Sina Koloğlu

Sina Koloğlu

s.kologlu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Türkiye, hem televizyon hem de internet üzerinden içerik sağlama konusunda ve paralı TV sektöründe kendi bölgesinde neredeyse bir numara.

Ülkenin jeopolitik konumu önemli. Sadece ‘siyasi’ değil, ‘eğlence’ sektörü de bir veridir. Emperyalizm sadece silah satmaz eğlence de satar. Eurodata TV ve Digital TV Research verileri farklı olsalar da bir gerçeğin altını çiziyor.

Dizi yükselen yıldız

Fransız Le Monde gazetesinde 3 Temmuz’da radyo ve televizyon sayfasında, Avrupa’daki dizilerin durumuyla ilgili bir makale yayınlandı. 1 - 3 Temmuz tarihleri arasında Fontainebleau’da gerçekleşen dizi festivaliyle ilgili bir yazıydı.

Haberin Devamı

Bu vesileyle önemli televizyon araştırma şirketlerinden Eurodata TV yaptığı bir araştırmaya yer vermiş yazıda. Avrupa’da son altı aylık verilere göre, tüm televizyon yayınlarının yüzde 24’ünü diziler oluşturuyor. Ben bu köşede, ‘televizyon sadece dizi değil’ diye kızıyorum. Ama gerçek bu. Evet, bizde rakam yüksek. Bu yaz 18 diziyle tanıştık, daha da tanışacağız. Şimdilik yeni sezon için 26 diziden söz ediliyor.

2014 - 2015’de yenisi ve eskisiyle 83 dizi gördük. Her akşam iki yeni dizinin yayınlandığı günleri hatırlayın. Yaz dönemi gündüz kuşağında çok izlenen kanallarda ne var? Sadece dizi. Bir gerçek, bu yüzde 24’lük artışın içinde Türk dizileri de yerini aldı. Bir başka gerçekse; Doğu Avrupa, Rusya, Eski Sovyet Cumhuriyetleri Türk dizilerinin müdavimleri olmaya başladı.

Giderek artıyor

Eurodata TV’ye göre, Avrupa’da en çok dizi izleyen ülke Türkiye. Ardından Türkiye’yi Makedonya takip ediyormuş. Avrupa’da yayınlanan dizi sayısında 2014 yılı, bir önceki yıla göre yüzde 6.8 artış göstermiş. Sanırım bu yüzdenin büyük bir bölümünü biz elimizde bulunduruyoruz.

İnternet gelirlerinde Türkiye

TV Digital Research araştırması Orta Doğu, Doğu Avrupa ve Afrika üçgeninde Türkiye’nin yıldızının parladığını gösteriyor.

Yani bir başka bölgenin verilerinde yine Türkiye var! Bizi ‘Orta Doğu’ ülkesi olarak gören veri diyelim! OTT (Over The Top) internet üzerinden içerik dağıtımın yeni büyüyen pazarı.

Haberin Devamı

Yapılan araştırmada bu alanda 2014 - 2020 arasında gelirlerini en fazla yükseltecek iki ülke var; Rusya ve Türkiye. Öngörülen rakamlarsa, Rusya için 795 milyon dolar, Türkiye için 219 milyon dolar.

Dizi internetten izlenir

İnternetle televizyonun iç içe geçtiği isteğe bağlı yayın da ayrı bir gelir kapısı. Abone sayısındaki artışta Türkiye bu bölgede yine Rusya’yla ön sırada. 2014’le 2020 arasında Rusya, internet Pay TV vs. abone sayısına 8 milyon 970 kişi daha ekleyecek. Türkiye’nin 2 milyon 370 binlik bir artış sağlayacağı öngörülüyor.