemiyoruz” diyor, “Ama zaten halihazırda aldığımız ve iptal olan bir sipariş olmadı” diye de ekliyor.
“Sadece bir Ukraynalı müşterimiz 50 metrelik bir tekne siparişini iptal etmek zorunda kaldı, çünkü işlerinin savaştan nasıl etkileneceğini öngöremiyor, süpermarket işinde” diye anlatıyor.
“Biz de tabii anlayışla karşıladık bu durumu, hemen iptal ettik” diyor.
Bir İtalyan markasının patronundan dinlediklerimiz sonucunda bir kez daha görüyoruz, aslında biz de Türkiye markasını daha da yüceltmeliyiz.
İşte bunun için daha çok çalışmalıyız ve yerli tasarımcılarımızın da değerini daha çok bilmeliyiz.
Çünkü sonuçta markaya en büyük değeri iyi tasarım katıyor.