Cumartesi

28.09.2013 - 02:30 | Son Güncelleme: 28.09.2013-2:30

“Hiphop emin ellerde bebeğim”

13. İstanbul Bienali’nin en çok ilgi gören işlerinden biri Halil Altındere’nin “Harikalar Diyarı” isimli videosu. Sulukuleli hiphop grubu Tahribad-ı İsyan’ın rol aldığı videoda kentsel dönüşümün yıkılan semtlerdeki çocuklarda bıraktığı etki anlatılıyor

Sitene Ekle

Güliz Arslan / guliz.arslan@milliyet.com.tr
Fotoğraflar: Hüseyin Özdemir

Dokuz ayın çarşambasının bir araya geldiği günler vardır ya... Halil Altındere ve Tahribad-ı İsyan grubuyla buluşacağımız gün, işte öyle bir gün. Sözleştiğimiz saatten 1.5 saat sonra yanlarında olabiliyorum ancak. Özür dileme işini de biraz abarttığımdan olacak, “Hey dostum, takma bu kadar” diye sakinleştiriyorlar beni. Sahiden her şeyi kafaya takmamak gerektiğine, kafaya takılacak şeylerle de önce iyice dalga geçilmesi gerektiğine ikna olarak ayrılıyorum yanlarından. Şimdi böyle dediğimi duysalar “Oo bebeğim, işte bu!” derlerdi.
Teması kamusal alan olan, “Anne Ben Barbar mıyım?” başlıklı 13. İstanbul Bienali’nin en çok dikkat çeken işlerinden biri, çağdaş sanatçı Halil Altındere’nin Sulukuleli hiphop grubu Tahribad-ı İsyan’la çektiği video. “Harikalar Diyarı” isimli videoda grup, 600 yıldır Roman nüfusuna ev sahipliği yapan Sulukule’deki evlerin kentsel dönüşüm kararıyla yıkılmasının bıraktığı etkiyi kanınızı kaynatan bir ritim ve içinize işleyen sözlerle anlatıyor. Halil Altındere ve grup üyeleriyle bienal mekanlarından Galata Rum İlköğretim Okulu’nun terasında buluşuyoruz.
20 Ekim’e kadar sürecek olan bienaldeki videoyu Antrepo no.3’te izleyebilirsiniz.

 Nasıl başladı bu hiphop macerası?

Burak Kaçar (Zen-G): Lisenin başıydı. Bir gün Asil’e rap’le ilgilendiğimi söyledim. Birlikte rap yapmaya başladık. Veysi de dans ediyordu zaten, grup kurduk.

Kentsel dönüşüm şarkılarıyla mı başladınız?

Burak K.: İlk zamanlar sıradan rap yapıyorduk.
Asil Koç (Slang): Hızlı söyleyelim yeter sanıyorduk.
Veysi Özdemir (V. Z.): Zamanla iyi bir hikayemiz olduğunu keşfettik.

 Nasıl keşfedildiniz?

Asil K.: Sulukule Çocuk Sanat Atölyesi’nin kurucusu, güzel meleği, Funda abla (Oral) “Burası yıkılıyor, bunları anlatsanıza” dedi.
Halil Altındere: İlk dozer mahalleye girdiğinde çıkmaya başlıyor kentsel dönüşüm üzerine şarkılar. Sulukule Platformu, ardından da Sulukule Çocuk Sanat Atölyesi bilinçlenmelerini hızlandırıyor.

“Videoya sert demek çocuklara haksızlık olur”

Neler yapıyorsunuz bu atölyelerde?

Asil K.: Çeşitli dersler görüyoruz. Biz de ufaklıklara hiphop dersleri veriyoruz.
Burak K.: Bir giriyoruz derse; 15 kişi... Ritim-darbuka dersine üç kişi
ya geliyor ya gelmiyor.
Asil K.: Anlayacağın, hiphop emin ellerde bebeğim.

 Mahallesinin gözünün önünde yıkılması ne hissettirir insana?

Asil K.: Anıların elinden alınıyormuş gibi hissettirir. Arkadaşlarınla oynadığın yerler yok. Arkadaşlarından bazıları yok. Ben yıkımların sınırında oturuyorum. İkinci etap başlayınca bizim apartman da gidecek.

 “Kentsel dönüşüm kentin düşüşüdür” diyorsunuz şarkıda....

Veysi Ö.: Onlar dozerleriyle geldi, biz de şarkılarımızla...
Asil K.: Orada çok güzel bir kültür vardı. Herkes birbirini tanırdı. Normal, küçük bir yerdi işte... Fazladan bir de çalgıları, çengileri vardı o insanların.

 Albüme kadar neler yapıyordunuz?

Veysel Ö.: Bayağı bir konsere çıkmışızdır.
Burak K.: Bazılarına
10 kişi falan geliyordu. Yine de mutluyduk. Hepsi tecrübe sonuçta.
Asil K.: Sonra Halil abiyle tanıştık ve hayatımızda çok güzel şeyler olmaya başladı.

 Nasıl kesişti onlarla yolunuz?

Halil A.: Pınar Öğünç onlarla bir röportaj yapmıştı. Onu okuyup onları Sulukule’de ziyaret ettim. Yedi-sekiz ay birlikte “takıldık”. Şubatta da videoyu çektik.

 Siz zaten kentsel dönüşümle ilgili bir şeyler yapmak istiyordunuz...

Halil A.: Evet, ama bir türlü doğru formülü bulamıyordum. Çocuklarla tanıştığımda doğru formülün onlara bir alan açmak olduğunu anladım. İspanya’daki sergim için yaptık aslında bu işi.

 Videoyu sert bulanlar oluyor mu?

Halil A.: Gezi olaylarından önce izleyenler biraz sert buluyordu ama Gezi’den sonra o sert öğeler normal gelmeye başladı. Videoya sert demek çocukların hayatlarına haksızlık. Onların yaşadıkları şeyler çok daha sert çünkü.

Grup üyeleri Burak Kaçar, Veysi Özdemir (üstte) ve Asil Koç (altta) ünlü çağdaş sanatçı Halil Altındere (ortada) için “O da grubun dördüncü pisliği sayılır” diyor.

“Annem bazen ‘Lanet olsun, bari Türk sanat müziği söylesen’ der gibi bakıyor”

 Hiphop ne kazandırdı size?

Veysi Ö.: Biz bu işi yapabildikçe arkadaşlarımız daha çok bağlandılar bize. Çevremiz gelişti. Rap yapamasaydık çok kötü yerlerde olabilirdik şimdi.
Asil K.: Ben hapse girerdim kesin.
Veysi Ö.: İki abim intihar etti benim. Rap olmasaydı içimdekileri hiçbir şeye aktaramazdım, patlardım.

 Aileleriniz ne diyor hiphop’la ilgilenmenize?

Burak: “Hiphop bir piliç gibi gözlerimi kör etmişti / Ama anneme her hiphop dediğimde beni g.t etmiştir” diye bir şey yazmıştım bununla ilgili. Anneme her “Anne bak ben hiphop yapıyorum, iyi bir şey olacağım” dediğim de “Lanet olsun, bari Türk sanat müziği söylesen” der gibi bakıyor yüzüme.

“Keşke kızlar konserlerde sutyen fırlatmaya başlasalar”

 Şarkının “Şimdi yine neler olacak” kısmı dinleyen herkesin diline takılıyor. Oradan hareketle sorayım, şimdi yine neler olacak hayatlarınızda?

Asil K.: Öncelikle atölyemizi büyütmek istiyoruz. Sonra hapishanedeki çocuklara atölyeler düzenlemek istiyoruz. Hiphop onlara da kol kanat gerebilir çünkü. Onun dışında kızlar konserlerimizde sutyen fırlatmaya başlasalar fena olmaz.
Burak K.: Babajim stüdyolarının desteğiyle yeni albüme hazırlanıyoruz.
Veysi Ö.: Bir de birlikte eve çıkma hayalimiz var.

 Okul ne alemde?

Asil K.: Orası biraz karışık işte. Veysi’yle ben gitmiyoruz.
Veysi Ö.: Devam edeceğiz ama herhalde.
Burak K.: Ben mezun oldum. Üniversite sınavlarına hazırlanmam lazım.

 Ne okumak istiyorsunuz?

Asil K.: Ben spor akademisi istiyorum.
Burak K.: Ben aşçı olmak istiyorum ama puanlar çok yüksek ya...
Veysi Ö.: Ben de beden eğitimi öğretmenliği istiyorum.

 


Etiketler: Sulukule
Hangisi hukuk kurallarının yaptırımlarından değildir?
©Copyright 2013 Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.