Sıcak havalarda en sevilen ve en serinleten ara öğün alternatiflerinden biri de elbette dondurma oluyor. Dondurma bütün mevsimlerde yenilebilir ama sıcak havalarda tüketme isteği biraz daha artıyor. İçiniz rahat olsun, dondurma yemek için sebep çok! Yeter ki hijyenik şartlarda üretilmiş kaliteli ve uygun koşullarda soğuk zinciri kırılmadan saklanan paketli dondurma olsun.

Dondurma ürünleri derin dondurucuda - 18°C ve daha soğuk ortamda muhafaza edilmelidir. Paketin açıldıktan sonra yeniden dolaba kaldırılması halinde, çok zaman geçmeden tüketilmesi gerekiyor.

Paketli dondurmaların, üzerlerinde üretim tarihleri ve son kullanma tarihleri olması, besin değerlerinin yazması porsiyon kontrolü ve bilgi açısından önemli.

Dondurmanın tadı değil, adı bile bazen mutlu eder beni, çocukluğuma giderim. Büyüdüm diyetisyen oldum ama değişmedim, hâlâ en sevdiğim, niye mi? İşte dondurmayı hafif ve masum bir tatlı yapan altı güzel sebep:

1. Kalsiyum içerir: Dondurmalar, sütle yapıldıklarından vücut için önemli minerallerden biri olan kalsiyumun da kaynağıdır. Kalsiyum, kemikleri güçlendirir ve enerjinizi yükseltir. Dondurmadaki kalsiyum dişleri korur ve diş etlerini güçlendirir.

2. Enerji kaynağıdır: Dondurma, sağladığı besin değeri dışında iyi bir enerji kaynağıdır. Vücudumuzun enerji üretmesine yardımcı olan karbonhidrat, yağ ve protein açısından dengeli bir yapısı vardır. Ayrıca dondurmada bulunan proteinler, vücudun yapılanmasına ve kasların onarılmasına yardımcı olur.

3. Vitamin deposudur: Süt ve süt ürünleri grubunda yer alan dondurma, içerdiği protein, karbonhidrat, yağ, A, D, E, B grubu vitaminleri ve kalsiyum, fosfor, magnezyum gibi minerallerle yeterli ve dengeli beslenme düzeninde hem çocuklar hem de büyükler için iyi bir alternatiftir. A vitamini, görme gücünü ve bağışıklık sistemini güçlendirir; D vitamini, kalsiyumun vücutta kullanımına destek olur; K vitamini, kan dolaşımını artırır, kapalı kan hücrelerini etkinleştirir ve kan pıhtılaşmasını önler; B 12 vitamini, hafızayı ve sinir sistemini güçlendirir.

4. Kilo vermeye yardımcıdır: Beslenme dergisinde yayımlanan bir çalışmaya göre günde bir porsiyon dondurma gibi tam yağlı süt ürünleri tüketen kadınların yemeyenlere oranla daha kolay kilo verdiği bulundu. Yani ölçülü bir şekilde dondurma yiyerek kilo verebilirsiniz. Üstelik sürdürülebilir ayrıca yasak içermeyen bir beslenme programı kalıcı kilo kaybı için de önemlidir. Ara öğünlerinizde haftada bir - iki kez mini paketlerden bir adet ya da bir - iki top dondurma tüketebilirsiniz.

5. Mutfakta yaratıcılık kaynağı olabilir: Meyve salatasıyla biraz dondurma ani gelen misafir için sizi kurtarır hatta ben, daha önce tarifini verdiğim ev yapımı şekersiz hafif baklava ile dondurmaya bayılıyorum.

Meyveli smoothie yaparken de yaz serinliğinde robotun içine bir kaşık dondurma ekleyerek hem büyükler hem de küçükler için harikalar yaratabilirsiniz.

6. Mutluluğa ‘Merhaba!’: Dondurma kelimesini duymak bile bazı insanları mutlu edebilir. Ama dondurmanın mutluluk verdiğini araştırmalar da destekliyor. Londra Psikiyatri Enstitüsü, 2005 yılında yürüttüğü bir çalışmayla dondurma yemenin beynin keyif bölgelerini harekete geçirdiği göstermiştir.

Gerçekleştirilen araştırmada gönüllülerin beyinleri, harici kullanılan görüntüleme cihazıyla (bir fMRI tarayıcı) taranarak dondurmanın beyindeki keyif bölgelerini ‘uyardığı’ açıkça görülmüştür. Yani evet, dondurmanın beyindeki keyif bölgelerine etki ederek insanları mutlu ettiği gözlenmiştir.

ŞEFTALİ KASESİNDE DONDURMA

Malzemeler:

- 1 olgun şeftali

- Maraş usulü dondurma

- Tarçın

- 5 - 6 adet dövülmüş badem

Hazırlanışı: Ortadan ikiye böldüğünüz şeftaliyi tarçınla yumuşayıncaya kadar fırınlayın. Daha sonra içine bir top dondurmayı ekleyin, üzerini dövülmüş badem ve taze nane yaprağıyla süsleyebilirsiniz.