Sinema ve televizyon sektörünün marka dergilerinden Amerikan Variety’nin internet sayfasında, 16 Ekim’de yayınlanmış Nick Varelli imzalı ‘Türk Televizyonu Yurt Dışında Daha Çok İzleyiciye Ulaşıyor’ başlıklı bir makaleye rastladım. Varelli, sektörün önemli isimleriyle konuşmuş ve bilgiler almış. İlgimi çeken ayrıntıları paylaşmak istedim.
Reklam geliri artmış
Yazıda, 2017 reklam gelirinin 1.3 milyar dolar olduğu yazıyor. Karşılaştırma 2016’yla yapılmış. 1.22 milyar dolarmış. (IHS Markit Araştırma Şirketi’nin verileri. Yabancı bir şirket olması ilginç. Bizde TV sektörü ketumdur!) Global Agency’nin sahibi İzzet Pinto’nun saptaması ilginç. Pinto, yılda ortalama 70 dizinin gösterildiği yerli piyasadan, yurt dışına 10 dizinin ihraç edildiğini, 4-5 tanesinin uluslararası başarıyı yakaladığını belirtiyor. Yerli dizilerin yurt dışı pazarlamasını yapan Eccho Rights şirketinin verilerine göre, geçtiğimiz yıl, bizim yerli diziler800 saatlik bir artış göstermiş.
Maliyet bölüm başına ne kadar?
Bölüm başı maliyeti için değişik rakamlar verilir. Nick Varelli’nin verdiği rakama göre, bir yerli dizinin bölüm başı maliyeti 3 trilyona kadar ulaşıyor. Yerli star isimlerin, altı haneli rakamlarla bölüm başına para aldıklarını belirten Varelli, bu yıl bazı ‘star projelerinin’ bekleneni veremediğinin de altını çiziyor.
Sırlar hafiften aralanmaya başladı
‘Hayat Sırları’ için ev ahalisi, “Yahu bir şeyler gitmiyor” diyordu. Baktım, eleştirilerin ortak noktası bu. Görünürde sırlar var da “Ver biraz ucundan” dedirtiyordu. Dizinin senaristi Mahinur Ergun bu hafta, “Durun kardeş, gelecek, ne sabırsızsınız!” mesajı verdi.
Ev ahalisi her sahnenin oyuncu performansını beğeniyor. Bir tek Hazar Ergüçlü’nün sahnesi gelince... Ekin Koç kardeşimiz toparlamaya çalışıyor diyelim. Şimdi avukat hanım olarak bir uğraş içine girecek. Olaylar bir nebze örtebilir açıkları.