Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Sosyal medya guruları kendi alanlarında ne kadar uzman? Sosyal medyada daha çok arkadaşı ya da takipçisi olan her zaman daha mı çok etkili? Paul Adams’ın yazdığı “Grouped” adlı araştırma kitabı merak edilen sorulara cevap veriyor

Sosyal medyada her gün takipçi sayısını artırmak için uğraşanlar var, biliyoruz. Şimdi daha çok takip edilen daha çok kişiyi etkiliyor tezini çürüten bir kitap var, Paul Adams’ın yazdığı “Grouped”. Küçük arkadaş gruplarının sosyal ağda etkilemek için ne kadar önemli bir anahtar olduğunu anlatıyor.

Google’dan Facebook’a transfer oldu
Paul Adams bir sosyal teknoloji araştırmacısı. Google’dan Facebook’a transfer olmuş. Facebook’ta Küresel Marka Deneyimi Müdürü. Fortune dergisine göre Silikon Vadisi’nin en çok aranan isimlerinden. Google’da çalışırken sosyal davranışlar üzerine “Sosyal Çemberler” adlı bir kitap da yazmış.
Haftada 4, ayda 6 kişiyle iletişimdeyiz
Paul Adams şimdiye kadar pazarlamada uygulanan her yöntemi çürütüyor. Kişilerin sadece kendi arkadaşlarından ve arkadaşlarının arkadaşlarından etkilendiklerini savunuyor. Buna örnek olarak da Facebook araştırmasını ortaya koyuyor. Facebook üyeleri mesajlar, chatler, duvar yazıları, ‘like’lar ve yorumların tamamına bakıldığında ortalama haftada 4 kişiyle iletişime geçiyor. Ayda ise sadece 6 kişiyle iletişime geçiyor. Her ne kadar arkadaş listeleri çok daha kabarık olsa da, aslında gerçekten iletişim halinde olunan kişi sayısı çok az.

Malcolm Gladwell yanılıyor mu?
Pazarlamada benzer hayat tarzına sahip olan yakın arkadaşların ilişkilerine hitap edilmesi gerektiğine inanıyor. Malcolm Gladwell’in “The Tipping Point”te dediği gibi çok kişiyi tanıyan birinin daha çok etkili olduğu ve böyle bir kişi sayesinde bir ürünün çok başarılı olabileceğine inanmıyor. 50 yıllık pazarlama tezi için “Keşke o kadar basit olsaydı” diyor.
“İnsanlar en yakınlarındakilerin etkisinde kalıyor, hem fiziksel hem duygusal konularda. Bu durumda hepimiz birilerini, yakınlarımızı etki altında bırakabiliyoruz. Hepimiz etki altında da kalabiliyoruz. Ne kadar etkili olunduğu ise başkalarıyla ilişkilerimize ve tabii güvenilirliğimize bağlı” diye ekliyor Paul Adams.

‘TAKİP EDİLSEN DE, EDİLMESEN DE ETKİLİSİN’
Sosyal medya araştırmacısı olmasına rağmen sosyal medya gurularına da karşı. “Daha bu kadar yeni olan bir şeyin uzmanı olmaz” diyor Paul Adams. “Bu alanda kimse tam olarak ne yaptığını bilmiyor” diye de ekliyor. Haksız mı?

DERİN TUTKU PARİS’TE

Enerjisi kadar fotoğrafları da etkileyici Ayşegül Dinçkök’ün. Sualtı fotoğraflarından oluşan “Derin Tutku” sergisi Paris Tasarım Haftası’na bir çıkarma yaptı. Kardinal balıkları fotoğrafı halıya dokundu. Şimdi Paris’teki Stepevi mağazasında sergileniyor.
“Derin Tutku”, İstanbul, Mardin, Van ve Hatay’dan sonra şimdi de Avrupa turnesinde. Sırada Milano ve hatta sonrasında New York’ta olursa hiç şaşırmam.