08.12.2002 - 00:00 | Son Güncellenme:
Ünlü kozmetik firması L’Oreal üst düzey yöneticilerinden bazılarını bir bilgisayar oyunu sayesinde seçiyor. Dünya çapında oynanan "E-strat Challenge" adlı oyunu oynamak için aynı üniversiteden üç kişilik bir grup kurmak ve İngilizce bilmek yeterli. Oyunda bölüm sınırlandırması da yapılmıyor; bütün bölümlerin öğrencileri oyuna katılabiliyor. Oyun sonunda ilk üçe kalan ekipler de eğer isterlerse L’Oreal’de işe girebiliyor. Hem de üst düzey bir yönetici olarak.
Oyunun katılımcılarına başlangıçta beş tane sanal firma veriliyor. Eşit bilgi ve sermaye aldıktan sonra ürünleri nasıl satacaklarını oyuncular belirliyor. Oyuna dışarıdan müdahale edilemiyor ve ekipler diğerlerinin yaptıklarını görmüyor. Kâra geçip en çok hisse senedi sattıran da kazanıyor.
Bu oyun 2001’den bu yana ülkemizde de oynanıyor. Aynı yıl Boğaziçi Üniversitesi’nden katılan Tayfa grubu dünya ikincisi oldu. Grubun elemanlarından Tarık Toprak L’Oreal’de lojistik sorumlusu, Ozan Temizkan da ürün sorumlusu olarak çalışıyor. Diğer üye Ümit Apak ise yurtışında MBA yapıyor. L’Oreal Ürün Sorumlusu Ozan Temizkan 2001 yılında dünya ikincisi olan ekibin üyesi. Temizkan bu oyuna niye katıldığını anlatırken yeni yarışmacılara da taktik verdi.
Bu oyuna katılmak nereden aklınıza geldi?
Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü son sınıfta okuyordum. Okulda dağıtılan broşürler vasıtasıyla oyundan haberimiz oldu. İnternet üzerinde değişik bir oyun olacağını düşündük ve öyle katılmaya karar verdik.
Hazırlanma süreci nasıl geçti?
Oyun altı bölümden oluşuyor. Her periyod iki hafta sürüyor. Markalarla ilgili ne gibi kararlar alınacağını inceledik o süre içinde.
Yardım eden biri oldu mu?
Yok, olmadı çünkü bizim için asıl mevzu eğlenceydi. Zaten birinci haftası muhabbet ederek geçti. Sonra baktık iyi gidiyoruz, iş biraz daha ciddiye bindi.
Bu kadar başarılı olacağınızı düşünüyor muydunuz?
Açıkçası böyle bir şey beklemiyorduk. Olamayız değil ama böyle bir niyet yoktu. Sadece enteresan bir oyuna girelim, kendimizi deneyelim dedik o kadar. Üçüncü periyoda geldiğimizde yukarıyı hedefledik.
Bu oyunu oynamamış olsaydınız burada işe girebilir miydiniz sizce?
Girebilirdim de, giremeyebilirdim de. Ama bir artı olduğunu inkar edemem.
Oyunu oynayacak olanlara bir taktik verir misiniz? Ne yapsınlar?
Oyunu iyi planlamak ve doğru marka stratejileri koymak gerekiyor. Bütçe de çok önemli. Biz ilk başta satışı geliştirdik, sonrasında pazarlamaya ağırlık verdik.
Pelin İzdem (L’Oreal İnsan Kaynakları Direktörü)
Bu projenin amacı nedir?
Öğrencilere piyasayı tanıtmak istedik. Çünkü trendleri, sokak modasını onlar belirliyor.
Strateji oyunuyla eleman almanın şirkete faydası ne?
Bunu sadece işe alım olarak düşünmemek lazım. Bu ileriye dönük bir proje. Bizim için önemli olan markalarımız. Markaların arkasında da insanlar var. Oyun çalışacağımız insanları seçmemize katkı sağlıyor.
Sonuçta bu bir oyun. Bir şirkete eleman almak için ne kadar güvenilir olabilir?
Bu biraz da öğrencinin kendi takdirine kalmış bir şey. Eninde sonunda ortaya çıkar. Ama az çok yardım aldıklarını düşünüyoruz.
2003 yılı için Türkiye’den 874 takım katıldı. En yakın takipçi ABD ise 400 takımla katıldı.
2001 yılında en yoğun katılım Boğaziçi Üniversitesi’nden oldu. Sonraki yıllarda birinciliği ODTÜ aldı.
Geçtiğimiz pazartesi saat 18.00’de kayıtlar kapandı. Resmi olmayan rakamlara göre 2003 oyunu için dünya çapında 15 bin öğrenci yarışacak.
Oyun üç ay sürüyor.
Türkiye 2001, 2002 ve 2003 yıllarında dünyada en çok katılımın olduğu ülke seçildi. Onu sırayla ABD ve Çin izledi.
19 üniversitede bu proje duyuruldu.
www.e-strat.loreal.com