8 Nisan 1999 Perşembe 
 ANA SAYFA
 SİYASET
 HABER
 EKONOMİ
 DÜNYA
 SANAT
 YAŞAM
 SPOR
 YAZARLAR
 ENTELLEKTÜEL B.
 ÇİZERLER
 İNTER EKRAN
 HAVA DURUMU
 GAZETE PAZAR
 VİTRİN
 İNTER@KTİF
 21.YÜZYIL
 PAZAR SOHBETİ
 SAĞLIK HATTI
 VERGİ HATTI
 E-POSTA
 ARŞİV
 KÜNYE
 TÜRKÇE KARAKTER
 REKLAM TARİFESİ
 YARDIM SAYFASI
 IN ENGLISH
Ölüme uçtular

3500 metreden tarlaya çakılarak iki pilot, dört hostese mezar olan Boeing 737'nin düşüşündeki sır çözülemedi


hab00.jpg        Cidde'deki Türk hacıları almak üzere önceki gece Adana Havalimanı'ndan kalkarak 10 bin fite (yaklaşık 3 bin 500 metre) yükseldikten dokuz dakika sonra Ceyhan ilçesinde burun üstü bir tarlaya çakılan Türk Hava Yolları'na (THY) ait Boing 737 - 400 tipi Trakya uçağı; yaklaşık 30 metre çapında, 15 metre derinlikte bir çukur açarak tümüyle toprağa gömüldü. Uçağın kuyruğu enkazdan iki kilometre uzakta bulundu.
       Kaptan Pilot Yusuf Kıvılcım Tuncer, İkinci Kaptan Orhan Bezcioğlu, hostesler Hatice Mısırlıoğlu, Nida Güner, Gönül Topal ve Deniz Deseden'in öldüğü kazanın oluş nedenini açıklayacak kara kutular, toprak içinde kaldı. İçinde yolcu bulunmayan uçağın yerleşim alanlarının uzağına düşmesi büyük bir faciayı önledi.
       10 - 15 ton yakıt taşıyan uçaktaki yangın sürerken, Botaş yetkilileri yakıtın patlamayacağını belirtince itfaiye ekibinin çalışmasına izin verildi. İncirlik Üssü'nden giden bir ekip de uçağın kuyruk dümenini çukurdan 250 metre uzaklıkta buldu. Kara kutuların bulunması için enkaza kepçe getirildi.
       Suudi Arabistan'da hac görevlerini yapan çeşitli illerdeki 150 hacıyla Adana Havalimanı'na indikten 40 dakika sonra uçuş ve kabin ekibini değiştiren THY uçağı, saat 00.36'da boş olarak yeniden Cidde'ye gitmek üzere havalandı. Pilotun kuleyle görüşmesinde herhangi bir olumsuzluk bildirmediği uçak dokuz dakika sonra radardan kayboldu.
       Adana Havalimanı ve İncirlik Hava Üssü, aynı anda durumu saptayarak 21 mil uzaklıktaki Ceyhan, Karataş ve Yumurtalık'taki güvenlik birimlerine bilgi verdi. Jandarma ve polis alarma geçti. Kısa süre sonra Ceyhan ilçe merkezine beş kilometre, Hamdilli beldesine 800, Adatepe Mahallesi'ne 500 metre uzaklıktaki, ANAP Milletvekili M. Ali Bilici'nin tarlasında patlama duyulduğu ihbarı yapıldı.
       Olay yerine ulaşıldığında, THY uçağının açılan geniş bir çukura çakıldığı görüldü. Uçağın çevresinde 500 metre çapında bir alanda en büyüğü 30 santim büyüklüğünde enkaz parçalarına rastlandı.

İncirlik uyardı

       Yetkililerce henüz teyit edilmeyen bir bilgiye göre, İncirlik Hava Üssü kulesi, hava durumunu kastedip "Dört tarafın kapalı" diyerek pilotu ikaz etti. Pilot, "Akdeniz'e çıkarsak kurtarırız" dedi. Ancak sivil havaalanı kulesiyle arıza veya düşme konusunda bir görüşme olmadı.
       Bu arada kazanın duyulmasının hemen ardından dün sabah pilot ve hosteslerin yakınları uçakla Adana'ya geldi. Patlama olasılığı nedeniyle uçağın gömüldüğü yere 400 metre uzaklıkta bilgilendirilen yakınlar, gözyaşlarını tutamadı.

Neden düştü?

       Bu arada uçağın düşüş nedeni belirlenmeye çalışılıyor. Ulaştırma Bakanı Hasan Basri Aktan, "Uçak yıldırımdan düştü" dedi. Aktan, "Trakya" uçağının yoğun yıldırım ortamına girdiğinin tahmin edildiğini belirterek, şunları söyledi;
       "Kanaat, uçağın sekizle 14 bin feet ortamında oraj diye tabir edilen yoğun yıldırım ortamına girdiği şeklinde. Uçağın kuyruk parçası, ana gövdenin çakıldığı yerden iki kilometre mesafede bulundu. Teknik uzmanlara göre, bu bulgu, çok büyük olasılıkla uçağın yıldırım çarpmasından düşmüş olabileceğine delalet etmekte."
       Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü Hava Tahminleri Daire Başkanı Recep Yılmaz ise şu görüşleri dile getirdi:
       "Paratoner sistemi çalışan uçağı yıldırım etkilemez. Kaza anında havada yıldırım düşecek kabiliyette bulutlar vardı, ancak böyle koşullarda uçuş her zaman yapılabilir. Uçağın paratoner sistemi çalışsaydı, yıldırımın kesinlikle etki etmemesi gerekirdi."
       THY Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı da, teknik ekiplerin yaklaşık 12 saatlik incelemelerinin ardından, uçağın tamamen kontrol dışı kaldığını belirlediklerini vurgulayarak, düşüş nedenini şöyle anlattı:
       "Bulduğumuz en büyük parçalarda, uçağın yatay stablizesi ve elivatör dediğimiz burun aşağı, burun yukarı hareketini veren kumandalarda kopmalar olduğu belirlendi. Bu parçaları bulduk. Kopma nedeni şu anda bilinmiyor. Ancak bu parçalar kopunca uçağın kontrolü gider. Uçak tamamen kontrol dışı kalır. Burnu yukarı kaldıramaz. Zaten feci şekilde burun üzeri toprağa saplanmış. Kesinlikle sabotaj yok. Düşüş nedenini karakutu ve gelmelerini beklediğimiz uçak imalatçılarının incelemesi ortaya çıkaracak."
       Bolayırlı, uçağın 25 Haziran 1995'te THY filosuna katılan genç bir uçak olduğunu da kaydetti.
       Ceyhan Kaymakamı Mehmet Öklü, uçağın akaryatının açılan kraterde göl oluşturduğunu, yangının soğutulduğunu ve bugün büyük enkazın çıkarılmasına başlanabileceğini, cesetlerin büyük olasılıkla bu çukurda olduğunu ifade etti.

Üç hostes de evlenecekti

hab001.jpg Türk hacıları almaya giderken önceki gece Adana'dan havalandıktan sonra düşen Türk Hava Yolları'nın (THY) "Trakya" uçağında ölen dört hostesten üçünün evlilik hazırlığı yaptığı belirtildi.
       Uçakta kabin amiri olarak görev yapan Hatice Mısırlıoğlu'nun nişanlısı Yücel Köksu, "Mayıs başında evlenecektik" derken yakınları, Hatice'nin tüm evlilik hazırlıklarını tamamladığını, gelinliğini dahi aldığını söyledi.
       Mısırlıoğlu'nun Cennet Mahallesi'nde oturan annesi Semiha, babası Ali ve kardeşi Murat Mısırlıoğlu, uçağın düştüğünü duyunca şoka girdi.
       THY'nin 64. dönem hosteslerinden Mısırlıoğlu'nun dört yıldır ilk kez 15 günlük yıllık izin kullandığı, görevine kısa bir süre önce döndüğü belirtildi.
       Hostes Gönül Topal'ın (23) da önümüzdeki ay evleneceği kaydedildi. Gönül, bir süre önce arkadaşları aracılığıyla matematik öğretmeni Arif Kuzu'yla nişanlandı. Önümüzdeki ay evlenmek için hazırlıklarını tamamlayan Gönül'ün umutları, "Trakya" uçağının düşmesiyle noktalandı.
       Gönül'ün nişanlısını çok sevdiğini belirten Arif Kuzu'nun teyzesi Zeynep Sayanoğlu, "Gönül işinden ayrılmak istiyordu ama çeyiz hazırlıkları için paraya ihtiyacı vardı. Ona kaç kez eğer istemiyorsan ayrıl çalışma dedik. Gitmeden önce çok korkuyorum diyerek boynuma sarılıp ağladı. Hakkımızı helal etmemizi istedi, galiba dönemeyeceğini anlamıştı" diye konuştu.
       Ümmühan Süpürgeci ise, "Gönül daha önce Adana'dan kaçırılarak, Ankara'ya indirilen uçağın mürettebat listesindeydi ancak uçuştan bir gün önce arkadaşıyla yer değiştirince, kaçırılan uçakta görev almadı. Kader işte" dedi.

Hacılarda buruk sevinç

       Düşen Trakya uçağının Cidde'den alacağı 150 yolcu, THY'nin Marmaris uçağıyla dün akşam saatlerinde Ankara'ya getirildi. Hac'dan dönen yolcuların gözlerinde üzüntü, korku ve şaşkınlığın yanısıra saklamak istedikleri bir sevinç de vardı. Bekleme salonunda, yakınlarına gözyaşları içinde sarıldılar. Ve saklanan sevinç iki sözcüğe sığıverdi: "Vademiz bitmemiş." Hacılardan Mustafa Can'ın aprona ayak basar basmaz ilk sözleri de "Dörtte uçağa binecektik. Bekledik bekledik gelmedi. `Rötar oldu, iki saat sonra gelecek' dediler. Yine gelmedi. Öğleden sonra bu uçak geldi. Bizi almaya gelen uçağın düştüğünü öğlen öğrendim. Aman Allah'ım dedim" oldu.


© 1999 Milliyet