Ceviz de diğer yağlı tohumlar gibi, doymamış yağ asitlerinden özellikle de bitkisel omega 3’ten zengin bir yağlı tohum. Fakat diğer bitkisel yağlar ve kuruyemişlerle karşılaştırıldığında, daha fazla miktarda E vitamini ve polifenolik bileşik içerdiği biliniyor. Yani antioksidan açısından zengin.Cevizdeki baskın olan antioksidan bileşenler, ‘ellagitannin’ olarak geçiyor. Ellagintanninlerin birçok antioksidan ve anti-enflamatuar biyoaktiviteye sahip olduğu, kanser, kardiyovasküler ve nörodejeneratif hastalıklar gibi pek çok hastalığa karşı koruyucu olabileceği de biliniyor.

Bağırsaklara faydalı

Ceviz ve bağırsak mikrobiyotası üzerine yapılan çalışmalar, son yıllarda arttı. Bu konuda daha çok araştırmaya ihtiyaç duyulsa da, genel sonuçlar cevizin mikrobiyotaya katkıda bulunabileceğini gösteriyor. Yapılan bir inceleme, iki haftalık süre boyunca 42 gram cevizin etkisini değerlendirdi. Cevizlerin mikrobiyota kompozisyonunu nasıl etkilediğini araştırmak için, çalışmanın başında ve sonunda katılımcılardan kan ve dışkı örneklerini toplandı. Sonucuna göre, ceviz tüketimi faecalibacterium, roseburia ve clostridium adında üç ana bakteri seviyesini artırdı. Bunların, bağırsak sağlığı için önemli olan bütirat adlı bir maddeyi ürettiği biliniyor.
Cevizin bağırsak mikrobiyotasını desteklediği çalışmaların yanı sıra uyku kalitesine iyi geldiğini gösterenler de var. Uyku düzeni ve biyolojik saatimiz için önemli olan melatonin hormonunu biliyorsunuz. Cevizin de kandaki melatonin seviyesini artırdığı ve uyku kalitesini güçlendirdiği biliniyor.

Kalp sağlığına destek

Cevizin farklı birçok faydası olsa da, genellikle kalp sağlığına olan faydaları daha çok konuşuluyor. Özellikle de kan yağları üzerine... Çalışmalar, beslenmenizdeki doymuş yağ asitlerini kaldırıp, yerine cevizi koyduğunuzda kalp sağlığınız için çok önemli bir adım atacağınızı gösteriyor. Amerikan Kalp Birliği
(AHA), Ulusal Lipid Derneği (National Lipid Association) ve Amerikan Kardiyoloji Koleji gibi önemli otoritelerin önerisi de; kardiyovasküler hastalıkların riskini azaltmak için doymuş yağ asitlerinin, cevizde bulunan doymamış yağ asitleriyle değiştirilmesi yönünde.
Nutrients’te yayınlanan sekiz haftalık randomize kontrollü bir 2017 çalışması da diyor ki; günlük aldığımız makro besin ögelerini değiştirmeden, 43 gram ceviz tüketmek, kalp hastalığı riskine katkıda bulunan zararlı kolesterol ve trigliserit seviyelerinin düşürülmesine yardımcı olur.

Diyet efsanesi

Ceviz suyunun kolesterolü düşürdüğü yönündeki diyet efsanesini eminim siz de duymuşsunuzdur. Bu diyet efsanesine göre; ceviz akşamdan suya konuluyor, sabaha kadar bekletiliyor ve sabah cevizin suyu içiliyor. İçilen bu cevizin suyu ise kolesterolü düşürüyor.
Peki bilim bu konuda ne diyor? Cevizin suda bekletilmesinin faydası var mı? Aslında evet, cevizin suda bekletilmesi içindeki fitik asit dediğimiz bir maddenin azalmasına sebep oluyor ve bu da sindirimi kolaylaştırıyor. Ama maalesef şu ana kadar yapılan çalışmalarla cevizin sadece suyunu içmenizin kolesterol seviyelerinizi düşürdüğünü söyleyemem. Eğer ceviz suyunun kolesterolü düşürücü etkisine inanıyorsanız ve denemek istiyorsanız, cevizlerin kendisini yemeyi de unutmayın. Çünkü asıl güç onlarda!