Cadde TUBİTAK'ta yakıt pilli otomobille deneme sürüşü

TUBİTAK'ta yakıt pilli otomobille deneme sürüşü

11.11.2008 - 19:29 | Son Güncellenme:

TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Enerji Enstitüsü’nde Ford Otosan’ın desteği ile bir süre önce başlatılan ‘Hibrid hafif ticari araç’ çalışmalarında ikinci prototip ‘Sıkıştırılmış hidrojenle çalışan yakıt pilli Ford Focus’un tanıtımı ve deneme sürüşü gerçekleştirildi

TUBİTAKta yakıt pilli otomobille deneme sürüşü

Tüm Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de giderek artan fosil yakıtlara olan bağımlılık ve iklim değişikliği sorunları nedeniyle yerel kaynaklara dayalı alternatif enerjiye ve bununla ilgili dönüşüm teknolojilerine yönelme çabaları sürüyor. Motorlu kara taşıtlarında kullanılan hibrid ve yakıt pili teknolojileri de bu nedenle büyük önem kazandı.

TUBİTAK VE FORD İŞBİRLİĞİ
Bu kapsamda TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Enerji Enstitüsü, Ford Otosan ile birlikte hibrid araçlar ve yakıt pilleri konularında projeler başlattı. ‘FOHEV-1 Hibrid Hafif Ticari Araç Prototipi’ geliştirilmesi ile ilgili çalışmanın ilk prototipinin ardından ‘FOHEV-2 Hibrid Hafif Ticari Araç’ projesinin ikinci prototibi de tanıtıldı. Bununla birlikte aynı kapsamda ‘Elektrik Motoru ve Sürücüsü Tasarımı ve Geliştirilmesi’, ‘Hibrid Elektrikli Araç Kontrol ünitesi Tasarımı ve Prototip üretimi’, ‘Elektrikli Araçlar için Batarya Tasarımı ve Geliştirilmesi’, ‘Temiz Enerji üretimine Yönelik Yakıt Pili Teknolojilerinin Geliştirilmesi’, ‘Polimer Elektrolit Membranlı Yakıt Pili Modül Bileşenlerinin Geliştirilmesi ve üretimi’ başlıklı projeler de başarıyla tamamlandı.

SIKIŞTIRILMIŞ HİDROJENLE ÇALIŞAN YAKIT PİLLİ FORD FOCUS
Tübitak Marmara Araştırma Merkezi Enerji Enstitüsü’nde tamamlanan çalışmaların sonucu ortaya çıkan ürünler, basın mensuplarına tanıtıldı. Tanıtım sırasında hibrid ve yakıt pilli araç konularında işbirliği fırsatlarını tartışmak üzere Türkiye’ye gelen Ford Otosan ve Ford Kuzey Amerika-Sıfır Emisyon Araç Programları Grubu’da projelerin geliştirilmesi konusunda incelemelerde bulundu. Bu tanıtımın ardındından Ford tarafından geliştirilen ‘Sıkıştırılmış hidrojen’ ile çalışan Yakıt Pilli Ford Focus araçla deneme sürüşleri yapıldı.

FOSİL YAKITLARDAN HİDROJENE GEÇİŞ VAR
Yakıt konusunda dünyada ciddi bir enerji dönüşümü yaşandığını söyleyen Ford Otosan Ar-Ge Koordinasyon Müdürü Dr. Murat Yıldırım, “Fosil yakıtlardan hidrojene geçiş var. Bizlerde önemli bir değişim yaşayacağız. Örneğin hidrojeni kullandığımızda içten yanmalı motoru devre dışı bırakıcağız. Sessiz ve sıfır emisyonlu araçlara ulaşacağız. Hidrojenin araca kadar getirilmesi alt yapısının sadece ülkemizde değil dünyada da bir takım hazırlıklara ve zamana ihtiyaç var. Bu arada dönemde de emisyonu azaltabilmek ve yakıtı düşürebilmek için çeşitli teknolojilere çalışıyoruz” dedi.
Murat Yıldırım, yakıt tasarrufu sağlanmasının yanısıra zararlı emisyonları azaltmayı amaçladıklarını belirterek, “Hibrid aracımız, bu teknolojinin ticari araçlarda en iyi örneklerinden bir tanesidir. Örneğin şehir içersinde özellikle köprü trafiğinde kullanmak istediğimizde yüzde 50-60'lara kadar yakıt ekonomisi sağlayabilir ve emisyonu düşürürsünüz bu oranda. Düz yolda gittiğinizde sadece elektrik motoruyla tüm işinizi halledersiniz. Yüksek hız da ise otomotik olarak içten yanmalı motor devreye girecektir. Amacımız zararlı emisyonları yüzde 25 minumum azaltacak hemde vatandaşın cebinden yüzde 25 daha az yakıt harcayabileceği sistemi yaratmak ve hayata geçirmektir” dedi.
Geleceğin araç teknolojilerine yönelik projelerin tanıtıldığını söyleyen TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Enerji Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Mustafa Tırıs ise “Türkiye’ye ilk defa gelen yakıt pilli aracın tanıtımı ve test sürüşü yapıldı. Tubitak Mam’da Ford Otosan ile yürütülmüş projelerden ve diğer proje ortaklarıyla birlikte geliştirilmiş olan geleceğin araç teknolojilerine yönelik, gerek araç bileşenlerinin gerekse tümüyle aracın tanıtımını yaparak test sürüşleri yaptık” diye konuştu.