25 Şubat 1999 Perşembe 
 ANA SAYFA
 SİYASET
 HABER
 EKONOMİ
 DÜNYA
 SANAT
 YAŞAM
 SPOR
 YAZARLAR
 ENTELLEKTÜEL B.
 ÇİZERLER
 İNTER EKRAN
 HAVA DURUMU
 GAZETE PAZAR
 VİTRİN
 İNTER@KTİF
 21.YÜZYIL
 PAZAR SOHBETİ
 SAĞLIK HATTI
 VERGİ HATTI
 E-POSTA
 ARŞİV
 KÜNYE
 TÜRKÇE KARAKTER
 REKLAM TARİFESİ
 YARDIM SAYFASI
 IN ENGLISH
Meral TAMER Fotoğrafı: 9979 bayt
Ortak aklımız "baskı grubu" dedi

Toplumsal bilinç, daha iyi altyapı ve daha iyi denetim için bir baskı unsuru olmalı. Hepimiz, bu hizmetleri devletten talep eder hale gelmeliyiz. Vatandaşın trafikteki davranışının da mutlaka değişmesi gerek


       "Türkiye'de ilk defa, özel ve kamu kesimi temsilcileri, çok önemli bir toplumsal olay için kendi resmi kimliklerinin dışına çıkıp TC vatandaşları siviller olarak bu konuda neler yapılabileceğini araştırdılar. Ve bulunacak çözüm önerilerini kendi imkanlarıyla hayata geçirmek için kendi taahhütlerini ortaya koydular.
       Bu akıl birliğini sadece trafikte değil, diğer önemli toplumsal sorunlarda da sağlayabilmeli, kafa kafaya verip çözümler üretebilmeli ve bu çözümlerin hayata geçirilmesini devletten beklemeden kolları sıvamalıyız."
       Yukarıdaki satırlar, Yapı Kredi Bankası Genel Müdürü Burhan Karaçam'a ait. Milliyet Tüketici Köşesi olarak Sabancı Üniversitesi'yle birlikte düzenlediğimiz Trafik Karar Konferansı'nın ardından bu temenni sadece Karaçam tarafından değil, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Eczacıbaşı'ndan Yurttaş Girişimi sözcüsü avukat Ergin Cinmen'e çok sayıda katılımcı tarafından dile getirildi.
       Konferansın akışını dünkü yazımda anlatmaya başlamış, 52 katılımcının tam listesini yayınlamıştım. Trafik sorununun çözümünde ana öncelikleri sıralarken toplumsal bilinçlenmeyi en tepeye oturttuktan sonra alt gruplara indik. Ve bilgisayarların başında bu kez alt grupların her birini diğerleriyle eşleştirerek önem sırasına göre dizmeye uğraştık. Sadece bizim masanın değil, 8 masadan tümünde görüş birliğinin sağlanabilmesi için hararetli tartışmalar yapıldı.
       Yandaki tabloda da görebileceğiniz gibi bir masadan diğerine, uzmanlık dallarına göre öncelikler değişse de, dev ekranda ortaya çıkan sonuç, "aklın yolu birdir" atasözünü anımsatır nitelikteydi. Ortak aklımız, öncelikle üzerinde durulması gereken konuları baskı grubu oluşturmak, akıllı iletişim, eğitim anlayışının değişmesi, topluma geniş tabanlı çağrı ve halkın birbirini denetlemesi olarak sıralamıştı.
       Öncelik sıralamasında trafik mahkemelerini ve teknik bilirkişiyi en gerilere attığımız ortaya çıktı. Bunun nedeni, onların önemsiz olması değil, işe nereden başlanmalı dendiğinde arka sıralara düşmeleriydi.
       Toplantıyı yöneten Doç. Oğuz Babüroğlu, son olarak önümüze değişik örgütlenme modellerini koydu. Trafik Partisi, katılımcılardan hiçbiri tarafından rağbet görmezken, sonradan vakıfa dönüşebilecek bir platform, çoğunluğun tercihi oldu.

Trafik için proje önerileri

       Trafik karar Konferansı'nın 52 katılımcısının ortak aklı, sorunun çözümüne giden yolda en öncelikli 5 maddeyi şöyle sıralamıştı:
       1 - Baskı grubu oluşturma
       2 - Akıllı iletişim
       3 - Eğitim anlayışının değişmesi
       4 - Topluma geniş tabanlı çağrı
       5 - Özdenetim
       Toplantının sonunda her masa, bu ilk 5 maddeyle ilgili proje önerilerini ve her projede çalışmasını uygun gördüğü katılımcıları açıkladı:

       1. masanın önerileri:
       * 20 kara noktanın iyileştirilmesi (Faruk Eczacıbaşı, Uluç Gürkan, Salih Irmak, Jan Nahum)
       * Trafik Mağdurları Meclisi'nin toplanması (Uluç Gürkan, Ergin Cinmen, Meral Tamer)
       * Alkollü sürücülerin, 154 nolu Alo Trafik hattına bildirilmesinin sağlanması (Demir Bükey, Şevket Ayaz)
       * "İçkiliyse babana araç kullandırma" ve "içkiliyse arkadaşına araç kullandırma" başlıkları altında toplayabileceğimiz çocuklara ve gençlere yönelik kampanya (İzmir Tolga, Mehmet Ural, Ali Atıf Bir, Cem Hakko)
       * İlköğretimde trafik dersinin yeniden konulması (Akın Gönen, Uluç Gürkan)

       2. masanın önerileri:
       * Trafik platformunun ismini koymak, kimliğini ve tanıtım araçlarını belirlemek, çekirdek grubun yapılanması, hukuksal yapının tesbiti (Burhan Karaçam, Hüsnü Paçacıoğlu, Ertuğrul Tuncer, Hitay Güner)
       * Özel radyolara enformasyon sağlanması (Cem Hakko, Burhan Karaçam)
       * Evlatlarını trafik kazasında kaybeden annelerin örgütlenerek kampanyaya katılmasının sağlanması (Meral Tamer, İzmir Tolga)
       * Trafik gönüllülerinin eğitimi (Demir Bükey)
       * Eğitimcilerin eğitimi (İskender Atakan)
       * Yabancı ülkelerde başarıya ulaşmış trafik projelerinin ülkemizde de uygulanması (İskender Atakan, Cem Hakko, Ertuğrul Tuncer, Cem Hakko)
       * "Alkollüyken araç kullanma" kampanyası (Cem Hakko, Burhan Karaçam)
       * Trafik için ortak aklın topluma maledilmesi (Necati Doğru, Tosun Terzioğlu)
       * Ünlüler yoluyla topluma mesaj geçilmesi (Cem Hakko, Erol Evgin)
       * Beyaz Nokta Vakfı'nın düzenlediği "Söz" benzeri kampanyaların yaygınlaştırılması (Tınaz Titiz)

       3. masanın önerileri:
       * Trafik Sosyal Konseyi kurularak baskı grubu oluşturulması (Uluç Gürkan, Akın Gönen, Şevket Ayaz, Mehmet Emin Sungur, Süleyman Pampal)
       * TV programlarında trafik olgusunun sürekli işlenmesi, kuralların hatırlatılması (Kandemir Konduk, İzmir Tolga, İskender Atakan, Mehmet Ural)
       * İlköğretimin 6. ve 8. sınıflarında okutulan trafik derslerinin tüm sınıflara yaygınlaştırılması
       * Sanatçı, sporcu, işadamı ve trafik kazası geçirmiş ünlülerin medyada topluma trafik mesajları vermeleri (Meral Tamer, Necati Doğru, Erol Evgin)
       * İşyerlerinin girişine trafik posterleri asılması, 154 Alo Trafik ve 156 Alo Jandarma'ya işlerlik kazandırılması, yolcuların otobüs şoförlerini denetleme konusunda bilinçlendirilmesi, biletlerin arkasına şikayet telefonları basılması, fahri müfettişlerinin artırılması (Şevket Ayaz, Faruk Eczacıbaşı, Ahmet Arkan, Jan Nahum, Ahmet Bayraktar, Cem Hakko)

       4. masanın önerileri:
       * Arama Konferansı katılımcılarından oluşan ve konferansın hedefleriyle sınırlı tutulan bir Vakıf kurulması. Proje çalışmalarının uzman bir firma ya da kamu kuruluşlarına yaptırılması (Tosun Terzioğlu, Meral Tamer)

       5. masanın önerileri:
       * Okul otobüsü, kamu araçları, toplu taşıma araçlarında ve TV'lerde trafik eğitimi verilmesi (Demir Bükey, İskender Atakan, Çelik Kurdoğlu)
       * Yollarımızın sürücüler tarafından değerlendirilmesi (Ergin Cinmen)
       * Tamirhane ve servislere eğitim sertifikası verilmesi
       * Platform içi bilgi akışının sağlanması (Meral Tamer, Nadir Yayla)
       * Pilot bölgelerde ulusal örgütlenme başlatılması (Hitay Güner, Sencer Divitçioğlu)

       6. masanın önerileri:
       * Platformun devamlı hale gelmesi için sponsorların belirlenmesi, katılımcılardan kimin, neyi taahhüt ettiğine ilişkin liste hazırlanması, network'ün yapılanması (gerekirse Beyaz Nokta sponsor olacak)
       * Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Fedarasyonu'nun "Yollarımızı kazalardan uzuk tutalım" kampanyasıyla işbirliği

       7. masanın önerileri:
       * Trafik platformu envanteri (Nadir Yayla, Süleyman Pampal, Mustafa Ilıcalı
       * Trafik mevzuatı envanteri (Hayrünisa Çilingiroğlu, Şevket Ayaz)
       * Trafik kütüphanesi oluşturulması (Nadir Yayla, Süleyman Pampal)
       * Trafik radyosunun kurulması (Mustafa Ilıcalı, Şevket Ayaz, Yaşar Ağdere)
       * Konferans çalışmalarının kitap haline getirilmesi (Nadir Yayla, Süleyman Pampal, Hayrünisa Çilingiroğlu)
       * Dünyada trafikle ilgili çalışmaların araştırılması (Jan Nahum, Erkal Sahtiyancı, Şevket Ayaz)
       * Otomobil üreticilerinin kullanım kılavuzu dağıtması (Jan Nahum, Erkal Sahtiyancı)
       * Şehir içindeki kara noktaları gösteren haritaların hazırlanması
       * Yol projelerinin denetimi

       8. masanın önerileri:
       * Çocuk ve yetişkinleri hedef alan geniş tabanlı çağrılar (Erol Evgin'in trafik bestesi gibi) (İzmir Tolga, Şevket Ayaz, Meral Tamer)
       * Akıllı iletişim kampanyaları (İbrahim Orhon, Yılmaz Esmer, Cüneyt Solakoğlu)
       * İşaretlemenin doğru, bakımın zamanında yapılması, kara noktaların giderilmesi (Seher Pamir, Salih Irmak, Meral Tamer, Güler Sabancı, Mustafa Ilıcalı, Nadir Yayla, Süleyman Pampal)
       * Araçların altyapısını iyileştirici projeler (Ercan Tezer, Mehmet Demirpençe, Ahmet Bayraktar, Jan Nahum)
       * Vakıf kurulması (Tosun Terzioğlu, Meral Tamer)



Yazara E-Posta: mtamer@milliyet.com.tr

© 1999 Milliyet