İstanbul’daki otomobil galerilerinde her bütçeye uygun eski otomobil varEski araba bulmak şimdi çok kolayEski otomobiller moda olunca galeriler Amerika’dan otomobil ithaline başladı. Artık İstanbul’daki birçok galeride fiyatları 3 bin dolarla 200 bin dolar arasında değişen "ikinci el" otomobiller satılıyorMEHMET KENAN KAYAMecidiyeköy’de sattığı eski otomobillerle ünlü Sakallıoğlu Galerisi’nde fotoğraf çekiyoruz. Daha doğrusu çekmeye çalışıyoruz. Çünkü her köşesi bir zamanların efsane otomobilleri Plymouth’lar, DeSoto’lar, Chevrolet’lerle dolu bu galerinin ziyaretçisi o kadar çok ki onları arabalardan ayırmak neredeyse mümkün olmuyor. Ama galerinin sahibi Zafer Sakallıoğlu bu ilgiye alışık: "Eski otomobiller
son zamanlarda büyük ilgi görüyor. Çünkü bu arabaların tarzı, şıklığı şimdikilerde pek yok. İnsanlar alacak paraları olmasa bile ilgileniyorlar. Bu yüzden bu işlerle uğraşan galerilerin sayısı giderek artıyor" diyor.
Galeride hepsi sanki daha dün üretilmiş kadar "temiz" birçok otomobil var. Çoğu
yarım asırı devirmiş ama camlarına iliştirilmiş levhalardaki "1957", "1960" tarihlerini görmeseniz buna inanmak oldukça güç... Ve tabii hepsi zamane otomobilleriyle kıyaslanmayacak kadar hoş, farklı çizgiler taşıyor. Hani, o sırada gözünü kırmızı bir Desoto’dan ayıramayan sıkı bir "Amerikancı" müşterinin söylediği gibi "Eski ve güzel günlerden kalma bir resim gibi hepsi"... Ya da öyle bir tasarım yanılsaması işte...
Piyasada genellikle "klasik" ve "Amerikan" olmak üzere iki gruba ayrılan eski arabalar, meraklıları için aslında iflah olmaz bir tutku. Mesela eski otomobil meraklıların uğrak mekanı Suadiye’deki Ersözler Otomobil’in sahibi Kaya Ersözler "Ben satın aldığı arabayı çocuğu kadar seven, onu sevip okşayan birçok müşteri gördüm. Zaten bize de daha çok onlar gelir. Ben de kim müşteri kim değil hemen anlarım. Mesela ‘Bu araba çok benzin yakar mı?’ diye soranlara araba satmam." diyor.
Diğer galerilere göre daha pahalı ve az bulunur arabaların satıldığı Bostancı’daki Stingray’in sahibi Cevdet Özgür de Ersözler’le aynı görüşte. Ama Özgür’ün eski araba tutkunlarına ilişkin ilginç bir tespiti de var: "Genellikle 45 yaş ve üstü müşteriler geliyor bize... Bunlardan bazıları da bu arabaları bir zaman vitrinde görüp ağzının suyu akan ama o zaman alamayan müşteriler. Şimdi para sahibi oldular ve belki de o zamanların acısını çıkarıyorlar bunları alarak."
Fiyatlarına gelince... Galerilerde 3 bin dolardan 175 bin dolara her bütçeye uygun birçok otomobil var. İsteyene tek kapılı Mustang, isteyene 1965 kasa Rolls Royce, park yeri bulma riskini göze alanlara üstü açık Chevrolet... Ve daha niceleri...
Yani zamane otomobillerinden sıkıldıysanız ya da "eski günler" size de "güzel bir fotoğraf gibi" gibi geliyorsa, işiniz kolay sayılır. Çünkü direksiyondan vitesleri, geniş koltukları ve aynalarına gizlenmiş yarım asırlık zamanın iziyle o eski zaman oyuncakları birçok galeride sizi bekliyor şimdi...
1966 Cobra şampiyon olduBostancı’daki Stingray’in sahibi Cevdet Özgür galerici olmanın ötesinde tam bir klasik otomobil tutkunu. Amerika’dan ithal ettiği otomobilleri önce kendi kullanan, sıkılınca da satışa çıkaran Özgür "Garajda bekleteceğime burada tutuyorum. Meraklısı çıkarsa da satıyorum" diyor. Aynı zamanda profesyonel bir otomobil yarışçısı olan Özgür’ün galerisinde Rolls Royce, Ferrari, Corvette, Cadillac gibi birçok efsane otomobille birlikte 2001 Otodrag Yarışması’na katılıp birinci olduğu 1966 model AC Cobra marka otomobil de var. Meraklısı için 1963 Cadillac 45 bin, 1970 Corvette 75 bin, 1965 Rolls Royce 100 bin, ralli şampiyonu 1966 Cobra da 125 bin dolar.
Pontiac’tan Chevrolet’ye her marka otomobil var23 yıldır otomobil galerisi işleten Kaya Ersözlü son 10 yıldır sadece klasik ve eski Amerikan otomobilleri satıyor. Galerisinde Mustang’den Mercedes’e 100’ün üzerinde çeşit bulunan Ersözlü "Eski araba koleksiyonerliği bir tutku. Ben kar yağarken üstü açık araba arayan, arabasını sevip okşayan müşterilere rastladım" diyor. Klasik otomobillerin sektör için önemli bir pazar olduğunu belirten Ersözlü sanıldığının aksine bu arabaların tamirinin de pahalı olmadığını, çünkü parçalarının yerlilere göre daha ucuz olduğunu söylüyor. Müşterilerine internet üzerinden de hizmet veren Ersözlü’nün portföyünde Ayhan Işık’ın birçok filmde kullandığı 1964 model Mercedes’le, Kıraç’ın son klibinde kullanılan 1968 Pontiac da var.
PAZAR