Geleceğin haber kanalları, televizyon anlayışının değişmesi ile başka bir havaya bürünüyor.
Yeni slogan, Sky News’ten geliyor:
“Eğer haber kanalı olamıyorsan, yeniden üretmek lazım...” Peki nasıl?
2020’DE TV NE OLACAK?
Televizyonun başından yavaş yavaş ayrılacağımız söyleniyor. Daha bize sıra gelmedi ama ABD ve Avrupa’da konuşuluyor “Şu Netflix ne yapacak?” diye...
2020 yılına geldiğimizde ‘İsteğe bağlı program, dizi izleme’ tüketicinin yüzde ellisini oluşturacak... Ericsson ConsumerLab araştırması dünyada televizyon ve internet gidişatına dair daha başka rakamlar da veriyor.
Yüksek sürümlü sabit iletişime sahip dünyada
1 milyar ev...
50 milyar insan, çevrimiçi bağlantıda olacak, bunun 15 milyarı mobil internet ağlarından yararlanacak. Adamlar bugünden veriler hakkında bilgi veriyor.
Bu ne demek oluyor? Vatandaş televizyon ekranının önünde çekirdek çitlemeyi bırakacak, internetten olaya takılacak.
Bu, ekran başındakilerin sayısını giderek azaltacak!
DİZİ STOKLAMA DEVRİ GELİYOR
Bu gidişat, program ve özellikle televizyon dizilerinde ‘anlayış’ değişikliği sağlayacak.
İnternetten ‘toplu dizi izleme’ yaygınlaşacak. Yani ‘Gülru’ ile ‘Gülfem’in saç saça baş başa kavga sahnesi kesilip, “Haftaya ne olacak?” diye beklenmeyecek! Dikkat ederseniz, her kanalın internet sitesinde diziler kilo ile... Stok program, stok dizi... Bu, ‘karar verici tekellerin’ de bize dayatması...
Benim de hiç hoşuma gitmiyor...
Elinde bir tane alet, yolda dizi izle mesela ya da bir aracın içinde. Ben eski kafalıyım, yani ‘Önümüzdeki hafta ne olacak?’ takımından. Gelecekte ‘çok uluslu tekeller’ ne düşünüyor, nasıl bir çerçeve çiziyorlar bize, bunu anlatmak istiyorum.
İşte haber kanalları da bu gidişatın içinde kendilerine yeni yollar arıyor...
HABER YETMİYOR... O ZAMAN?
Bizim haber kanallarını bu konuda tebrik ediyorum.
Çünkü “Haber kazandırmıyorsa, başka çözümler ara.” CNN CEO’su Jeff Zucker’in mesajı bu...
‘Yaşam zevki, eğitici programlar’ yani, belgeseller... Haber kanalları ‘Discovery Channel’ ile ‘yemek kanalı’ arasında bir yerde üstüne de haber!
Bizde bunun alası yapılıyor oysa.
Bilmem CNN patronu, CNN Türk’ü izliyor mu?
Mesela bizde, kamu televizyonu TRT’nin haber kanalı, Alman Bundesliga yayınlıyor... Başka kanal var mı ‘devletin haber kanalı’ olup maç yayınlayan?
HIZLI HABER, TEK FORMÜL
Haber kanallarının 2020’lerdeki hali bir nevi ‘İnternet ortamında haber vermek’ diye özetlenebilir.
Blog yazarlar, hızlı haber, ses getiren flaş haberler, röportajlar... (6 senede çok savaş olur, daha bitmez bizim buraların derdi!) Asıl, haber videoları... Bunu iyi kullanan, çok izlenecek.
CBS mesela şunu söylüyor:
“Uydudan yapılan yayın çok pahalı, video daha ucuz.”
O zaman yüklen cbs.com sitesine...
Güçlü bir internet ile rakiplerine epey fark atmış. Russian Today, (uydusu olan takip ediyordur) haber videoları hayli zengin.
Youtube’da günde 1 milyon ortalama tıklanması varmış...
Tüketici gözünde 2020’de video görüntü akışı ile kanaldaki yayın arasında bir fark kalmayacak... Daha çok bilgisayar, daha çok cep telefonu, haydi Türkiye!