Ali Eyüboğlu

Ali Eyüboğlu

aeyuboglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Türk sineması üzerine 18 kitap yazan Agah Özgüç’ün 19’uncu kitabı çıktı. Biyografi, anı ve araştırma tarzı kitaplara karşı bir hayli meraklı olan ben, ‘Türk?Sinemasında İstanbul’u bir solukta okudum
Günün birinde şöyle sorularla karşılaşsanız vereceğiniz yanıtlar ne olur? Şimdiye kadar adında İstanbul geçen kaç yerli film çekilmiştir?
İstanbul’un semtlerinden hangileri bugüne kadar kaç filmin afişine adını yazdırmıştır?
Sadece Türk sinemasıyla sınırlı kalmayıp, dünya sinemasını baz aldığımızda, afişinde İstanbul yazan kaç yabancı film yapılmıştır şimdiye kadar?
Sayısal Toto oynar gibi ezbere rakamlar söyleyip pekala tutturmak mümkündür bu sayıları.
İş o filmlerin adlarını eksiksiz olarak söyleyebilecek kaç kişi vardır acaba 12 milyon insanın yaşadığı İstanbul’da veya 72 milyonluk Türkiye’de? Şimdiye kadar Türk sineması üzerine 18 kitap yazan Agah Özgüç’ün 19’uncu kitabı çıktı.
Agah Özgüç, yukarıda sıraladığım tüm soruların yanıtını ‘Türk Sinemasında İstanbul’ adlı yeni kitabında yazdı.
Biyografi, anı ve araştırma tarzı kitaplara karşı bir hayli meraklıyım zaten. Sinemayı ve İstanbul’u seven herkesin başucu kitabı olabilecek ‘Türk Sinemasında İstanbul’u bir solukta okudum.
Özgüç’ün ‘İstanbul Filmleri Kronolojisi’nde afişinde İstanbul adı geçen yerli film sayısı 40.
Yeşilçam’ın İstanbul’un semtlerinin adını afişte kullandığı film sayısı 37.
İstanbul adıyla çekilen yabancı filmlerin sayısı ise 18.

İSTANBUL FİLMLERİ KRONOLOJİSİ
1922: İstanbul’da Bir Facia-i Aşk
1931: İstanbul Sokaklarında
1950: İstanbul Geceleri
1951: İstanbul Çiçekleri, İstanbul Kan Ağlarken, İstanbul’un Fethi,
1952: İstanbul Havası- Arşak Sulukule’de İstanbul Yıldızları,
1953: Drakula İstanbul’da, İstanbul Canavarı
1954: Şarlo İstanbul’da
1955: Görünmeyen Adam İstanbul’da, Uçan Daireler İstanbul’da
1956: Çölde Bir İstanbul Kızı
1958: İstanbul Macerası
1961: İstanbul’da Aşk Başkadır
1962: Ver Elini İstanbul
1964: İstanbul Kaldırımları İstanbul’un Kızları İstanbul Sokaklarında
1965: İstanbul Kazan Ben Kepçe
1966: Ah Güzel İstanbul İstanbul Dehşet İçinde
1967: Fantoma İstanbul’da, Killing İstanbul’da, İstanbul Tatili, İstanbul’da Cümbüş Var, İstanbul’u Sevmiyorum, Urfa İstanbul,
1972: İstanbul Kabadayısı Kara Murat, Süper Adam İstanbul’da
1973: Şaban İstanbul’da
1978: İstanbul 79
1981: Ah Güzel İstanbul
1995: İstanbul Kanatlarımın Altında
1996: Hoşça Kal İstanbul
1998: Bekle Beni İstanbul
1999: Sevgilim İstanbul
2004: Anlat İstanbul

‘KASIMPAŞALI RECEP’ FiLMi NE ZAMAN ÇEKiLDi?
‘Kasımpaşalı Recep’ dendiğinde ilk kim gelir aklınıza?
Benim aklıma bir isim geliyor, o da Başbakan Recep Tayyip Erdoğan. Çünkü Erdoğan, aslen Rizeli, ama doğup büyüdüğü yer Kasımpaşa.
Agah Özgüç’ün ‘Türk Sinemasında İstanbul’ adlı kitabında afişini de kullandığı ‘Kasımpaşalı Recep’ filminin başrol oyuncusu da ünlü biri.
1965 yılında çekilen filmde ‘Kasımpaşalı Recep’i oynayan, Türk sinemasının ‘Çirkin Kral’ lakaplı oyuncusu Yılmaz Güney. 45 yıl önce yani Tayyip Erdoğan henüz 11 yaşındayken çekilen ve Selma Güneri, Tijen Par, Devlet Devrim, Mine Soley ile Hüseyin Peyda gibi oyuncuların da rol aldığı filmin adının ‘Kasımpaşalı Recep’ olması ilginç bir rastlantı değil mi?

YÖNETMEN “MOTOR” DEYİNCE FİGÜRAN KADIN ÇILGINA DÖNDÜ
Agah Özgüç’ün ‘Türk Sineması’nda İstanbul’ kitabının girişi ‘Kamera Arkasının Gizli Tarihi’yle ilgili anılarla dolu. İşte onlardan ilki ve en çarpıcı olanı:
Yönetmen, figüran kadına; “Gel deyince kapıyı açıp, içeri gereceksin, anladın mı?” der. Kadın, kapının arkasına geçip bekler.
Yönetmen, önce kameramana dönüp komutunu verir:
“Motor.”
Filmin yönetmeni sonra da kadına seslenir:
“Gel.”
Kadın nedense, bir türlü kapıyı açıp içeri giremez. Yönetmen bozulur. Dördüncü tekrarda bu kez bozulan kadındır. Dayanamaz ve içeri girip, yönetmene bağırır:
“Ulan, herkesin içinde ‘motor’ diye, beni neden reklam ediyorsun?”
Bir film setindeyiz. Çekimin yapıldığı yer gerçek bir genelev mekanı, rica minnet kamera karşısına çıkarılan figüran da, genelevde çalışanlardan. İlk kez karşısına geçen kadıncığız profesyonel bir figüran değil ki. Ne bilsin çekimi yapılacak sahnenin ‘motor’ komutuyla açıldığını ve kamera denen alıcı aygıtın görüntüye girdiğini.