SKORER
PEMBENAR
CADDE
YAZARLAR

BEYİN SAĞLIĞIMIZ İÇİN

.

Milliyet Haber

Hepimiz parlak, net bir zihin istiyoruz fakat bunun için aramızda kaç kişi yeterli çabayı gösteriyor? Kendimize özen gösterme kararı aldığımızda genelde ilk refleksimiz, iyi geldiği söylenen bir takviye veya besine başvurmak oluyor ama asıl yapmamız gerekenler bunlar değil. Biraz olsun inisiyatif almalı ve kendi hayatımız hakkında söz sahibi olmayı öğrenmemiz gerekiyor.

Bugün de size beynimize, zihnimize iyi gelenleri yazmak istedim. Öncelikle sizi heyecanlandıracak takviyelerden ziyade biraz efor sarf etmeniz gerektiğinden bahsedeceğim.

İşleri karıştırın: Öncelikle dümdüz bir hayat yaşamayı bırakın, işleri biraz karıştırın. Çocukken tersten yazmaya veya konuşmaya çalışıyorduk hatırlar mısınız? Amerika’da bir üniversitede araştırmacılar, ‘nörobik’ adını verdikleri, beyni yeni şekillerde düşünmeye zorlayan egzersizler yarattılar. Beş duyumuz öğrenmenin anahtarı olduğu için onları farklı şekilde çalıştırmayı tavsiye ediyorlar; sağ elinizi kullanıyorsanız sol elinizi kullanmaya çalışan, işe her zaman gittiğiniz yoldan değil başka yollardan gitmeyi de deneyin.

Egzersiz yapın: Fiziksel aktivite diğer organlar kadar beyne giden kan akımını da artırır ve beyin hücreleri arasındaki iletişimi güçlendirir. Yürümek veya yüzmek gibi nabzı da hızlandıran egzersizler hafızaya, hayal gücüne ve planlama becerinize yardımcı olacaktır.

Video oyunları oynayın: Birkaç araştırma, video oyunları oynamanın beynin hareket, hafıza, planlama ve ince motor becerilerini kontrol eden kısımlarını geliştirdiğini ortaya koyuyor. Bu oyunlar sadece çocuklar için değil yani…

Bir müzik aleti çalın: Hayatın erken dönemlerinde bir müzik aleti çalmayı öğrenmek, yaş aldıkça daha net bir zihin sahibi yapar sizi. Hafıza ve planlama gibi çok da müzikle ilgisi olmayan zihinsel işlevlerinizi artırır.

Sosyal medya detoksu yapın: Sosyal ağ hizmetlerinin psikolojik etkilerini konu alan Cyberpsychology, Behavior and Social Networking dergisinde yeni yayınlanan bir araştırmaya göre, bir hafta boyunca sosyal medyadan uzak kalmak, kaygı ve depresyona iyi geliyor. Çalışmada yaşları 18-72 arasında değişen 154 kişi iki gruba ayrılıyor; bir grup sosyal medyada vakit geçirmeye devam ederken, diğer gruptakiler bir hafta boyunca uzak duruyorlar. Araştırma sonunda sosyal medyayı bir hafta boyunca bırakanlarda depresyon, kaygı bozukluğu skorlarında iyileşme kaydedildiği gözleniyor. Cep telefonunuzu bir kenara bırakıp sakin kalın, derin nefes alın, meditasyon veya yoga yapın yada sizi güldürecek bir şeyler bulun.

Yeterince uyuyun: Yeni bir şeyler öğrenmeye başlamadan önce ve sonra yeterli uyku hiç tahmin edemeyeceğiniz kadar önemli. Yorgunken bir şeyler öğrenmeye başlamak, odaklanmayı zorlaştırabilir. Öğrendikten sonra uyuduğunuzda ise yeni öğrendiğiniz bilgiler beyinde bir dosyada kaydedilir. Her gece 11-12 de uyuyup sabah 7-8 de uyanacak şekilde deliksiz bir uyku, kendiniz için yapacağınız en iyi şeylerin başında geliyor.

Arkadaş edinin: Araştırmalar, sosyal aktivitelerin zihni geliştirdiğini gösteriyor. Evde, işte, her yerde konuşacak birilerini bulun.

Sağlıklı diyet şart: Orta yaşlarda obez olmak, sizi erken demansa sokabilir. Bunun için de yapılacaklar çok zor değil:

Yiyecekleri kızartmak yerine pişirin veya ızgara yapın.

Zeytinyağı gibi iyi yağlar kullanın.

Bol sebze tüketin.

Balık sofranızdan eksik olmasın.

Ceviz, badem ve yer fıstığını yeteri kadar tüketin.

Takviye önerileri

Vücudunuzdaki Vitamin D, E, B6, B9 ve en önemlisi de B12 seviyelerine bakılmalı ve gerekiyorsa takviyeleri mutlaka yapılmalı. Yapılmalı diyorum çünkü damardan veya kalça içine yapılan uygulamaları tercih ettiğimi beni biraz olsun takip edenler bilirler. Belirli hastalık durumları ve ağızdan alınması gereken D vitamini haricinde, bağırsaktan emilimi az olduğu için, ağızdan takviye alınması gereksiz hatta karaciğer ve böbrekleri yorduğu için zararlıdır. Kolin de alınması gereken takviyelerden biri, bunu ayrıntılı olarak çok yakında sizlerle paylaşacağım.

Omega-3 ise beyin fonksiyonları için çok önemli ancak bunu yiyeceklerden karşılamaya çalışmak gerekiyor. Bunun için de günde bir çorba kaşığı chia tohumu veya bir çorba kaşığı öğütülmüş keten tohumu yeterli. Omega-3’ün takviye olarak alınmasının kanser ve kalp hastalıkları açısından risk oluşturabileceğini daha önceki yazılarımdan birinde paylaşmıştım.

Sağlıklı kalmak çok zor değil. Sadece biraz olsun inisiyatif ve süreçte aktif rol almayı gerektiriyor. Benim bu yazıları oluştururken danıştığım değerli uzmanlar gibi lütfen sağlığınıza ilgili her konuda uzman fikri almayı ihmal etmeyin.

Bilginin ve bilimin ışığında sağlıklı günler dilerim.

Yazarın Diğer Yazıları

  1. OBEZİTE CERRAHİSİ OLDUNUZ, BİTTİ Mİ?
  2. Besinleri enerjiye dönüştüren vitamin: B1
  3. Konuşmazsak olmaz; B6 vitamini
  4. Maymun çiçeği virüsüne dair
  5. Kurban'da sağlık önceliğimiz olsun
  6. Nutrigenetik ve nutrigenomik
  7. Kişiye özel beslenmede altın standart: Genetik testler
  8. Sağlık sektöründe anlamlı iş birliği
  9. Beyin tümörlerine biyoteknolojik çözüm
  10. BEYİN SAĞLIĞIMIZ İÇİN

© Copyright 2022

Türkiye'den ve Dünya’dan son dakika haberler, köşe yazıları, magazinden siyasete, spordan seyahate bütün konuların tek adresi milliyet.com.tr; Milliyet.com.tr haber içerikleri izin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez, kanuna aykırı ve izinsiz olarak kopyalanamaz, başka yerde yayınlanamaz.