29.06.2021 - 16:44 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan
Bitez’in Aspat Koyu’ndan gelen rüzgâr bizi alıp götürmeden, Gümüşlük’ten o şarkılar duyulmadan yaz başlamıyor… Yüzlerce yıllık tarihinin, kendine has dokusunun, kültürel kodlarının gücünü arkasına alan Bodrum’un yükselişi durmadan devam ediyor. Yüzbinlerce turistin geçtiği Bodrum’un hikayesini koronavirüs salgını bile durduramadı. Bodrum, her dönemin markası olurken, dünya jetset’inin gözdesi olma yolunda adımlarını hızlandırıyor.
Bunu destekleyen en büyük unsur ise sadece markalı yapılaşma değil. Elbette Bodrum için yatırımı başlayan, yakın dönemde hayata geçecek ya da yeni ruhsatı alınacak pek çok marka sırada. Ancak daha önemlisi, gelecekte de dünya ultra lüks turizminin Türkiye’deki en önemli temsilcisi olacak Bodrum’a dünyaca ünlü restoranlar, üst segment tekneler, sayılı giyim/aksesuar markalarının gelmesi oluyor. Dolayısıyla artık Bodrum’un bu alandaki gücü ve geleceği dünyaca kabul görüyor.
Yerli yabancı yatırım
2020 itibarıyla kişi başı turist geliri 700 doların üzerinde seyreden Türkiye’de üst segmentteki yabancı turist, her yıl bölgeyi keşfetmeye devam ediyor. Kaynak pazar Avrupa’nın öne çıkan aileleri, ABD ve Uzak Doğu’nun meraklı ve nitelikli gezginleri, konaklamalarında mutlaka Bodrum’un yolunu tutuyor. Bu konaklamaya, kaliteli hizmet, iyi mekanlar, tanınmış markalar, üst düzey sağlık imkanları eşlik ediyor. Sosyal ve kültürel hayatın dolu dolu hemen her mevsimine yayıldığı Bodrum, bu açıdan da turizm merkezleriyle arasındaki farkı ortaya koyuyor. Mandarin Oriental, Swiss, Six Senses Kaplankaya, Akfen Loft, Caresse, Mesa, Amanruya, Radisson Collection gibi pek çok yerli ve yabancı marka Bodrum’un onlarca markalı adresinden bazıları olurken; pandemi yatırımları geciktirse de yeni markalar çoktan yerlerini buldu. Marinası ve otel grupları kendi içlerinde ayrıca markalar geçidine sahne oluyor.
12 ay yaşam başladı
Dünyanın sayılı koylarını barındıran Bodrum’un yıllardır hayali, 12 ay boyunca canlı bir hayat oluşturmaktı. Yatırımların altyapıları da bir gün bu değişime uygun olarak hazırlandı. Hiç beklenmedik bir anda, bu hayali gerçekleştiren ise koronavirüs salgını oldu. Uzaktan çalışma imkanı; doğaya yakın olma ve dinginlik ihtiyacı pek çoklarının yolunu Bodrum’a çıkardı. Üstelik bu sadece yerli bir hareket de olmadı. Bodrum’a yerleşen, uzun dönemli kiralamalar yapan İngiliz, Amerikan, Rus, İsveçli gibi pek çok milliyetten insanlar da var. 2020 yılında başlayan bu talep artışı, 2021 boyunca da sürüyor. Bölgenin nüfusunun bu süreçte çeşitli dönemlerde onbinlerce arttığı görüldü.
Lükste sayılı destinasyonlardan
Bodrum’da yerli ve yabancı yatırımın pandemi sürecinde de hız kesmediğini hatta artarak devam ettiğini bizzat gözlemlediklerini anlatan Caresse, a Luxury Collection Resort & Spa, Bodrum’un yatırımcısı Büyükhanlı Kardeşler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Volkan Büyükhanlı, ilginin katlanarak devam etmesinde altyapı yatırımlarının gerekliliğine vurgu yapıyor. Büyükhanlı, markaların bölgedeki atağına dikkat çekiyor ve şöyle diyor: “Bodrum, lüks turizminin dünyadaki sayılı destinasyonlarının artık başında geliyor. Bu yıl özellikle dünyanın önde gelen markalarının uzun vadede yatırım yaptığını görmek çok sevindirici. Bu yatırımların doğru ve kalıcı olmasını sağlamak için de hepimize görev düşüyor. İlçenin altyapısının geliştirilmesi, tarihi ve kültürel dokunun korunması, tüm ilgili mercilerin Bodrum özelinde konumlandırma ve iletişim çalışması yapması ve destek vermesi ile Bodrum’a olan bu ilgi yükselerek devam edecektir.”
Piyasada hızlı artış var
Elbette bu salgın sürecindeki talep artışı, yazlık konut piyasasında rasyonel olmayan bir yükseliş getirmedi değil! EVA Gayrimenkul Değerleme Direktörü Filiz Akkaya’nın aktardığına göre, yazlık konutların ortalama metrekare satış fiyatı 60 bin liraya dayanırken, denize çok yakın manzaralı ve yeni evlerin 3-4 aylık sezonluk kira fiyatları ise 250 bin-300 bin liraya kadar yükseldi. Akkaya, Bodrum’da, uzaktan çalışma sisteminin devamı ile artık kışlık kiralamaların da azımsanmayacak kadar olduğunu belirtti.
Genç profesyoneller girişimciler…
Çağdaş Holding İcra Kurulu Üyesi Dağlarca Çağlar, Bodrum’da yaşamın 12 aya yayıldığını, uzaktan çalışma modellerinin ise bu yaşama ciddi destek verdiğini değerlendiriyor. Çağlar, “Artık genç profesyoneller ve girişimciler de Bodrum’un kış sakinleri arasında. Bu da bence Bodrum’un gelişmesi ve çeşitliliği için çok önemli” diyor. Bodrum’a yabancıların ilgisinin çok net şekilde arttığının gözlemlendiğini de paylaşan Çağlar, Bodrum’un yüksek potansiyeline erişmek için çalıştıklarını dile getiriyor.