Pazar "Orhan Pamukun bir kitabının kapağını tasarlamayı çok isterim"

"Orhan Pamukun bir kitabının kapağını tasarlamayı çok isterim"

01.01.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Vizontele Tuuba"nın halkoylamasına sunulan afişlerini hazırlayan Emrah Yücel, "Kill Bill"den "Zor Tercih"e pek çok ünlü filmin de tanıtım çalışmalarını üstlenmiş bir tasarımcı. Amerikada yaşayan Yücel, en çok bir Orhan Pamuk kitabının kapağını tasarlamak istiyor

Orhan Pamukun bir kitabının kapağını tasarlamayı çok isterim

Emrah Yüceli özellikle ödül aldığı "Frida" afişi ve "Rüyamdaki Amerika", "28 Gün", "Panama Terzisi", "Kadınlar Ne İster" ve daha birçok Hollywood filminin afişleriyle tanıyoruz. Türkiyede de "Asmalı Konak" filmi, Cem Yılmazın "G.O.R.A"sı ve "Vizontele" için çalıştı. Bu aralar herkes "Vizontele Tuuba"nın afişlerini konuşuyor. 20 afiş arasından filmin afişinin seçilmesi için halkoylaması yapılıyor. Bu filmin afişlerini yapan Amerikada Iconisus isimli şirket. Şirketin yaratıcı yönetmeni ve ortaklarından biri olan Emrah Yücel de afişlere imza atan isim. Bu film için iki farklı Türkiye afişi ve bir uluslararası afiş yapılması gerektiğini düşünerek hareket ettim. Türkiyede bir adet filmin karakterlerini gösteren galeri afişi, bir de ikon olabilecek tek bir imajdan oluşan afiş olmalıydı. Galeri afişi kaçınılmaz çünkü Yılmaz Erdoğan başta olmak üzere Demet Akbağ, Tarık Akan, Altan Erkekli gibi isimler başlı başına satış unsurları. Tek bir ikon olacak afiş ise yıllar sonra gözlerinizi kapadığınızda bu filmden aklınızda kalacak şey. Uluslararası pazarda yukarıda bahsettiğimiz isimlerin hiçbir önemi yok. Benim favorilerim Türkiye pazarı için 1010, yine Türkiye pazarı için; ilanlar, VCD, DVD ve billboardlarda kullanılmak üzere 1020. Uluslararası market için de 1013. Sonucu ben de merak ediyorum. "Vizontele Tuuba" için önce 60 afiş hazırladınız, sonra elenerek 20ye indi sayı. Bu afişleri hazırlarken nelere dikkat ettiniz? Ve sizin favorileriniz hangileri? "Başkonsolostan babaanneme herkes oylamaya katıldı" Filmin ham halini Yılmazın evinde Sezen Aksu, Cem Yılmaz ve BKM çalışanları ile izledim. O gece heyecanla uzun bir süre konuştuk Yılmazla. Peşinden filmin çekimleri sırasında çekilen fotoğrafları inceledim, biz de bir çekim yaptık. Tüm fotoğrafları alıp Los Angelesa dönüp bir aylık bir çalışma süreci içinde 60 adet afiş oluşturduk. Afişlerin hazırlığı ne kadar sürdü? Yaratım süreci nasıl geçti? Yılmaz ve ekibi afişleri 20ye indirip beni aradılar ve seçemediklerini söylediler. Sonra Yılmazın aklına halkoylaması fikri geldi. Açıkçası bu kadar büyük katılım ve heyecan beklemiyorduk. Los Angelestaki başkonsolosumuzdan babaanneme kadar herkes beni arayıp oy kullandığını söyledi. İnanılmaz! Halkoylaması fikri nasıl ortaya çıktı? Gözlerinizi kapatıp bir düşünün. "Baba" filminin afişini, "Alien" afişini, Al Pacinonun oynadığı "Scarface"in afişini... Bir filmin izleyicinin belleğinde kalan ilk imajı afişidir. En iyi siz anlatırsınız... Bir afişin bir film için önemi nedir? Film yönetmeni bir babanın ve senaryo yazarı bir annenin oğlu olarak tabii ki film çekmek istiyorum. Sistemi ve formülleri çok iyi algıladığımı düşünüyorum. 35 yaşındayım ve bu Ridley Scottun da sinemaya başladığı yaş. Film çekmek istiyor musunuz? Hangi filmin afişini yapmak isterdim bilmiyorum ama Orhan Pamukun bir kitap kapağını tasarlamayı çok isterdim. Hangi filmin afişini yapmak isterdiniz? "Estetik operasyon geçirecek müşterimin burnunu tasarladık" Çok iyi web siteleri tasarlıyoruz. Geçtiğimiz yıl internet tasarım ödülleri arasında en önemli ödül olan Webby Awardsu "Ruhani" dalında Yunan Ortodoks Kilisesinin web sitesi tasarımı ile kazandık. Ayrıca amblem-logotype tasarımları, CD kapakları, hareketli grafikler, broşürler de yaptığımız işlerin içinde. Aslında görsel iletişimi sağlayan her şeyin tasarımını ve üretimini yapıyoruz. Şirketiniz Iconisusta film afişleri dışında neler yapıyorsunuz? Portföyümdeki en ilginç işlerden birisinin New Yorktaki bir müşterimin burun tasarımı olduğunu söyleyebilirim. Doktoru ile işi şansa bırakmak istemeyen bir müşterime, ricası üzerine photoshopta istediği burnu oluşturmuştuk. Doktoru da çizime göre ameliyatı gerçekleştirmişti. Yaptığınız en ilginç iş neydi? Hayır ama daha sık gelmek istiyorum. Bunun için de Türkiyede daha çok çalışabilmek isterim. Los Angelesta insanlar artık Türkiyede film çekmenin maliyetinin düşüklüğünü konuşuyor. Film müzikleri için Türkiyedeki senfoni orkestralarını pazarlamaktan tutun da, Antalya platolarına kadar Türkiyede Batının ihtiyacı olan pek çok şey ve en önemlisi ucuz işgücü var. Türkiyeye dönmeyi düşünüyor musunuz? "Benim güldüğüm bölümleri Amerikalılar anlamadı" "Vizontele Tuuba" dünyada yeni rağbet görmeye başlayan Roberto Benigni türünde, geçmişi Fellinilere kadar dayanan bir komedi tarzı. Türkiyede daha önce bu formülde yapılmış başka bir iş görmedim. Yılmaz Erdoğan ve ekibi bu işi çok iyi yapıyor. Bu formülü uygulayabilmeniz için kültürel ve duygusal olarak çok derin ve samimi bir dilinizin olması lazım. Filmin tek zor tarafı uluslararası pazarda bu kültürel kodların başka başka kültürlerce algılanabilirliği. "Vizontele Tuuba"da benim kişisel olarak çok güldüğüm, kendimden parçalar bulduğum sahneler Amerikada yaptığımız gösterimlerde anlaşılmadı. Yılmaz ve ekibi bu başarılarını uluslararası pazara taşıyacakları zaman bazı detaylardan vazgeçmek zorunda kalacaklar. "Vizontele Tuuba" hakkındaki düşünceleriniz neler? Hacettepe Ünv. Grafik Tasarımı Bölümü mezunu. Bilkent Ünv. Tasarım Mimarlık ve Sanat Bölümünde mastır yaptı. New Yorkta Pratt Üniversitesinden pazarlama dersleri aldı. Uğur Mumcunun 24 kitabının kapaklarını tasarladı.Tarantinonun "Kill Bill 2", Jet Linin "Hero", Nicole Kidmanın "Cold Mountain"filmleri üzerinde çalışıyor.Yemek yapmayı seviyor. Anne tarafı Gaziantepli olduğu için "Los Angelesta Gaziantep mutfağını tanıtacağım" diyor.Eskrim ve yağlıboya resim yapıyor. Film tanıtım Oscarları sayılan ilk Key Art ödülünü Hollywood Film Festivali için hazırladığı film kampanyasıyla, ikincisini ise "Frida" filminin uluslararası kampanyasıyla aldı. Ayrıca "OZ" filmi için hazırladığı imajla Sunset Bulvarındaki En Başarılı Billboard ödülünü aldı. Fridanın tanıtım kampanyasıyla ödül aldı