09.06.2010 - 15:33 | Son Güncellenme:
“Bir Şehir Hikayesi, Konstantiniyye–İstanbul” İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı tarafından öngörülen temel kriterler nazara alınarak hazırlanan özgün bir müzik projesidir. “Tarihin tanığı müzik” konsepti bağlamında İstanbul’un Avrupa uygarlıkarıyla karşılaştığı kırılma noktalarıyla kültürlerarası ve medeniyetlerarası etkileşimleri ve bugünün İstanbul’u ile paralellikleri konu edinmektedir.
Etkinlikte, İstanbul’da özgün şehir müziklerinin oluşmasında belirleyici rol oynayan saray müziği, askeri müzik, etnik müzik, dini müzik, Anadolu’dan kente göçlerle doğu ve Arap temalı müzikler gibi kategorik etkiler orijinal tınılarıyla ve kronolojik bir süreç içerisinde
izleyicilere sunulacaktır.
Dünyaca tanınmış ve Amerika’nın ilk konservatuvarı olan New England Konservatuvarı’nda Müzikoloji Müzik Tarihi Bölüm Başkanı ve “Interculturel Institute”un kurucusu ve başkanı Prof. Dr. Robert Labaree, Osmanlı-Türk Müziği geleneğinin yaklaşık 350 yıl önce kaybettiği “Çeng” isimli Ortadoğu arpını “Kanun” mandallarını kullanmak suretiyle modifiye edip geliştirerek Türk Müziği’ nin günümüzdeki icra standartlarına kazandırmışltır. İzleyiciler etkinlikte Labaree’den “Çeng” çalgısını dinlemek imkanını da bulacaklardır.
BİR ŞEHİR HİKAYESİ, KONSTANTİNİYYE – İSTANBUL
Müzik Yönetmeni : Dr.Mehmet Ali Sanlıkol
Diploma, Berklee College Of Music, Caz Kompozisyon ve Film Müziği
Master, New England Konservatuarı, Caz Kompozisyon
Doktora, New England Konservatuarı, Kompozisyon
Dünya Vakfı (Boston, ABD) Kurucu Başkanı, Boston Emerson College’da öğretim üyesi olan, Dr. Mehmet Ali Sanlıkol, yaşamını Boston-ABD’de sürdürmektedir.
CD’ leri: Dünya Size Güller Bize, Kuş Dili, Lale ve Kılıç, Kıbrıs’ ın Sesi
Ali Ufki’ nin Mezmurları, Gel Gör Beni Aşk Neyledi .
DVD’ leri : Wisdom and Turkish Humor .
Albümleri : Audiofact ile, Black Spot, Asitane
Dr. Sanlıkol Bizans ilahileri, Seferad Yahudileri’nin maftrim repertuarı Ermeni besteciler, klasik Türk Müziği ve tasavvufi müzikler hakkında bu disiplinlerden gelen müzisyenler ile eklektik çalışmalar yapmaktadır.
Topluluklar:
Schola Cantorum (Yönetmen: Nektarios Antoniou),
Ensemble Trinitas (Yönetmen : Thomas Zajac),
The New England Drum and Winds Mehterhane,
Dünya İnce Saz Grubu,
Dünya Anadolu Folk Grubu,
Dünya Fasıl Grubu,
Dünya Arabesk Grubu,
Neyzen Ercan Irmak.
36 Müzisyen.
SUNUM :
İstanbul şehri tarihte çok uzun zaman hüküm sürmüş iki imparatorluğun başkenti olmuştur. (İlk on yüzyıl boyunca Roma İmparatorluğu’nun -Bizans-, ve 1453 yılından itibaren de, bir sonraki beşyüz yıl kadar Osmanlı İmparatorluğu’nun). 1923 yılında Osmanlı İmparatorluğu’nun sona ermesiyle birlikte İstanbul şehri de başkent olma statüsünü yitirmiş, fakat yeni kurulan modern Türkiye Cumhuriyeti’nin kültürel temeltaşı olmaya devam etmiştir. Şehrin mazisinin hatıraları -çoğu zaman farklı, ama bazen aynı, ve hatta zaman zaman da birbiriyle çatışan şekillerde- Ortadoğu, Doğu, Avrupa ve Balkanların değişik bölge, kültür ve tarih anlatımlarına sıkı sıkıya bağlanmış olarak şimdiki sakinlerinin zihinlerinde ve müziklerinde devam etmektedir. Bu insanlar; değişik bölgelerin tüccar ve askerlerinin, Osmanlı Arap, Ermeni, Slav, Türk, Kürt ve Rum’larının, İspanya’dan sürülen Yahudi’lerin, ve nihayet Avrupa’lı diplomat, asker ile misyonerlerin binbeşyüz yıllık hatıralarının varisleri olmuşlardır. 19. yy.’da Osmanlı İmparatorluğu’nun ağır ağır gerilemesi ve parçalanması sürecine 1920’li yıllardan itibaren Cumhuriyet ile birlikte politik gücün Ankara şehrine doğru kayması, modernite, sanayileşme ve şehirleşme olgularıyla İstanbul’a göç gibi sosyokültürel, ekonomik süreçler de eklemlenmiştir. Tüm bu süreçlerde şehrin kazandığı özgün imajın yanısıra arka planda geçmişteki şanlı imparatorluk dönemlerine duyulan nostalji de kendini hissettirmiştir.
Çok katmanlı toplumsal hatıraların yansıItıldığı programımız sırasıyla Rum Ortodoks ilahileri, seküler Rum müzikleri, Haçlı şarkıları, Osmanlı merasim ve askeri bandolarının müzikleri, Osmanlı saray müzikleri, Tasavvufi merasim müzikleri, Türk halk müzikleri, Sefarad Yahudilerinin şarkıları, Ermeni ve Türk’lerin şehir müzikleri, ve nihayet protesto ve özlem dolu çağdaş popüler şehir müziklerine yer vermektedir. Her eser kendi başına kutlama, aşk, sadakat veya askeri gücü dile getiriyor olabilir, fakat bir bütün olarak bakıldığında bu hızla gelişmekte olan kozmopolit şehrin artık içine işlemiş olan melankoliyi görmemek neredeyse imkansızdır.
PROLOG
Byzantium Mehmet Ali Sanlıkol (d. 1974)
I. Bölüm: KONSTANTiNiYYE Bizans Müziği
Soson Kyrie ton laon sou
Anonim
Kyrie ekekraksa pros se eisakouson mou (Psalm 140, 1-3)
Petros Peloponesios (c. 1730-1778), düzenleme Protopsaltis Thrasivoulos Stanitsas (1910-1987)
Bizans Sarayı
Fos ilaron
Ioannis Sakellarides (1853-1938)
Kontakion
Romanos the Melodist (6. yy.)
Haçlılar
Redit etas aurea
12. yy. conductus
A vous amant, plus qu’a nul autre gent
Châtelain de Coucy (c. 1165-1203)
Li nouviauz tanz et mais et violette
Chatelain de Coucy
Chanterai pour mon courage
Guiot de Dijon (13. yy.)
14 ve 15. Yüzyıllar
Akritis kastro ehtise
Anonim
Mandilatos
Anonim
Kyrie soson tous euseveis
Anonim
Dynamis, trisagion
Xenos Koronis (14. yy.)
Kratima
Xenos Koronis
Mon stilte ghrama stin Frankia
Anonim
Kyrie eleison
Petros Peloponesios (c. 1730-1778)
Lamentatio Sanctae Matris ecclesiae Constantinopolitanae
Guillaume Du Fay (1397-1474)
Çeng-i harbi
Anonim, transkripsiyon: Ali Ufki (c.1610-1675)
II. Bölüm: İSTANBUL
Türk’lerin Şehre Gelişi: Yörükler, Bektaşiler
Dirmilcik’ten gelir
Anonim
Ardıç arasında biten naneler
Anonim
Uşşak nefes
Müzik: Anonim, Şiir: Hacı Bayram Veli (1352-1430)
Osmanlı Sarayı
Çeng taksim
Buselik Aşiran peşrev
Anonim, transkripsiyon: Ali Ufki
Buselik Aşiran beste
Zaharya (18. yy.)
Rumlar, Ermeniler ve Yahudiler
Bu gece çamlarda kalsak ne olur/Apopse
Artaki Candan (1885-1948)
Türkçe güfte: Avram Naum (20. yy.), Rumca güfte: Dimitris Semsis ve Agapios Tomboulis (20. yy.)
Kara kız
Dramalı Hasan Hasgüler (1896-1984)
San pas sta ksena
Anonim
La rosa enfloresse
Anonim
Mevleviler
Ney taksim
Yeheme levavi
Müzik: Neyzen Yusuf Paşa (1820-1884)
Salat-ı ümmiye
Buhurizade Itri (1640?-1711)
Niyaz ayini
Müzik: Buhurizade Itri’nin Segah Ayini, Zekaizade Hafız Ahmet Irsoy’un (1869-1943) Müstear Ayini ve anonim bir yürük semai’den mürekkeptir.
Fasıl
Segah şarkı
Güfte: Namık Kemal (1840-1888), Müzik: Hacı Arif Bey (1831-1885)
Suznak saz semaisi
Kemençeci Nikolaki Efendi (ö. 1915)
EPiLOG
Dergah senden
Şiir: Anonim
Felekten beter vurdu
Orhan Gencebay (d.1944)
Proje Sahibi, programda yer alan eserlerde kısmi değişiklik yapma hakkını saklı tutar.