Bahar gelince sadece ağaçlar ve sokaklar değil; sofralar da renkleniyor. Manav tezgahlarını rengarenk sebze ve meyveler kaplıyor. Ben her zaman rengarenk beslenmenin önemini vurguluyorum. Her sebzenin ve meyvenin ona özel renginin altında farklı bir faydası yatıyor. Bu yüzden baharda sofraları da renklendirmeye özen gösterin.

BAHARDA SOFRALARINIZ RENKLENSİNTaze fasulye, enginar, kuşkonmaz, bezelye, bakla, taze soğan, taze sarımsak, madımak otu, semizotu, havuç, şalgam, pancar, marul, dereotu, taze kekik, roka, biberiye, nane, maydanoz ve tere bu mevsimde güvenle tüketebileceğiniz sebzeler arasında.

Tabii baharın en güzel yanlarından birisi de meyveleri… Çilek, çağla ve can eriği bu mevsimin en güzel meyvelerinden. Baharı güzel geçirmek ve yaza daha mutlu ve sağlıklı girmek için her gün en az beş porsiyon farklı sebze ve meyve tüketmeye özen gösterin.

Erik

Erik, B vitaminleri, potasyum ve posadan zengin bir meyvedir. İçindeki güçlü antioksidan bileşenler, hücreleri serbest radikallerin tahribatına karşı koruyor. Antioksidanlarla vücudu koruyan ve yüksek oranda

C vitamini içeren erik, hastalıklara karşı da direncimizi artırır. Aynı zamanda A, K ve B grubu vitaminleri ve sağlık için faydalı mineralleri de içerir.

BAHARDA SOFRALARINIZ RENKLENSİNTeksas Üniversitesi tarafından yapılan bir çalışmada, sarı ve kırmızı kabuklu eriklerin yeşil eriğe oranla daha fazla antioksidan içerdiği belirlenmiş. Koyu renkli kabuklu erik, yaban mersini kadar etkili bir antioksidan olarak görülüyor.

Antioksidan bakımından zengin olması dışında yüksek miktarda C vitamini içeren erik bu özelliğiyle besin yoluyla alınan demirin vücut tarafından emilimini önemli oranda artırıyor. 100 gram erik, günlük C vitamini ihtiyacının yüzde 16’sını karşılıyor.

Çilek

Çilek, antioksidan değeri en yüksek meyvelerden biridir. İçindeki ona kırmızı rengini veren ve antioksidan özellik taşıyan ‘antosiyanin’ adlı madde, kalp sağlığını koruyucu etki gösterir. 1 porsiyon yani 10-12 adet çilek,

90 mg. C vitamini içerir ve günlük C vitamini ihtiyacımızı fazlasıyla karşılayarak bağışıklık sisteminin güçlenmesine de yardımcı olur. B1, B2, B3, B5, B6 gibi B grubu vitaminlerinin yanı sıra E vitamini ve K vitamini de içerir. 1 porsiyon çilekle özellikle hamilelik döneminde çok büyük önem taşıyan folat ihtiyacınızın yüzde 10’unu karşılayabilirsiniz.

BAHARDA SOFRALARINIZ RENKLENSİNKalsiyum, demir, bakır ve magnezyum da çileğin içinde bulunan minerallerden bazıları. Çilek içindeki lifler ve antioksidanlar sayesinde kötü kolesterolün düşürülmesinde rol oynar.

Lif içeren besinler, bağırsak dostu olmalarının yanı sıra tokluk süresini uzatarak kilo vermeye de yardımcı olur.

Ara öğünlerde 5-6 bademle beraber çilek tüketirseniz, tokluk süresinizi uzatacak ve kilo vermenizi de desteklemiş olacaksınız.

Taze fasulye

Yeşil fasulye ya da taze fasulye, bu mevsimde en sevdiğim sebzeler arasında. Yeşil fasulye düşük kalorili bir besindir.

100 gramında yaklaşık 30 kalori içerir. Bu kadar düşük kalorili olmasına rağmen besin öğeleri bakımından besleyicidir. C, K vitaminleri ve manganez için de mükemmel bir kaynaktır. Buna ek olarak A vitamini için iyi bir kaynak oluşturur. Diyet posası, potasyum, folat ve demir de içerir. Ayrıca yeşil fasulye magnezyum, tiamin, riboflavin, bakır, kalsiyum, fosfor, protein, omega 3 yağ asitleri ve niasin içinde etkili bir kaynaktır. Kalp, kemik ve bağırsak sağlığını koruyucu etkisi ve antioksidan içeriğiyle önemli bir besindir.

Bezelye

Yapılan araştırmalar, bezelyenin içerdiği ‘polifenol’ olarak adlandırılan maddenin, kanser hastalıklarını engellediğini ortaya koydu. Bezelyenin mide dostu olduğunu söyleyebiliriz. Kaliteli antioksidanlar ve bağışıklık sistemini destekleyen, kalsiyum, demir, çinko, bakır, manganez gibi mineraller içerir. Alfa karoten, kateşin ve karotenoid gibi antioksidanlar içeren bezelye, cildin yaşlanmasını da engelleyerek, cilde doğal bir parlaklık kazandırır.

Bezelye K vitamini içerdiğinden dolayı Alzheimer ve artrit gibi hastalıkların önlenmesine yardımcı olabilir. Alzheimer’dan etkilenen hastalarda, düzenli bezelye tüketimi hasarların sınırlanmasını sağlar.

Bezelye, yüksek lif ve protein içerir. Uygun hazırlama ve pişirilme teknikleriyle tüketildiğinde, kan şekeri dengesinin sağlanmasına da yardımcı olur.