Geri Dön

Serhan Acar yazdı: Otomobil sporlarında yeniden gaza basıldı

2010’ların başlarından itibaren adeta kan kaybeden otomobil sporları, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED)’nun 2015’ten bu yana attığı kararlı adımlar ve sistematik çalışmalar sayesinde yeniden yükseliş trendine girmiş vaziyette...

Serhan Acar yazdı: Otomobil sporlarında yeniden gaza basıldı

Ülkemizde otomobil sporlarına karşı olan ilginin yeniden yükselmeye başladığı; sporumuzun daha popüler olduğu bir dönemi keyifle takip ediyoruz. 2010’ların başlarından itibaren adeta kan kaybeden otomobil sporları, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED)’nun 2015’ten bu yana attığı kararlı adımlar ve sistematik çalışmalar sayesinde yeniden yükseliş trendine girmiş vaziyette.

Başlangıç 2016 sezonu

Kurucu Başkan Oyman Atabay’ın dönemini takiben Mümtaz Tahincioğlu’nun TOSFED Başkanı olduğu 2000’li yıllarda, otomobil sporları, büyük bir popülerlik yaşamış; ülkemiz seneler boyu, üst üste Formula 1, Dünya Ralli Şampiyonası, Dünya Binek Otomobiller Şampiyonası, Avrupa Ralli Şampiyonası gibi organizasyonlara ev sahipliği yapmıştı. Mümtaz Tahincioğlu’nun ardından gelen 2013-2015 döneminde, sporumuz kişisel hırslarla, yapılan yönetimsel yanlışlarla gerçek anlamda para, prestij ve kan kaybetti. Bu dönemin başkanının, aldığı hak mahrumiyeti cezasıyla başkanlığının sona ermesini takiben, Serkan Yazıcı’nın 2016 sezonundan hemen önce TOSFED’in başına geçmesi, spor için adeta yeni bir dönemin başlangıcı oldu.

Daha önce dört kez Türkiye Ralli Şampiyonluğu bulunan spor aşığı işadamı Serkan Yazıcı, klişe tabirle ‘tam bir enkaz’ devraldı. TOSFED’in toplamda yaklaşık 500.000 $ borcu vardı.

Önce Serkan Yazıcı, sonra da 2019’dan beri Başkanlık görevini yürüten mevcut başkan (ve eski sporcu) Eren Üçlertoprağı liderliğinde atılan adımlar ve ‘spor için hizmet etmeyi’ tek hedef olarak gören politika sayesinde, son yıllarda spor yeniden popüler hale geldi ve yükselişe geçti. Nasıl mı? Beraber inceleyelim.

Kurumsallaşma adımları…

2015’e kadar süren tatsız dönemin ardından, bugün TOSFED’in Onursal Başkanı olan Serkan Yazıcı döneminde, Gençlik ve Spor Bakanlığı ile gelişmeye başlayan ilişkiler sayesinde; devletin desteği sporda yeniden hissedilmeye başlandı. TOSFED, son dönemde Bakanlık nezdinde, prestiji artan, değer verilen, kurumsal işleyiş açısından takdir edilen ve hatta örnek gösterilen federasyonlardan birisi haline geldi. Marka değeri her geçen gün artan sporun ve federasyonun öz gelirleri, sponsorluklarla beraber ciddi oranda arttı. Red Bull, Tofaş-Fiat, AVIS, Shell, Petlas, Bitci.com gibi sektöründe öncü firmaların yaptığı sponsorluklar sayesinde, ulusal organizasyon yapan kulüplere, büyük maddi destek sağlanmaya başlandı. Böylece ulusal ve mahalli organizasyonlarında sportif başarı çıtası yukarıya taşınmaya başlandı.

Geçmiş yıllardan gelen bütün borçlarını temizleyen Federasyon, tüm işletme giderlerini, devlete yük olmadan ‘kendi öz gelirleri ile’ karşılamaya başladı. Ayrıca Uluslararası Otomobil Federasyonu FIA’nın en üst yönetim organı olan Dünya Motorsporları Konseyi ve 12 farklı komisyondaki Türk delegelerimiz ile TOSFED, dünyada spora yön veren federasyonlardan birisi haline geldi.

Sportif başarılar…

Son beş senede üç tane Dünya Ralli Şampiyonası (WRC) organizasyonu, iki tane Formula 1 yarışı ve kulüpler tarafından yüzlerce ulusal ve mahalli yarış, her geçen gün yükselen bir organizasyon çıtası dahilinde organize edildi.

Sportif branşların hemen hemen hepsinde, son yıllarda görülmemiş kadar yüksek yarışma sayılarına ulaşıldı.

Aktif şekilde otomobil sporu organizasyonu düzenleyen kulüp ve il sayısında önemli bir artış yaşandı. TOSFED, 2020 sezonunda pandemi şartlarında hem Formula 1, hem de WRC’yi organize edebilen dünyadaki iki federasyondan birisi oldu.

Ayhancan Güven, Salih Yoluç, Berkay Besler, Cem Bölükbaşı, Ali Türkkan ve Mustafa Çakal gibi milli sporcularımız ile Castrol Ford Team Türkiye, Racing Team Turkey, Borusa Otomotiv Motorsport ve TOK Sport WRT gibi takımlarımız, yurt dışında yarışlar kazanarak farklı ülkelerde İstiklal Marşı’mızı dinlettiler.

Sosyal sorumlulukları unutmamak lazım…

Koruma Programı’nda en yüksek seviye olan 3 yıldızla akredite edilen ilk ralli oldu. Devamında çevre duyarlılığı konusundaki çalışmalar, ulusal yarışlarda da başlatıldı. TOSFED Kadınlar Komisyonu ile pozitif ayrımcılık yaparak, sporumuzdaki kadın sporcu ve görevli sayısını arttırmak hedefiyle çalışırken; Engelliler Komisyonu ile otomobil sporlarına tutkun engelli vatandaşlarımız görevli, medya mensubu ve sporcu olarak sporun içine çekilmeye başlandı.

Öte yandan Velinin Karnesi projesiyle, 20’ye yakın ilde, ilkokul seviyesindeki 11.000’den fazla çocuğa trafik eğitimi verildi. ‘Evde kal, hareketsiz kalma’ sloganı çerçevesinde pandemi döneminde başlatılan ve TRT Spor 2’den de yayınlanan, resmi dijital şampiyonalar sayesinde TOSFED, FIA nezdindeki 146 federasyon arasında bir ilki gerçekleştirdik.

Popülerleşmenin rakamlara yansıması…

Son dönemde yapılan tüm tanıtım ve pazarlama çalışmaları sayesinde, 2019 sezonunda, Ajans Press raporlarına göre yazılı basında yaklaşık 29 milyon dolar, görsel basında 32 milyon dolar olmak üzere, otomobil sporları Türkiye’de toplamda 61 milyon dolarlık bir reklam eşdeğerine ulaştı. Bu rakam, 10 sene önce 1 milyon dolar dahi değildi. Öte yandan FIA tarafından yaptırılan bağımız bir araştırmaya göre, FIA’ya üye olan 146 ülke arasında, 2015-2019 yılları arasında motorsporlarına ilginin en çok arttığı 6 ülkeden birisi Türkiye oldu.

Son dönemde S Sport’un Formula 1 yayınlarına daha da fazla ağırlık vermesi, Netflix’teki Drive to Survive belgeseli ve F1’in ticari sahibi Liberty Media’nın yaptığı sosyal medya-dijitalleşme atağı da otomobil sporlarına olan ilgiyi artıran diğer etkenler oldu.

Yeni dönemin hedefleri

TOSFED’in hafta içi yapılan Genel Kurulu’na, camianın neredeyse tamamının desteğini alıp tek başkan adayı olarak katılan Eren Üçlertoprağı ve yeni Yönetim Kurulu, 2024’e kadar sürecek olan yeni dönem için, üç ana hedef açıkladı: sportif başarılar ve kurumsallaşmanın devam ettirilmesi, tesisleşme ve sporcu keşfetme-yetiştirme programları. Ayrıca, bir anlamda bu üç ana konunun da kesişim noktası olarak görülebilecek önemli bir hedeften daha bahsedildi: İstanbul Park pistini, yeniden Türk sporunun hizmetine kazandırmak için gereken çalışmaların yapılması.

Kısacası otomobil sporlarında, iyi yönde olan gidişat, daha da ivme kazanacak gibi duruyor. Sporun yeniden bu kadar gündemde olmasının verdiği memnuniyetle, tüm camianın birlikte hareket edeceği heyecanlı ve yeni bir dönemin arefesindeyiz. Tek yapmamız gereken, çok sevdiğimiz otomobil sporlarını daha da iyi bir noktaya taşımak, hak ettiği yerlere ulaştırabilmek için, tam gaz, çalışmaya devam etmek.

Sporcu yetiştirmenin önemi…

TOFAŞ’ın büyük desteğiyle düzenlenen TOSFED Yıldızını Arıyor projesiyle keşfedilen yeni yetenekler, sonraki sezonlarda ulusal şampiyonalarda ücretsiz olarak yarıştırıldı. Sporumuzun geleceği için çok önemli olan karting branşında, yarış sayısı rekor seviyede artarken, geleceğin yıldızlarını yetiştirebilmek için hayata geçirilen TOSFED Karting Akademisi kapsamında 4 kez dünya karting şampiyonu İtalyan pilot Lorenzo Travisanutto ülkemize gelerek, tüm mini ve junior kategori sporcularımıza ücretsiz olarak sürüş eğitimi verdi.

Serhan Acar yazdı: Otomobil sporlarında yeniden gaza basıldı

Ali Tandoğan Skorer'e konuştu! "Futbolcular Sergen Yalçın'a karşı tavır aldılar"
YAZARLAR
TÜM YAZARLAR

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber