Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Lanetli telefon


Teknoloji sitesi Gizmodo Apple merkezinin başındaki belayı bu montajla tasvir etti.

Teknoloji dünyası ve yatırımcılar dün nefesini tutmuş, Apple'ın gizemli basın toplantısını bekliyordu. Toplantının konusu iPhone 4'tü, ancak içeriği sırdı. Cadde baskıya girdiği saatlerde henüz başlamayan basın toplantısında ilan edilecekler (haberi Milliyet'te) konusunda bahis oynatanlar bile vardı.
Apple’ın "yeni telefonu" iPhone 4, 24 Haziran'da satışa çıktı. Yalnızca 4 gün sonra, 28 Haziran'da teknoloji siteleri, yanlış tasarlanan antenin telefonun bazı durumlarda çekmemesine neden olduğunu duyurdu. O günden bugüne Apple pazar değerinden 16 milyar dolar kaybetti. Şirketin hisseleri önceki gün Nasdaq'ta yüzde 0.5 değer kaybetti. Ve bu zararın büyük ölçüde sorumlusu hatalı antendi.
Apple'ın anten konusunda ilan edeceği çözüm ne olursa olsun kaliteli ürünleriyle haklı bir üne sahip şirketin basit bir tasarım hatası yüzünden kaybettiği prestijini, kaybettiği milyar dolarları geri kazanmasını mümkün kılar mı? Çok zor...
BMO Capital Markets'den analist Keith Bachman, medyanın bu sorun üzerinde fazla durması durumunda, iPhone 4'ün geleceğinin hiç parlak olmayacağı görüşünde.
Bazı analizciler, Apple'ın iPhone 4 için kullanıcılara basit bir koruyucu kılıf dağıtarak anten sorununun (anten telefon sol elle tutulduğu zaman çekmiyor! Koruyucu kılıf, elin telefonun anten işlevi gören kısmıyla temasını önlüyor) üstesinden gelineceğini söylüyor. Böyle bir kılıfın maliyeti 1, 2 doları aşmaz. Telefonunun piyasaya çıkışının ilk 4 gününde 1.7 milyon iPhone satıldı. Apple'ın karşısına yine milyonlarca dolarlık bir fatura çıkıyor.
Apple'ın telefonları toplatması beklenmiyor. Bu arada okuduğum çeşitli testler anten sorununun bütün telefonlarda olmadığını gösteriyor.
Diğer yandan bu Apple'ın müşterileriyle yaşadığı ilk sorun da değil. 2007'de ilk iPhone'un piyasaya çıkmasından yalnızca 2 ay sonra fiyatı 100 dolar düşmüş ve eski müşteriler küplere binmişti.

Haberin Devamı

Pişkinliğe bak!
Tüketiciye tavsiyelerde bulunan "Consumer Reports" hafta başında anten sorunu yüzünden telefonu eleştirmiş ve tavsiye etmemişti. Apple CEO'su Steve Jobs, bir koruyu kılıf veya en basitinden sorunlu bölgeye yapıştırılacak yapıştırıcı bant ile giderilebilecek sorunu itiraf etmiş ve müşterilere telefonu tutuş şeklini değiştirmelerini tavsiye etmişti. Ancak bu tavsiye bile krizi sürreel kılıyor? Telefonu öyle değil, böyle tut!

Haberin Devamı

Havalı telefon
Apple'ın bu krizden zararlı çıktığı kesin. Ancak şu da var; bir çok insan Apple ürünlerini en iyileri olduğu için satın almıyor. Bu alışverişin duygusal nedenleri de var. Wisconsin Üniversitesi'nden Marka ve Ürün Yönetimi Merkezi Direktörü Deborah Mitchell, "iPhone kullandığınızı gören insanlar, sizin havalı, dinç ve genç eğilimli olduğunuzu düşünür. Kendinizi tanımlamanıza yardımcı olan bir marka" diyor.