CNBC-E’deki ‘Finans Cafe’de Gülay Afşar’ın konuğu yapımcı Faruk Turgut sektörle ilgili net açıklamalar yaptı. Bunda Afşar’ın rolü büyüktü. Afşar, 3-4 konuğu ağırlıyor. Farklı sektörlerde. Küçük küçük ayrıntıları soruyor ve ortaya büyük resmi çıkarmasını biliyor. Dizi sektörüyle ilgili bölüm de öyleydi. Ben de canlı telefon bağlantısıyla (ki hiç sevmem!) maydanoz oldum sohbete. Turgut bir dizinin kanala maliyetinin 350-400 bin TL arasında olduğunu söyledi. Bir dizinin oyuncu ve teknik ekibinin ortalama 130 kişiyi bulduğunu belirtti. Dizilerin en çok maliyeti ise ‘başrol oyuncusu’ oluyor. Turgut toplam maliyetin yüzde 25’inin oyuncu ücreti olduğunu söyledi. Türkiye’ de ‘star oyuncuların’ çok iyi para aldığını vurguladı.
Bir dizinin tutacağı kaç bölümde anlaşılır?
Faruk Turgut 4 - 6 bölümün sınır olduğunu söylüyor. Yani dizinin iş yapıp yapmıyacağı bu bölüm aralığında anlaşılıyor. Reklam pastası 3 milyar doları bulmuş. Bu rakamın çok iyi olduğunu söyledi. Zaten diziler biz izleyiciler izlesin diye değil reklamlar izlensin diye yapılıyor! Peki bir yapımcı bir diziden ne zaman para kazanmaya başlar? Bu sorunun cevabı Gold Film yapımcısı Faruk Turgut’a göre şöyle; birinci sezon para kazanılmaz. İkinci ve üçüncü sezonda yapımcı para kazanmaya başlar.
İhraç dizilerin bölüm başı fiyatı nedir?
Yerli dizilerin ulaştığı izleyici sayısı yani ülke sayısı epey geniş. Peki bundan para kazanılıyor mu? Faruk Turgut bir rakam verdi; ortalama bir yerli dizinin bölüm başına yabancı bir ülke televizyonundaki gösterimi için ödenen ücret 10 bin dolar. “Çok komik bir fiyat” dedi. Ee, Amerikan dizileri var, Brezilya dizileri var...
REHBERiM
BUSH 11 EYLÜL’ Ü ANLATIYOR
Saldırının 10’uncu yıldönümünde National Geography, George W.Bush’la bir röportaj yapmış. O anlarda başkanlık katında neler oldu? Ne kadar ayrıntı verilir bilemem. Ama o anları yaşamış bir başkandan yine de küçük ayrıntıları yakalamak mümkün olabilir. Bu açıdan ilginç buldum. (21.00)
NTV’de ‘Sarı Yapraklar’da Amerika’da yaşayan Türkler’in gözünden 11 Eylül saldırısıyla ilgili bir çalışma yer alıyor. (16.15)
İZLEMEYENLER İÇİN BİR ‘NEFES’ DAHA
‘Nefes - Vatan Sağolsun’ yine yayınlanıyor. Çok konuşuldu bu film üzerine. İzleyemeyenler için hatırlatma (FOX/19.45)
NOT DEFTERiMDEN
NOT DEFTERiMDE
TANJU’ NUN HAYALİNDEKi KADIN KİMMİŞ?
‘Yasemin’in Penceresi’ programı çok ses getirirdi bir dönem. Yasemin Bozkurt gayet hoş yapardı. 1997’de Tanju Çolak’ı konuk almış. Çocalk’ın hayatının resmi geçidi olmuş program. Programa katılan bir arkadaşı Tanju için “Gençliğinde hayalinde Hülya Avşar vardı” demiş. “Hayaller gerçek oluyor” diye boşuna dememişler...
İLK MUHAFAZAKÂR EŞARP REKLAMI SES GETiRMiŞTi
Sanırım ilk o reklamlardı. 1990’lı yıllar muhafazakar kesimden hanımların farklı bağlama stillerine geçtiği dönemler. İlk tesettür kataloglarının da hazırlandığı yıllar. Kanal 7 işte tam o yıllarda bir reklamı yayınlıyor ekranda. Bir bey limuzinin kapısını açıyor. Hanımlar çıkıyor. Doğru Galleria’ya gidiyorlar (AVM olarak en meşhuru orasıydı!) eşarplardan alıyorlar, salına salına çıkıyorlar. O yıllar bu reklama Hasan Kaçan çok bozulmuş Aksiyon dergisinde bir de yazı çakmıştı...
BÜLENT ERSOY’UN SÜTLÜ KLiBi
Bülent Ersoy’un ‘Mazallah’ adlı albümün çıkış şarkısına çekilen klip o dönem ortalığı karıştırmıştı. Bülent Ersoy klipte süt banyosu yapıyordu. ‘Magazin Forever’ programında klip için kullanılar sütün maliyeti açıklanıyordu; 29 milyon lira!