08 Şubat 2001 Perşembe


BİZE ULAŞIN



HABER İNDEKSİ



ARŞiV



YARDIM



KÜNYE



·  SON DAKİKA  
·  ANA SAYFA  
·  GÜNCEL  
·  SİYASET  
·  EKONOMİ  
·  YAZARLAR  
·  SPOR  
·  DÜNYA  
·  YAŞAM  
·  MAGAZİN  
·  SANAT  
·  SAĞLIK  
·  KADIN & MODA  
·  ASTROLOJİ  
·  OTOMOBİL  
·  ÇİZERLER  
·  BİLİM & TEKNİK  
·  TV'DE BUGÜN  
·  İŞ YAŞAMI  
·  ENTELLEKTÜEL B.  
·  OMBUDSMAN  
·  HAVA DURUMU  
·  İSTANBUL  
·  CUMARTESİ  
·  PAZAR  
 
 




İnternette ‘marka’ olmanın sırları

"İnternetin devrimsel yanı müşterilere direk ulaşabilmesi, aracı kurumları ortadan kaldırmasıdır. Maliyetlerin düşük olması nedeniyle, fiyatların da düşürülmesi gerekir, aksi takdirde rekabette tutunamazsınız".

     SİBEL KÖKLÜ

     Dünyanın önde gelen pazarlama stratejisi uzmanlarından Al Ries, PDR conferances’ın davetlisi olarak Türkiye’ye geliyor. 26 Şubat 2001 tarihinde swissotel’de "Internette Marka Yaratmanın 11 Değişmez Kuralı" konulu bir konuşma yapacak olan Al Ries, sorularımızı yanıtladı:
     
     İnternette güçlü bir marka olmanın sırrı nedir?
     Bunun iki anahtarı var. Birincisi; bir kavramı temsil etmek. Örneğin, Amazon.com kitapları, Ebay.com, açık arttırmayı temsil eder. İkinci anahtar ise basit, kolay okunan ve hecelenebilen bir isimdir. İlk önce kişilerin aklına girmek gerekir. İnternette ilk kitap dükkanı Amazon, ilk açık arttırma dükkanı ise, Ebay’dir.
     
     İnternette marka yaratma stratejisinin mevcut marka stratejilerinden farkı nedir?
     Fiziksel dünyada markalar görünebilir durumdadır. McDonalds, Coca Cola, Pizza Hut gibi markaları sokakta rahatlıkla görebilirsiniz. Bu tür markalar, süpermarketlerde, eczanelerde, benzin istasyonlarında, kısaca her yerde gözünüze çarpar.
     İnternet markaları ise görünmezdir. Markayı, bilgisayarınızda web sitesi adresi yazılan yere yazana kadar göremezsiniz.
     Bu görünmezlik nedeniyle, internette marka yaratmaya daha çok zaman ve dikkat verilmelidir. Benzersiz, farklı ve kolay okunan bir isme sahip olmalıdır. Markanın görünür olması için bu konuya yeterli para harcamak gerekecektir, buna da hazırlıklı olmakta fayda vardır. Yani, tanınırlık kazandıracak reklam ve diğer pazarlama aktivitelerine önem vermek gerekir.
     Diğer önemli bir fark şudur; ikinci bir marka için fiziksel dünyada yer vardır. Pepsi Cola ve Coca Cola, Burger King ve McDonald, Energizer ve Duracell gibi. İnternette ise sadece bir katgoride bir marka için yer vardır, sadece bir markanın başarılı olma imkanı vardır.
     
     İnternet üzerinde, dünya çapında iş yapan bir marka haline gelmenin kuralları neler? Nelere dikkat edilmeli?
     Küresel markalar için bütün dünyada tutabilecek isimler bulmak gerekiyor. Dünyanın ikinci dilinin İngilizce olduğu düşünülürse ürününüze koyacağınız İngilizce isim işe yarayacaktır. Tabi ki İngilizce isim olması şart değildir, ama İngilizce konuşan bir kişi için markanız doğru isimdir.
     Bir başka önemli konu da, fiziksel dünyada markaların isimlerinin kullanımıdır. Eğer ürününüzü fiziksel dünyadan sanal dünyaya geçiriyorsanız, başarılı olmanız adına farklı bir isim kullanmanızı öneririm. Bunun bir çok önemli sebebi vardır. Birinci sebebi fiyatlandırmadır. Hem fiziksel hem sanal dünyada var olan ürününüzü nasıl fiyatlandıracaksınız? İnternet dağıtım maliyeti düşük bir ortamdır. Eğer fiyatlandırmanız aynı olursa, şüphesiz rakiplerinize ortam yaratmış olursunuz. Eğer internette fiyatlandırmanız aynı ürün için, fiziksel dünyadan daha ucuz olursa, bu seferde mevcut müşterilerinizi mutsuz edersiniz. Bütün internet markaları için internette fiyatlandırma zor bir konudur. İnternetin devrimsel yanı, müşterilere direk ulaşabilmesi, aracı kurumları ortadan kaldırmasıdır. Maliyetlerin düşük olması nedeniyle, fiyatların da düşük olması şarttır, aksi takdirde rekabette tutunamazsınız.
     
     İnternet reklamcılığı geleneksel reklam ve satış yöntemlerini nasıl etkileyecek?
     Online reklamcılığın bir geleceği olacağına inanmıyorum. Ama geleneksel TV ve radyo gibi var olacağı kesindir. İnternet interaktif bir ortamdır. Bu özellik kullanıcıların reklam etkisi altında kalmamalarını sağlamaktadır. Reklam, insanların beklediği veya istediği bir şey değildir. Fırsat verildiğinde, insanlar bunu görmemezlikten gelmeye çalışırlar.
     
     
     

 SAYFA BAŞI 





© 2001 Milliyet