Geçtiğimiz günlerde bana ilk kez gelen bir danışanım, diyet yapmak ve kilo vermek istediğini ama tatlıdan vazgeçemediğini, sırf tatlıyı yasaklayacaklar diye yıllardır diyetisyene gitmeye cesaret edemediğini söyledi. Ona ‘diyet’ kelimesinin yasaklarla dolu bir beslenme planı olmadığından bahsettim.

Aslında onun gibi tatlıdan vazgeçemeyen ve tatlı kelimesinin bile mutlu ettiği birçok kişi var. Peki tatlıyı gerçekten sadece sevdiğiniz için mi yiyorsunuz yoksa küçük çaplı tatlı krizleri mi yaşıyorsunuz?

Her yemek sonrası vücudunuz tatlı yemeden duramıyor ya da gece çikolata tüketmeden uyuyamaz hale geliyorsanız bu durum birkaç sebepten kaynaklanıyor olabilir:

1) Damak tadı ve beslenme alışkanlığınızı bu şekilde geliştirmiş olabilirsiniz.

2) Psikolojik olarak sizi daha mutlu ettiğine ve tatlı yemeye ihtiyacınız olduğunuza inanırsınız.

3) İnsülin denen iştah canavarı, pankreasınız tarafından kontrolsüz salınıyor olabilir. Her üç durumu da çözmek ve tatlı krizlerini yenmek mümkün.

Sürekli tatlı yeme ihtiyacı, açlık halinde konsantrasyon güçlüğü, sinirlilik, yemekten 3 - 4 saat sonra anormal acıkma ve gece tatlı isteği gibi şikayetler, akla insülin metabolizmasında bozukluğu getirir. Özellikle fazla kilonuz varsa ve bu yağlanma karın bölgenizde dikkat çekiciyse mutlaka bir endokrinoloji ve diyabet uzmanına danışın. Sadece açlık kan şekerine bakmak yeterli değildir. Mutlaka insülin ve glikoz metabolizması beraber değerlendirilmelidir. Hatta fazla kilolarınızın sorumlusu bu bozukluk olabilir. Yedikleriniz yağ olarak depolanıyordur.

YAZIN MASUM TATLISI: DONDURMATatlı seçimleriniz; kan şekerinizi dengeleyecek, hızlı acıkmanıza engel olacak, besleyici ve mutluluk verici olmalıdır. Ağır, şerbetli ve yağlı tatlılar yerine benim tercihim sütlü veya meyveli tatlılar ya da özellikle yaz aylarında hem serinleten hem de besleyici özelliği olan dondurma.

Ara öğünlerinizde atıştırmalık olarak iki top veya bir mini dondurma tüketerek tatlı isteğinizi bastırabilirsiniz.

Neden dondurma?

Dondurma, süt ve süt ürünleri grubunda yer aldığı için, protein, karbonhidrat, yağ, A, D, E, B grubu vitaminleri ve kalsiyum, fosfor, magnezyum gibi minerallerle yeterli ve dengeli beslenme düzeninde iyi bir ara öğün ve tatlı alternatifi olabilir. Karbonhidrat, yağ ve protein açısından dengeli bir yapısı vardır. Ayrıca dondurmada bulunan proteinler vücudun yapılanmasına ve kasların onarılmasına yardımcı olur. A vitamini, görme gücünü ve bağışıklık sistemini güçlendirir. D vitamini, kalsiyumun vücutta kullanımına destek olur. K vitamini, kan dolaşımını artırır, kapalı kan hücrelerini etkinleştirir ve kan pıhtılaşmasını önler. B12 vitamini, hafızayı ve sinir sistemini güçlendirir.

Hijyen önemli

Dondurma aslında yaz - kış rahatlıkla yenebilir ama ben özellikle yaz aylarında hem tüketmeyi hem de misafirlerime ikram etmeyi seviyorum. Ama sıcak havalar sebebiyle dondurma seçiminizde hijyene çok dikkat etmeniz gerekir. Üretimden sunumuna sağlıklı süreçlere sahip olan, özellikle kapalı ambalajda satılan, güvenli ürünleri tercih etmeye özen gösterin.

YAZIN MASUM TATLISI: DONDURMASerinleten mutluluk

Evet doğru duydunuz! Dondurma serinletirken bir yandan da mutlu ediyor. Üstelik araştırmalar da dondurmanın mutluluk verici özelliğini destekliyor. Londra Psikiyatri Enstitüsü, 2005 yılında yürüttüğü bir çalışmayla dondurma yemenin beynin keyif bölgelerini harekete geçirdiğini gösterdi. Araştırmada gönüllülerin beyinleri, harici kullanılan görüntüleme cihazı (bir fMRI tarayıcı) ile taranarak dondurmanın beyindeki keyif bölgelerini uyardığı ortaya çıktı. Yani evet, dondurmanın beyindeki keyif bölgelerine etki ederek, insanları mutlu ettiğini biliniyor.