Son Güncellenme:
6502 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile tüketicilerin çıkarları ayıplı mal ve hizmetlerden doğan zararlar karşısında güvence altına alınmıştır. Kanun kapsamında, tüketicinin bir malı teslim aldığında malın sahip olması gereken özelikleri taşımaması ya da örnek oluşturan modele uygun olmaması durumuna ayıplı mal adı verilir.Ürünün etiket, ambalaj, kullanma kılavuzu ya da her türlü reklam ve ilanında belirtilmiş özelliklerden bir ya da birden fazlasını taşımaması durumunda ya da muadili mallara göre tüketicinin faydasını azaltan ya da tamamıyla ortadan kaldıran, hukuki ve ekonomik yönden eksiklik taşıyan mallar da ayıplı mal olarak kabul edilir. Satış sözleşmesi gereğince satıcı, malı sözleşmeye uygun olarak teslim etmek durumundadır. Ayıplı mal durumunda tüketici seçimlik haklara sahiptir.
Ücretsiz onarım veya değişimin satıcı açısından orantısız güçlük yaratması halinde, tüketici ücret iadesi ya da indirim talep edebilir.
Ayıplı mala ilişkin tüketiciler 2 yıllık yasal garanti süresi içerisinde hak iddia edebilir. Tüketicinin ilk 6 ay içerisinde başvurması halinde, teslim sırasında malın ayıplı olup olmadığının ispatı satıcının sorumluluğundadır. 6 aydan sonra yapılacak başvurularda sorumluluk tüketiciye aittir. İnternet alışverişlerinde ise 14 gün içerisinde herhangi bir gerekçe göstermeden ürün iadesi yapılabilir.
İmar planı ve projesi uygun olmayan, teknik eksikleri olan konutlar da ayıplı kabul edilir. Bu tür konutlar 6502 sayılı Tüketici Kanunu kapsamında güvence altına alınır. Bu kapsamda ayıplı konutun ödenen bedelin geri iadesi ya da yeni bir konutla değiştirilmesi gibi süreçler işler.