Ali Eyüboğlu

Ali Eyüboğlu

aeyuboglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Cannes’daki TV format fuarı Mopcam’ın “Onur Konuğu” Türkiye’ydi. Türk yapımcıların gövde gösterileri, dünya televizyonlarının Türk dizilerine yoğun ilgisi, Türkiye’nin bu ünvanı çoktan hak ettiğinin göstergesiydi.

Mipcom’da sadece Muhteşem Yüzyıl, Kösem, Binbir Gece, Aşk ve Ceza, Kara Para Aşk, Paramparça, Diriliş ‘Ertuğrul’, Filinta gibi Türk dizilerini almak için yarışmadı dünya televizyonları. Bana Her Şey Yakışır, Joker ve Gelinim Olur musun gibi Türk formatlarını da adeta kapıştılar.

Cannes’daki bilboardlarda sadece Türk dizileri yoktu. Türk dizi ve formatlarını dünyaya pazarlayan İzzet Pinto’lu bilboardlar da vardı Cannes’da. Üstelik bu bilboardları veren Pinto değil, fuarı düzenleyen Reed Midem’di. Şirket, kampanya yüzü olarak neden bir Türk’ü seçti? Çünkü fuarı düzenleyenler, Pinto’nun birkaç yıl içinde Türk dizileri sayesinde pazarda nasıl büyüdüğünü gördü.

Haberin Devamı

5 yıl önce Mipcom’da 10 metrekare stand kiralayarak Türk dizilerini dünyaya pazarlamaya başlayan Globay Agency, bu yıl kaç metrekare stand açtı biliyor musunuz?

150 metrekare…

Türk dizilerini dünyaya satan bir şirketin 5 yılda standının 15 kat büyümesi tek başına bir şey ifade etmeyebilir. O nedenle Pinto’nun fuar boyunca 100’den fazla ülkeye 130 Türk dizisi ve formatını sattığını vurgulamakta yarar var.

Mipcom’u düzenleyenlerin Pinto’nun fotoğrafını ve ünvanını vurgulayarak hazırladıkları açık hava ilanında yazan şuydu: “Başarı hikayeleri bu fuardan çıkar.”

Dünyanın en büyük TV format fuarını düzenleyenlerin, Mipcom’a genç girişimcileri çekmek için bir Türk’ü kampanya yüzü olarak kullanması demek, Türk dizi ve formatlarının dünyada elde ettikleri gücün de bir kanıtı…

DIŞ PAZARIN TÜRK DİZİLERİNE ETKİSİ
Türk dizilerinin dış pazardan bu denli pay almaya başlaması, yayını süren yapımlara çok ciddi destek sağlamaya başladı.
Nasıl mı?
Örneğin Kaderimin Yazıldığı Gün…
Dizi bugün, 40 civarında ülkede yayınlanıyor. Yakında bu sayı 70’e çıkacak.
Star TV’de ekrana gelen dizinin reytingleri ilk sezondaki gibi yüksek değil. Düne kadar kanalların yayındaki dizilerden kazançları, reytingleri ölçüsünde aldıkları reklam geliriyle sınırlıydı. Oysa bugün Star TV, Kaderimin Yazıldığı Gün’ün dış üklelerdeki yayınından her hafta 350 bin dolar civarında para kazanıyor. Dizinin Türkiye’deki reyting ve reklam - gelir kaybı azalıyor, ama dış pazardan gelen para bu açığı fazlasıyla kapatıyor.
MONTE CARLO’DA IŞIL IŞIL TARKAN
Kısa Nice seyahatimde Cannes’ın yanı sıra Monako’ya da gitme fırsatım oldu. Başkent Monte Carlo’nun casinolar ve cafelerle çevrili meydanında gecenin karanlığını Tarkan’lı billboardlar aydınlatıyordu. Sadece orada değil, şehrin birçok yerinde Tarkan’ın 30 Ekim’de Monte Carlo’da vereceği konserin tanıtım afişleri vardı.
GÜNÜN SÖZÜ
Keşke sen ben olsan; seni sevmenin ne kadar zor olduğunu anlasan. Keşke ben sen olsam; bu kadar sevilmenin tadını çıkarsam. (Özdemir Asaf)